פנחס יחזקאלי: 'בית ספר' פולני למשא ומתן

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משא ומתן, לחצו כאן]

פולין היא מדינה, שההיסטוריה הרבתה להתאכזר אליהם במהלך השנים; אבל, הצרות מחשלות. על פי המגאזין פורבס, פולין נמצאת במקום הרביעי והמכובד ברשימת המדינות עם הצמיחה המהירה ביותר באירופה. מי שיודע לעשות 'ביזנס' אמור לדעת, בדרך כלל, גם לשאת ולתת.

כתבתי 'אמור לדעת' משום שגם אלינו התאכזרה ההיסטוריה, גם אנחנו התעשרנו ואפילו התחשלנו; אבל, לשאת ולתת לא למדנו!  בדיונים על מה שמכונה, החוק הפולני, עשו לנו הפולנים 'בית ספר למשא ומתן'.

[להרחבה על עקרונות של משא ומתן, לחצו כאן]

הכנס 'עז' לחדר... משא ומתן בשיטת טראמפ

הפולנים נקטו בסוגיית החוק הפולני בשיטות נוסח טראמפ, שעיקרן, 'הכנס עז לחדר, כדי שיהיה לך מה להוציא'. כשאתה עושה משהו בלתי מתקבל על הדעת, מבקש הצד השני לבטל קודם כל את הנורא מכל. כך הוא נופל למלכודת. כיוון ש'אין ארוחות חינם', הוא מוותר, לצורך כך, באותם חלקים שבהם חפץ הצד הראשון מלכתחילה. העז שימשה רק כסדין אדום, שנתן לצד השני מוטיבציה לשלם כדי שתצא...

[בתמונה: העיקר שהעז תצא מהחדר... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי RitaE לאתר Pixabay]

כך פתחו הפולנים את המהלך בקבלת חוק שערורייתי ובלתי מתקבל את הדעת, שהקפיץ ממקומו כל מי שאיננו פולני, וגם חלק מן הפולנים. מיד אחרי שקיבלו אותו הציעו לשאת ולתת (כך בדיוק עשה טראמפ בסוגיית המכסים, למשל. ראשית, הטיל מכסים על ייבוא מאירופה ומסין. אחר כך, הציע להן לשאת ולתת...).

אם היה נשאר החוק בגרסתו המקורית, הייתה פולין הופכת למשל ולשנינה בכל העולם, והייתה סובלת כפליים מהתגברות רצון החוקרים להעמיק עוד ועוד בסוגיית המעורבות בהרג יהודית במלחמת העולם השנייה. גם חוקריה מבפנים היו נאלצים לעשות כמעשהו של פרופ יאן גרבובסקי - מחבר הספר 'ציד היהודים'' - (ראו תמונת כריכה משמאל) לנטוש אותה, להגר ממנה, ולהוציא דיבתה רעה, כפליים, אל מחוץ לגבולותיה.

אבל הישראלים, כמצופה מהם, נפלו בפח כפתיים. במקום לתת לפולנים להיחנק עם החוק שלהם, הם הסכימו לשלם, כדי לבטל את הנורא מכל...

התוצאה: הפולנים קיבלו בדיוק מה שרצו ומעבר לכך: תמיכה יהודית לגרסה שידם לא הייתה במעל. לגיטימציה מפי הקרבן... בחותמה על ההסכם, הפכה ישראל לעלה התאנה הפולני והלעיגה את אנשי המדע הפולנים דוגמת גרבובסקי, שייתפסו עתה כיוצאים נגד עמם שלהם, מסיבות פוליטיות.

[לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משא ומתן, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “פנחס יחזקאלי: 'בית ספר' פולני למשא ומתן

  1. אז אני פולני במוצאי ואיני גא בכך. צדקת, הם אכן מעולים במו"מ ויודעים ליצור הפרדה בין רגשות למחשבות. רציונליות במיטבה. מגדירים את המטרה ונוקטים את הצעדים היעילים להשיגה/ פרופ' אומן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *