פנחס יחזקאלי: שודדים ולוחמי חירות במרד בר כוכבא ובימינו

[בתמונה: שודדים ולוחמי חירות במרד בר כוכבא... צילום מסך מתוך סרטון היו-טיוב: Ali Baba and the 40 Thieves Kids Story | Bedtime Stories for Children] [בתמונה: שודדים ולוחמי חירות במרד בר כוכבא... צילום מסך מתוך סרטון היו-טיוב: Ali Baba and the 40 Thieves Kids Story | Bedtime Stories for Children]

מרד בר כוכבא הציף תופעה שמוכרת לנו בימינו מהחיכוך המתמיד עם הפלסטינים: בעת מצוקה לאומית, המרחק בין עבריינים ל'לוחמי חופש' מתקצר מאוד כשיש איום, ופורעי החוק הם הראשונים להתגייס למשימה הלאומית

[לסדרת מאמרי ל"ג בעומר, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 18 במאי 2022

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

"ליסטות מדינית"

מרד בר כוכבא הציף תופעה שמוכרת לנו בימינו מהחיכוך המתמיד עם הפלסטינים: המרחק בין עבריינים ל'לוחמי חופש' מתקצר מאוד כשיש איום, ופורעי החוק הם הראשונים להתגייס למשימה הלאומית, אם כיוון שמטבעם הם נמשכים לסכנה; ו/או מתוך הרצון לשקם את שמם, בעיני עצמם ובעיני החברה שבתוכה הם חיים.

ההיסטוריון ישראלי, חתן פרס ישראל גדליה אלון (רוֹגוֹזניצקי; (1950-1902; ראו תמונה משמאל למטה) כינה זאת - בהקשר למרד בר כוכבא - "ליסטות מדינית": ניהול מאבק פוליטי כנגד השלטון הרומי במסווה של מעשי שוד.

[תמונתו של גדליה אלון היא נחלת הכלל]

התקופה ההיא - שקדמה למרד בר כוכבא - הייתה תקופה של כאוס יחסי. מנגנוני הבקרה החברתית היהודית נשברו אחרי שני דיכויים אכזריים של שתי המרידות הקודמות. הכוחות - המועטים יחסית - שהחזיקו הרומאים, לא הספיקו כדי לשמור על שגרת החיים. התוצאה הייתה, בין היתר, פעילות אינטנסיבית של של כנופיות שודדים/מורדים יהודיים בארץ ישראל, שהעסיקו את הרומאים במשחקי 'תופסת' אין סופיים. 

[תמונתו של גדליה אלון משמאל, היא נחלת הכלל]

לחבורות הללו הייתה לגיטימציה בקרב החברה היהודית, כיוון שהקורבנות של החבורות הללו לא היו בדרך כלל יהודים, אלא נכרים שהתגוררו בפרובינקיית יהודה. פעילות זו גם התקבלה בעצימת עין, אם לא באהדה, בקרב המנהיגות הרבנית היהודית! גם סיטואציה זו מוכרת לנו היטב מהלגיטימציה שלה זוכות כנופיות פלסטיניות הגונבות מישראל.

.

[התמונה היא צילום מסך מתוך סרטון היו-טיוב: Ali Baba and the 40 Thieves Kids Story | Bedtime Stories for Children]

[התמונה היא צילום מסך מתוך סרטון היו-טיוב: Ali Baba and the 40 Thieves Kids Story | Bedtime Stories for Children]

בר כוכבא עצמו צמח, כפי הנראה, מתוך חבורת פורעים כזו, וכשעלה למעמד הנהגה, עשה שימוש בכנופיות השודדים הללו, לא רק על מנת לערער את יציבות השלטון הרומי, אלא גם כדי להרחיק את המשמרות וחילות המצב הרומיים מהאזורים האסטרטגיים - שסומנו מראש - ששימשו, לאחר מכן, כמרכז המרד.

[לסדרת מאמרי ל"ג בעומר, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

One thought on “פנחס יחזקאלי: שודדים ולוחמי חירות במרד בר כוכבא ובימינו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *