השיעור במנהיגות של אסף חפץ

[בתמונה: רב ניצב אסף חפץ. המקור: פייסבוק]

[בחזרה לריכוז המאמרים: 'הכל על מנהיגות']

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אחת התכונות המאפיינות מנהיג היא היכולת לזהות סחף בעייתי בדעת הקהל והאומץ לעצור אותו - לעתים בגופו. כיוון ש'אין ארוחות חינם', מתלווה לכך, מן הסתם גם מחיר לא מבוטל.

את האומץ הזה נראה הערב בתוכנית "אנשים" שתשודר הערב ב'קשת 12', שבה על פי הפרסומים ב'ידיעות אחרונות' מודה המפכ"ל לשעבר, רב ניצב אסף חפץ, בפה מלא, בפני עדי מאירי, שניהל מערכות יחסים רומנטיות עם נשים ששירתו תחתיו, שרבים וטובים עשו זאת באותה תקופה נשכחת - שקדמה לאירועים שהביאו לחקיקת החוק למניעת הטרדה מינית - ושאי אפשר לנתח את העבר בכלים ובהיגיון של ההווה.

"זו הייתה תקופה אחרת..." שר יהורם גאון (מילים: תלמה אליגון; מנגינה: דובי זלצר), "ההיסטוריה לא חוזרת, השירים היו שירים, ואנחנו מן הסתם, היינו אחרים":

אז כן, היו, מן הסתם, פגיעות בנשים ביחסי מרות, אבל היו הרבה מאוד יחסים אוהבים, שהביאו לאהבות סוערות, שרבות מהן הסתיימו גם בנישואין (כן, כן... גם במשטרה!!)...

נעמי שמר כתבה והלחינה את "אהבת פועלי הבניין" לא כיוון שהיא אשה סוטה, והיא וודאי שלא התכוונה להטרדה מינית, כשתארה את הפשע בשיר לא בשריקות לעברה של אשה יפה, אלא דווקא בכך שהיא "לא עוצרת מעולם" כשהם שורקים...

וגם להגיד "לא" לא היה תמיד במשמעות של "לא". מה, דן אלמגור המציא את מילות השיר "כשאת אומרת לא" מדמיונו המעוות, החולני, הסוטה והקודח? הוא הרי רק תאר תמונת מצב... בימים הרחוקים ההם, אף אחת לא אמרה "כן" בהתחלה.... 

"כשאת אומרת "לא", למה את מתכוונת?; למה את מתכוונת, כשאת אומרת "לא"?; האם ה"לא" הוא "לא" - ובאמת אולי הוא רק "אולי, אך לא כעת"; או שה"לא" הוא רק "עוד לא"; אולי הוא "או", אולי הוא "בוא"; כי את אומרת "לא" כל כך בחן; שהוא נשמע לי עוד יותר מזמין מ"כן"..."

מדינה שלמה שרה אז "כשאת אומרת לא" ולא התכוונה לכפיה של יחסים אסורים...

אבל דיקטטורת המחשבות של ימינו, לקחה זיכרונות יפים של דור שלם, וצבעה אותם בשחור עדכני של מציאות חדשה, שבינה לבין פעם אין מאומה. את דן אלמגור אילצו להתנצל והשיר הוא בבחינת מוקצה בתחנות הרדיו...

אז המפקד אסף, תודה על מי שאתה ועל האומץ שלך לקום, ולבלום, ולומר שלא הכל שחור לבן, שיש גוונים, ושהחיים מורכבים. אני גאה בך!  

[בחזרה לריכוז המאמרים: 'הכל על מנהיגות']

2 thoughts on “השיעור במנהיגות של אסף חפץ

  1. נפלא, הכתיבה, המחשבה והמסר.
    אכן אסף איש של עוצמה פעם והיום.
    התבלבלנו קצת. ערבבנו את המותר והאפשרי והחיזור והרגנו את הרומנטיקה בדרך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *