גרשון הכהן: אירועי גדר עזה כמערכה

[לתמונה המקורית, לחצו כאן]

[מאמר זה ראה אור לראשונה באתר העיתון 'ישראל היום'. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר]

ישראל היום

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

בעוד אחריותם של הרמטכ"ל ואלוף פיקוד הדרום להגנת הגבול מפני איום פיזי ברורה ומנוהלת היטב, נדרשת בחינת המענה לדרישות המערכה בזירה התודעתית, בהיבטי המאמץ המשפטי, הדיפלומטי וההסברתי.  ראוי להכיר כי בזירה הבינלאומית,  מאז החלו אירועי הגדר בערב פסח, החמאס השיג הישג אסטרטגי.

מול טענות מדינות מערב אירופה כנגד מדינת ישראל על שימוש בלתי מידתי בנשק - אליהן הצטרפה תרזה מי ראש ממשלת בריטניה באומרה: "השימוש הישראלי בנשק כנגד מפגינים אזרחים מטריד" - נדרשת מדינת ישראל להרבה מעבר למאמץ הסברה. האתגר מתמצה במאמץ לשכנע באורח מקצועי, כי מה שנראה לכאורה כהפגנה אזרחית הוא מערכה התקפית, מנוהלת ומוכוונת על ידי חמאס, שהאזרחים אכן נוטלים בה תפקיד מרכזי.

הוראות ארגון והכוונה של הנהגת החמאס, הופצו ברשתות החברתיות, והן מבטאות מאמץ מערכתי מתוכנן ומאורגן. לדוגמה, ההודעה הבאה שהופצה על ידי הנהגת חמאס ומצויה בידי פיקוד הדרום: "בכל מאהל יהיו 3000-2000 מפגינים, וימונה מפקד אשר יהיה אחראי להניע את האנשים... הגדרת צוות לחיתוך הגדר שיהיה מ"פ מפקד המוקד... שלב הפריצה: יש לייצר בלבול אצל חיילי צה"ל ...יש להכין טרקטורים שיפרצו את הגדרות ויפתחו את הציר בעבור הפולשים. כשהחיילים יראו את ההמונים פורצים הם יברחו."

לפנינו מערכה לכל דבר, המתבטאת בצורת מאבק מתוכננת ומחושבת היטב:

  • בממדיה הגלויים - בתפאורה המתאימה - המערכה מנוהלת  כמרי אזרחי 'ספונטני', בלתי חמוש.
  • בממדיה הסמויים מתגלה תופעה אחרת: המערכה מובלת בעירוב מתוחכם של לוחמים מוסווים וחמושים, בתוך קהל אזרחי בלתי חמוש. הפעולה בשטח משתלבת בשימוש מושכל בכלי המלחמה החדשה, במיצוי מקצועי של רשתות חברתיות מקומיות וגלובליות, במיקוד לזירת התודעה בארבע זירות תודעה: הפלסטינית, האסלאמית, הישראלית והבינלאומית. השילוב המערכתי בין המאמצים מציב לישראל אתגר חדש.

[לתמונה המקורית לחץ כאן]

 השימוש במרכיב האזרחי כשיטת מלחמה בעידן החדש:

השימוש באזרחים ככלי מערכה עיקרי, וכתחבולה מערכתית, הפך בעידן החדש לשם המשחק: דוגמת המאבק שמוביל שלטון פוטין בדונייצק באוקראינה, בשימוש בבדלנים תושבי המקום כמובילי הלחימה (ראו תמונה למטה). כך פועלים גם הסינים בקידום מאמצי ההשתלטות בים הסיני, במאמץ שיטתי המובל בממדיו הגלויים על ידי אלפי סירות דיג אזרחיות. השימוש המשולב בין אזרחים במאמץ עיקרי גלוי, לבין המערכת הצבאית במאמץ משני תומך בממד הסמוי, הוא שיצר לתופעה את מאפייניה החמקמקים.  במערב מתארים גישה זו במונח "לוחמה היברידית". בחשיבה הרוסית - השילוב בין אזרחים לחיילים ומיצוי העמימות נראים ענין טבעי -  המלחמה החדשה מכונה בפשטות במונח: "מלחמת הדור החדש".

באורח חסר תקדים ניתן להרצאתו של הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב, באקדמיה הרוסית למדעים צבאיים, (ינואר 2013) פרסום פומבי. הרצאתו ביטאה מגמות הקיימות מכבר בהגיון הפעולה הרוסי, כפי שהופעל במערכות האחרונות: בגיאורגיה  ב-2008, בחצי האי קרים ובאוקראינה. במערכות אלה, בלט השימוש המכוון והיעיל שנעשה בשילוב הכוח הצבאי עם מהלכים אזרחיים. בלחימה בגאורגיה לדוגמה, בקיץ 2008, התאפשרה חדירה מהירה של הכוחות המשוריינים לצפון המדינה באמצעות אזרחים גיאורגים-אבחזים בעלי אוריינטציה רוסית שתפסו במהלך מקדים את המנהרות והגשרים על האוטוסטרדה המובילה לטביליסי הבירה.

[בתמונה: מיליציות אזרחיות בדרום-מזרח אוקראינה. למקור התמונה לחצו כאן]

על רקע מקצועי זה, קל יותר להסביר כיצד ראוי לפרש את התמונות המובאות מזירת הגדר בגבול עזה: לא כוחות צה"ל בתור כוח דיכוי למול הפגנה אזרחית, אלא כוחות צה"ל במשימת הגנה על גני ילדים ואזרחים ישראלים בישובים סמוכי גבול עזה. המאוימים על ידי  אויב המוביל כנגדם מאמץ התקפי.

לפנינו מערכה המעוצבת במיטב כלי המאה ה-21 , אך נשפטת באורח תעמולתי במושגי המאה הקודמת. זו תמצית האתגר החדש.

 

                 

.

2 thoughts on “גרשון הכהן: אירועי גדר עזה כמערכה

  1. נכון , מעצבן, ובכל זאת קשה להאמין שהתגובה האפשרית היחידה מצידנו היא ירי בתחמושת חיה לחזה של מפגינים.

  2. מאמר די מעצבן ויבש שלא לוקח בחשבון את מצב המצוקה הברור של תושבי הרצועה. ברור שהצד החלש ישתמש בטקטיקות מחוץ לקופסה וכאילו לא לגטימיות. אין להם יותר מידי ברירות. העובדה שהצליחו להפתיע אותנו בעבר עם המנהרות ועכשיו עם העפיפונים הפרימיטיביים מלמדת שלמרות נחיתותם הבולטת במרבית התחומים, עדיין נותרה בהם יכולת וכבוד עצמי של עם נרמס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *