אלעד רזניק: הצד היפה של פולין במלחמת העולם השנייה

[בתמונה: טייסים פולנים במהלך 'הקרב על בריטניה', ב- 1940. מאחוריהם, אחד ממטוסי ההוקר-הוריקן שסופקו להם על ידי הבריטים. הצילום הוא נחלת הכלל]

[לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן]

פלישת הגרמנים לפולין (ראו הסרטון למטה) החלה ב-1 בספטמבר 1939, שבוע בלבד לאחר החתימה על הסכם ריבנטרופ-מולוטוב, והסתיימה ב-6 באוקטובר 1939, לאחר שכיבוש פולין הושלםן בידי גרמניה וברית המועצות.

מערכה זו הייתה יריית הפתיחה של מלחמת העולם השנייה באירופה, לאחר שבריטניה וצרפת מימשו את התחייבותן בברית ההגנה שלהם עם פולין והכריזו מלחמה על גרמניה ב-3 בספטמבר 1939.

בימים אלה - שבהם, המוניטין הפולני איננו משהו אצלנו - מן הראוי להזכיר גם את התרומה החיובית הגדולה ביותר שתרמה פולין למלחמת העולם השנייה:

.

.

בריחה והתאוששות...

עם כיבוש פולין עברה הממשלה הפולנית הגולה לפריז, אך במהרה עברה לאנז'ה בה שהתה עד נפילת צרפת בידי הגרמנים ביוני 1940. לאחר מכן קבעה את מקומה בלונדון. יחד איתם נמלט לאנגליה רוב הצי הפולני, בין 20,000 ל- 35,000 חיילים פולניים חולצו עם הצבא הבריטי מדנקירק; ואלפי פולנים אחרים, שנמלטו דרך רומניה או הים הבלטי, על מנת להמשיך בלחימה, לאחר התמוטטות הצבא בפולין. הממשלה הגולה קראה לפולנים ברחבי העולם להתגייס לצבא פולין, בבריטניה, כדי להמשיך בלחימה נגד גרמניה, והם נענו, התגייסו בבריטניה לצבא הפולני, וחומשו על ידי הבריטים, ואחר כך, האמריקנים!

באופן כזה מוסד חיל האוויר הפולני החופשי, כחלק אינטגרלי של חיל האוויר המלכותי הבריטי - ה- RAF. הוא כלל בשיאו, 16 טייסות מפציצים ומטוסי קרב.

[בתמונה: טייסים פולנים בצרפת, 1940]

תרומה יוצאת דופן תרמו הטייסים הפולנים בימים הקשים של הקרב על בריטניה: למרות שהיוו רק 5% מהטייסים של בנות הברית במערכה זאת, הם היו אחראים ל-12% מההפלות של מטוסי אויב (סך הכל 203 מטוסים).

הפולנים היו הקבוצה הגדולה ביותר של טייסים, לא בריטים, שטסו בחיל האוויר המלכותי הבריטי - ה- RAF - במסגרת צבא זר במהלך מלחמת העולם השנייה, מהקרב על בריטניה ועד לסיום המלחמה. הם מנו בשיא 19,400 טייסים, שהשתתפו בלחימה.

מספר האבדות הכולל של יחידות חיל האוויר הפולני - שלחמו בשורות צבאות בעלות הברית המערביות - עמד על 1,803 הרוגים. לזכרם הוקמה אנדרטת הטייסים הפולנים בלונדון (Polish War Memorial), הניצבת במבואותיה המערביים של לונדון רבתי, הוקמה לשם הנצחת תרומתם של צוותי האוויר פולנים למאמץ המלחמה של בעלות הברית במלחמת העולם השנייה, ולזכרם של הנופלים מביניהם.

[התמונה משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי David Hawgood. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0]

במהלך המלחמה הוציא חיל האוויר הפולני החופשי: 

  • 73,524 משימות של מטוסי קרב במהלך המלחמה ששהו באוויר 122,816 שעות;
  • 11,706 משימות של מטוסי הפצצה לסוגיהם ששהו באוויר 64,113 שעות;
  • 18,788 משימות של מטוסי תובלה ששהו באויר 97,067 שעות;
  • לזכות חיל האוויר הפולני נזקפו 769 הפלות, 177 הפלות לא מאומתות ו- 252 מטוסי אויב שניזוקו.

טייסים פולנים שרתו גם בשרות חיל האוויר האמריקאי אחד הבולטים שבהם הוא פרנסיס סטנלי גברסקי, שרשם לזכותו 31 הפלות.

[בתמונה: טייסים פולנים בבריטניה, עם חברותיהם, 1942]

גם כוחות רגלים...

חוץ מחיל האוויר הפולני, סייע גם צבא היבשה הפולני למאמץ המלחמתי של בעלות הברית:

  • כוחות הקרקע של פולין החופשית בצרפת ב-1940 כללו כ-85,000 איש, שאורגנו במסגרת 4 דיוויזיות, ושתי בריגדות עצמאיות. לכוחות אלה היו 6,000 הרוגים. אלה שהצליחו להגיע לבריטניה אורגנו מחדש במסגרת הקורפוס הפולני הראשון, אשר כלל את הדיוויזיה הפולנית המשוריינת הראשונה, בריגדת הצנחנים הפולנית ועוד מספר יחידות פחות ידועות.
  • כשרוסיה נכנסה למלחמה, בשנת 1941, שוחררו השבויים הפולנים, שנפלו לידי הסובייטים במהלך כיבוש מזרח פולין על ידי ברית המועצות ב-1939. חיילים אלו אורגנו במסגרת, מה שכונה, צבא אנדרס, שכלל כ-75,000 חילים, והועברו למזרח התיכון דרך איראן. הם שימשו להגדלת כוחו של הקורפוס הפולני הראשון וליצירת הקורפוס הפולני השני, שכלל את דיוויזיית הרגלים החמישית והשלישית והבריגדה המשוריינת השנייה (על גילויי האנטישמיות בצבא זה ראוי לכתוב מאמר נפרד...).

[בתמונה: צבא אנדרס ברוסיה, 1942]

  • הכוחות הפולנים נטלו חלק ברוב האתגרים של צבאות המערב במלחמת העולם השנייה.
כדאי ונכון לזכור גם אל התרומה הייחודית הזאת!

[בתמונה: טייסים פולנים עורכים רשימת מלאי של הפלת מטוסי לופטוואפה על מטוסם]

[לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

   

2 thoughts on “אלעד רזניק: הצד היפה של פולין במלחמת העולם השנייה

  1. יפה מאד. ראוי לזכור אבל גם את היקף ההשמדה של יהדות פולין- זו היה הריכוז הגדול בעולם של יהודים – 3 מיליון יהודים, שמתוכם נשמדו כ 90 אחוז מהיהודים או יותר – שהיו חצי מסך הקורבנות היהודים של הנצאים. . מי שנשאר ולא ברח בזמן בדרך כלל חוסל. המיתוס שלנו הוא שואה וגבורה – אבל השואה הרבה יותר גדולה מהגבורה – במדינות אחרות הגרמנים לא הספיקו לטפל וכאשר הם הספיקו התוצאות היו השמדה בהיקיפים דומים. אם המערכה היתה נמשכת עוד כמה שנים או חודשים (לדגומה אם לא היה פיצוח של האניגמה על ידי אלן טורינג) אירופה היתה הופכת להיות "נקיה מיהודים".

  2. פולין היתה אמיצה יותר ממדינות אירופה! אבי היה בחיל פרשים ונלחם בכידון על סוס מול הטנקים הגרמנים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *