אשרית כספי ברוך: "אני עצמי ואנוכי"- נרקיסיזם: ברכה או קללה?

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על מורכבות האהבה, לחצו כאן]

ד"ר אשרית כספי-ברוך היא פסיכולוגית קלינית-תעסוקתית, מומחית במיון עובדים וניהול משאבי אנוש. חברת סגל המכללה האקדמית אחוה, חוקרת קריירה, אישיות, מוטיבציה ויצירתיות

לקשר: oshritca@gmail.com

אתר: http://oshritca.wix.com/oshrit-kaspi-baruch

*  *  *

האם אתם מכירים את הסיטואציה בה אתם מחפשים חנייה ואז רואים מכונית שתפסה שניים שלושה מקומות חנייה? סביר שהאדם שעשה זאת מאופיין באישיות נרקיסיסטית ובשל היותו מרוכז בעצמו לא היה מספיק קשוב לעובדה, שהוא תופס מקומות חנייה שאחרים אולי יזדקקו להם.

המונח נרקיסיזם (narcissism) שאול מהמיתולוגיה היוונית, בה מסופר על עלם יפה תואר בשם נרקיסוס שכל עלמות החן אהבו אותו, אך הוא לא שם לב לאף אחת מהן. אחת מעלמות החן המאוכזבות קיללה אותו והאלים הענישו אותו שיאהב את עצמו עד כלות. וכך נרקיסוס התכופף לשפת אגם, שם ראה את בבואתו ומיד התאהב בעצמו. האהבה העצמית שלו הייתה כה חזקה שלא יכול היה למוש מן המים וכך גווע לאיטו ליד האגם, עד שהפך לפרח הנרקיס, או כך לפחות האגדה מספרת. 

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

אמנם מקור המונח נרקיסיזם בקללה שהוטלה על נרקיסוס, אולם נרקיסיזם יכול להיות גם ברכה. ניתן להבחין בין נרקיסיזם בריא כמבנה אישיותי נורמלי לבין הפרעת אישיות נרקיסיסטית. לאנשים עם נרקיסיזם בריא, כמבנה אישיותי נורמלי, יש דימוי עצמי חיובי, ביטחון, שאיפה לכוח, העוזרים להם להסתגל בצורה טובה ובמובן זה הנרקיסיזם שלהם הינו ברכה. לעומת זאת, אנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית, חשים תחושה של עליונות, שאיפה לכוח והערצה, תחושה כי "מגיע להם" יחד עם פגיעות, היוצרים קושי בהסתגלות, ובמובן זה הנרקיסיזם שלהם הוא קללה. מקורותיו של הנרקיסיזם הפתולוגי מלווה בפגיעות נרקיסיסטית הנובעת לעיתים דווקא מהיעדר ביטחון עצמי או מביטחון עצמי לא מציאותי.

אם נחזור לברכה שבנרקיסיזם, נרקיסיזם במובנו הבריא, יכול להיות להוות יתרון במיוחד בתחומים הדורשים מנהיגות. מחקרים מצאו קשר חיובי בין מאפייני אישיות נרקיסיסטית לבין מנהיגות. אנשים כאלו משדרים כוח, אסרטיביות וביטחון, הכריזמה שלהם סוחפת אנשים רבים והם מצליחים להניע תהליכים רבים ומורכבים. במובן זה אנשים כאלו בורכו בשפע של כריזמה ומאפייניהם הנרקיסיסטים עזרו להם להתקדם ולהגיע לעמדות כוח. לצד זאת, המאפיינים של תחושת עליונות, התחושה כי "מגיע לי" עלולים לגרום נזק, כמו למשל התנהגות לא אתית ואף לעתים לא חוקית.

[בתמונה: נרקיסוס, מאת קאראווג'ו. התמונה היא נחלת הכלל]

נרקיסיזם בא לידי ביטוי גם בתחום הניהול

מידת הנרקיסיזם של מנהלים משפיעה על האסטרטגיה ועל ביצועי הארגון שהם עומדים בראשו. נרקיסיזם במובנו הבריא והחיובי בהחלט משרת ארגונים אשר בראשם עומדים מנכ"לים מלאי ביטחון וכריזמה, המניעים תהליכים ו"מזיזים הרים".

יחד עם זאת, מספר גדל והולך של עדויות מראות כי מידת הנרקיסיזם של מנהל הארגון עלולה לגרום לבעיות חמורות בו[1]. בעיות אלו באות לידי ביטוי בהתנהגויות לא אתיות כגון התחמקות מתשלום מס, מניפולציה על נתוני החשבונות, הענקת תגמולים גבוהים מידיי לבכירים ואף פוטנציאל למרמה.

מעבר לבעיות אתיות וחוקיות העולות מהתנהגויות כאלו, הן עלולות לפגוע בשמו הטוב של הארגון וביצועיו ואף לאיים על עצם קיומו של הארגון ובכך לסכן משרות של עובדים רבים. התנהלות כזו עלולה אף לגרום נזק ממשי ללקוחות, כך שהגבול בין הברכה שבנרקיסיזם לקללה שבה עלול להיות דק.

[לקובץ המאמרים על מורכבות האהבה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

[1] O'Reilly III, C. A., Doerr, B., & Chatman, J. A. (2017). “See You in Court”: How CEO narcissism increases firms' vulnerability to lawsuits. The Leadership Quarterly.‏

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *