יאיר רגב: מהירות השימוש באקדח הטייזר

[בתמונה: אקדח הטייזר. התמונה היא נחלת הכלל]

[לאוסף המאמרים על השימוש המשטרתי באקדח הטייזר, לחצו כאן]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

.

*  *  *

זה סיפור המעשה, כפי שהופיע בידיעות אחרונות (צורי, 2018): "הדיווח הראשוני שהתקבל במשטרה הוא על חשוד - בשנות ה־30 לחייו - המשתולל בביתו ברחוב רמב"ם באשקלון. שוטרי סיור שהגיעו למקום ריססו לעברו תרסיס פלפל והוא נמלט לחדרו. באותו שלב, לפי הודעת המשטרה, הגבר פגע בעצמו באמצעות כלי חד.  השוטרים שניסו להיכנס לחדר הותקפו גם הם בשלב זה על ידי החשוד באמצעות כלי תקיפה, לרבות סכין. בשל הסכנה לחייהם נאלצו להשתמש באקדח טייזר חשמלי על מנת לנטרל את החשוד. צוות מד"א שהגיע למקום הזריק לחשוד תרופה שנועדה להרגיעו. מיד לאחר מכן איבד החשוד את ההכרה וצוותי הרפואה החלו לבצע בו פעולות החייאה. בתום ניסיונות רבים נאלץ צוות מד"א לקבוע את מותו של החשוד.

האירוע הזה נשמע רע! אדם שנמצא בביתו משתולל ומאיים על השוטרים כי יתאבד עם יכנסו לחדרו.

השוטרים - שריססו את אותו אדם בגז פלפל צורב לפני כן - החליטו שקיים צורך לבצע מעצר בכל מחיר. למה?

[בתמונה: שוטר יורה באקדח טייזר; תמונה חופשית שהועלתה על ידי HarrisJ745 לאתר Photobucket]

ההיגיון הפרדוקסלי של השימוש באקדח הטייזר

טייזר (Taser) הוא השם המסחרי של נשק אל הרג, המבוסס על הלם חשמלי אשר נמכר על ידי החברה האמריקאית "טייזר אינטרנשיונל". הנשק פותח על מנת להקטין את ממדי האלימות המשטרתית, בכך שהוא מספק לשוטרים אלטרנטיבה לשימוש בנשק חם. כיוון שלא יועד להרוג, סווג הטייזר אצל מרבית רשויות החוק כ"נשק אל הרג". לכן, הטייזר הפך בעשור האחרון לאמצעי משטרתי נפוץ במדינות רבות בעולם ובכלל זה בישראל.

דוח מבקר המדינה שלנו חושף תמונה קשה של שימוש בטייזר, ששיאה האחרון - לפני מקרה זה - היה ביוני 2013, כאשר אדם מת לאחר שהופעל נגדו טייזר שמונה פעמים. מצב דומה קורה אצל משטרות אחרות המפעילות טייזר.

הנשק - שנועד להפחית אלימות - הפך לנשק שמגביר אלימות. ההסבר נעוץ במה שמכונה "ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת", שהוא היגיון לא-ליניארי, הגורם לכך, שתמיד תהיה קיימת נטייה שפעולה מסוימת תהפוך לבסוף להיפוכה....

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית שהועלתה על ידי Rainfogwoman לאתר Photobucket]

[להרחבה בנושא 'ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת', לחצו כאן]

שאלות קשות...

הם לא המתינו - למרות שהאדם סיכן רק את עצמו, ולא היה חשש שימלט - נכנסו לחדרו, ירו עליו עם אקדח טייזר וחשמלו אותו למוות. מה התירוץ ההגיוני למעשיהם?

הרי היה ידוע שהוא חולה נפש מוכר. אולי היה ראוי להמתין לצוות בית החולים הפסיכיאטרי שיגיע עם רופא ויזריק לו זריקת הרגעה? 

זהו אירוע מקומם שחייב להיבדק היטב. לטעמי לפחות, יש חשש כבד, ששיקול הדעת של השוטרים היה פזיז ורשלני!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *