אלעד רזניק: חכמים הזהרו מפני פרשנים

[בתמונה: פרשנים... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Michelle O'Connell לאתר flickr]

[לסדרת המאמרים אודות 'מומחים', פרשנים ומאחזי עיניים, לחצו כאן]

בציבוריות הישראלית כולם עוסקים בפרשנות. הרשתות החברתיות 'השטיחו' את השיח הציבורי, הכל נגיש לכולם ואנשים יכולים לקרוא מה שמתחשק להם מתי שמתחשק להם ממי שמתחשק להם.

בפלטפורמות הציבוריות, החשיבות של הרקע המקצועי של הפרשן; של ההבנתו בתחומים, אותם הוא מנסה לפרשן; של הירידה שלו לפרטים; בטלה בשישים אל מול הצורך של הפרשן להפוך את עצמו לחשוב על ידי אספקת תחזיות שיהממו את קהל קוראיו. 

לכל פרשן יש את מנעד הדעות שלו איתן הוא מגיע מהבית, מרבית הפרשנים שמים את הדעות שלהם בפרונט ומזניחים את הירידה לפרטים. זה לא מונע מהם מלהתבטא בנחרצות בנושאים שהם אינם מבינים בהם דבר מעבר לכותרת. 

אחד מחברי הוא איש בעל זכויות רבות במדינת ישראל, כמו כולנו האיש מגיע עם דעה מהבית והוא שמאלן. מבעד לפרספקטיבה הזאת ומבעד לסט הערכים שהיא מייצגת הוא מסתכל על אירועים שונים בעולם ובכלל זה גם האירועים הפוליטיים בארה"ב. 

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

הבחירה של דונלד טראמפ לנשיאות על אישיותו הססגונית גרמה לו פחות או יותר לפריחה שאיננה מרפה מגפו. האיש מתראיין די הרבה באמצעי המדיה השונים - רדיו וטלוויזיה - ומדבר על שלל נושאים הנעים בין התהליכים הפוליטיים בארה"ב לבין תהליכים גאו-אסטרטגים במזרח התיכון ומעבר לו. 

אבל, כיוון שכלל התהליכים הללו מתחילים בטראמפ, וכיוון שטראמפ מביא לו לפריחה, דעתו על מעשיו של טראמפ, על דרכי קבלת ההחלטות של ממשל טראמפ, דעתו על התועלת הטמונה בצעדים אותם נוקט ממשל טראמפ... היא איך להגיד? שלילית למדי וזה מוביל לסיטואציות מצחיקות ולדברים מביכים. 

בר הפלוגתא שלי איננו יחיד ומיוחד, רובנו סובלים מהטיות והרוב המוחלט של האנשים אף יעקם את העובדות על מנת שיתאימו להן לתאוריה. מעטים הפרשנים המסוגלים לשים את עצמם בצד ולהתייחס לעובדות עם מינימום הטיה. 

חברי איננו צרצר תקשורת. בקרבם המצב אף יותר גרוע, מימין ומשמאל כאחד... ישראלים (וגם אחרים...) היזהרו מפרשנים!

[לסדרת המאמרים אודות 'מומחים', פרשנים ומאחזי עיניים, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *