אלי 'קוסם' נעים: הכייס המחונן, שישב יותר מחצי חיים בכלא…

[בתמונה: 'קוסם בבית המשפט, 2014. צילום מסך מחדשות וואלה]

[בחזרה לתוכן העניינים של עברייני ישראל] [לקובץ המאמרים על קריסת הבנק למסחר, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אלי 'קוסם' נעים - עבריין ירושלמי, כריזמטי וכוחני, בתחילת שנות החמישים לחייו, נשוי לגלית ומתגורר במתחם הולילנד בירושלים. הוא החל את הקריירה הפלילית שלו ככייס, והיום הוא מנהל ארגון פשע.

אולם, נוטה להסתבך בקטנות כאחרון העבריינים, וישב בכלא יותר ממחצית חייו. את משפחת הפשע הקטנה שלו הקים בשנות ה-90 של המאה הקודמת, והמשיך לתפעל אותה באפקטיביות גם מתוך הכלא.

כוכבו דרך בעולם הפשע על חורבות אמפריית אברג'יל הקורסת. הוא החל לנסות לנגוס בעסקיו של ארגון אברג'יל, בעיקר במרכז הארץ, בגיבוי של אנשי משפחת מוסלי, שעשו בו שימוש כמשקל נגד למנהל עסקיהם של האברג'ילים, יעקב 'עקא' שמעון (אלי, 2013) (אלי, 2011)

בריתות וקשרי עבודה יריבויות משמעותיות
משפחת מוסלי, אלי ויהודה אריש, שלום דומרני, צ'יקו דהן, אסי אבוטבול, משפחת אברג'יל, גבי בן הרוש, האחים בר מוחא, האחים מלכה, עוז חוטה, מוטי לביא

הכייס הוירטואוז שעלה לגדולה

אלי נעים נולד וגדל בשכונת קטמון בירושלים. את הכינוי "קוסם" קיבל מן המשטרה בזכות כישורי הכייסות שרכש בנעוריו, והתמחה בהם ברמה וירטואוזית ממש. באותה וירטואוזיות הצליח גם להתחמק מאנשי המשטרה שניסו להפלילו (אלי, 2011). 

התחנה הבאה הייתה הסחר בסם. בתחילה ברמה שכונתית צנועה, והוא הלך והתחזק בהתמדה (אלי, 2011). 

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

שנות ה-90: מנהיג כנופית פשע בירושלים

על פי המודיעין המשטרתי, ניהל 'קוסם' רשת ענפה של סחר באמצעי לחימה, הלבנת הון, הפעלת בתי הימורים פיראטיים ברחבי הבירה, גביית פרוטקשן, ניכיון צ'קים ועוד.

[לסקירה על הקשר שבין עסקי חלפנות הכספים (הצ'יינג'ים) לפשע המאורגן, לחצו כאן]

1997: 9 שנות מאסר בעבירות סמים, עד 2006 - 'קוסם' משתדרג דווקא בכלא...

בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת, נעצר 'קוסם', הואשם בעבירות סמים שונות ונשלח לכלא דמון לתשע שנים. אולם, המשיך משם לנהל את ארגון הפשע שלו, ללא מפריע. בכלא, גם מצא ההזדמנות לצמוח על חשבונו של ציון דהאן, עבריין ירושלמי ותיק ששלט על שוק הסמים בירושלים, וישב עמו בכלא (אלי, 2011). 

'קוסם' החליט להיפטר מדהאן בעזרת פצצה מאולתרת, שהכין בעצמו, והשליך לעבר האחרון בעת הטיול היומי בחצר הכלא. דהאן אמנם שרד, וגם איבד את ראייתו, אך לא את מעמדו. אולם התעוזה של 'קוסם' העלתה מאוד את מעמדו בעולם הפשע בכלל ובכלא בפרט (אלי, 2011)

[בתמונה: קוסם בצילום משטרתי... המקור: משטרת ישראל]

ההזדמנות לרשת את דהאן באה ל'קוסם' באקראי, כאשר דהאן נהרג בתאונת דרכים בשער הגיא. כך מצא 'קוסם' את עצמו בצמרת עולם הפשע בירושלים, כשהוא מנהל את חבורת הפשע שלו - בכישרון לא מבוטל - מתוך הכלא (אלי, 2011)

בנוסף, מעצר האחים התאומים סם ויוסי מלכה, בפרשת הבנק למסחר בשנת 2002, יצר ואקום בפשע הירושלמי, ש'קוסם' השכיל לנצל לטובתו (אלי, 2011)

בחודש מרס 2004 הודיעה המשטרה כי 'קוסם', שריצה עונש מאסר בן תשע שנים בגין סחר בסמים, נחשד בסחר באמצעי לחימה, הלבנת הון, הפעלת בתי הימורים, גביית חובות וניכיון צ'קים בסכומים של כשני מיליון שקלים, וכל זאת מתא מאסרו (וייס, 2006).

חודשיים לפני כן, בינואר 2004, סיכלה המשטרה ניסיון להתנקש בחייו של אלי אריש, המשתייך על פי החשד לארגונו של 'קוסם'. החקירה החלה בעקבות מידע על כוונתם של האחים מלכה, להתנקש בחייו של אריש באמצעות אמצעי לחימה מסוגים שונים. המשטרה פתחה בעקבות כך בחקירה סמויה, שבמהלכה תיעדו השוטרים את ההכנות לחיסול (וייס, 2006).

2008: 4 שנות מאסר על מעורבות בעסקת נשק (עד 2011)

הפרשיה התחילה, כאשר במחסום שהוצב בכניסה לירושלים ב-27 באפריל 2006 עצרו בלשי המשטרה מכונית ובה שהו שני 'חיילים' של 'קוסם'ערן בן-מיכאל ואדם נוסף - שי אבו, שהפך מאוחר יותר לעד המדינה. בחיפוש שנערך במכונית נתפסו כלי הנשק, תחמושת וכן מתאמים למשתיקי קול. כחודש לאחר מכן נחתם הסכם עד המדינה עם אבו (מיטלמן, 2008).

על סמך עדותו של אבו, המשטרה עצרה את אלי 'קוסם' נעים - שהשתחרר זמן קצר לפני כן מהכלא - ביחד עם אסי אבוטבול, ועוד שבעה עבריינים נוספים בכתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז ירושלים נכתב כי אנשיו של נעים קנו נשק מארגונו של אבוטבול כדי להשתמש בהם נגד כנופיה ירושלמית יריבה, בראשות יוסי בר מוחה וסמי (סם) מלכה (מיטלמן, 2008).

[תמונתו של אסי אבוטבול משמאל היא צילום מסך מסרטון היו-טיוב של כתבת הערוץ הראשון: "העבריין צ'רלי אבוטבול מובא למנוחות"]

[להרחבה על אסי אבוטבול, לחצו כאן]

מאחורי אותו הנשק, שהובל בידי חייליו של נעים, עומד אותו סכסוך ישן עם חברי "הכנופיה הירושלמית". האחים מלכה - שהצליחו להתנער מפרשת הבנק למסחר, שבה נחשדו בסחיטתו של עופר מקסימוב, אחיה של אתי אלון - חזרו לזירה הירושלמית ותפסו גובה. יתרה מכך, עקב הסכסוך המתמשך בין משפחת אבוטבול למשפחת אברג'יל, שהתיידדה עם האחים מלכה, התנהל מאבק על טריטוריות שניטש בכל הארץ (אלי, 2011)

'קוסם' חבר למשפחת אבוטבול, כדי לערער את ההגמוניה של אנשי הכנופיה הירושלמית, גבי בן הרוש, האחים בר מוחא (איציק בר מוחא היה אדריכל קריסת הבנק למסחר...) ופטרונם, יצחק אברג'יל (ראו תמונה משמאל) (פרוסמושקין, 2016). את הנשק שנתפס, ייעד לחיסולם של האחים מלכה, אבל, אנשיו נתפסו.

[בתמונה משמאל: יצחק אברג'יל; צילום מסך מתוך כתבת הערוץ הראשון, 21/5/15]

במסגרת פרשה זו הורשע 'קוסם' בעבירות שיוחסו לו, ונשלח לארבע שנות מאסר, שהסתיימו ב- 2011 (אלי, 2011)

[להרחבה על איציק אברג'יל, לחצו כאן] [להרחבה על גבי בן הרוש, לחץ כאן] [להרחבה על איציק בר מוחא, לחץ כאן]

אסי אבוטבול, אגב, יצא הרבה יותר בזול... השופטת חנה בן-עמי קבעה כי הסיוע שהגיש אבוטבול לביצוע עסקת הנשק היה "בעל משמעות והיה בו כדי לזרז במידה ניכרת את מסירת הנשק". היא ציינה כי "הגם שאין הוכחה לכך שאבוטבול ידע למה מיועד הנשק, הוא היה מעורה בפרטי העסקה, באופי הנשק, וידע לידי מי הוא אמור להגיע בסופו של יום". בן-עמי התחשבה בגזר הדין בעברו הנקי של אבוטבול ובמעצר הבית שבו היה, וניכתה מעונש המאסר שנגזר על אבוטבול כחודשיים, תקופת מעצר הבית שכבר ריצה (מיטלמן, 2008).

2011: "מלחמת המשולש" על ירושת איציק אברג'יל

ב-2011 הוסגר לארצות הברית יצחק אברג'יל. מי שהופקד על עסקיו בהיעדרו היה העבריין הירושלמי יעקב 'עקא' שמעון (ראו תמונה למטה). ההסגרה הייתה יריית הפתיחה לתהליך מתמשך של קריסת ארגונו ואבדן הטריטוריות שלו. (אלי, 2014).

[בתמונה: יעקב 'עקא' שמעון (מימין): האחים מוסלי בנו את 'קוסם' כמשקל נגד ל'עקא'... המקור: צילום מסך מתיעוד חקירת המשטרה]

זה היה הרגע שהאחים מוסלי החליטו להתנתק מאברג'יל, וחיפשו שותף חדש באיזור ירושלים, כמשקל נגד ליעקב 'עקא' שמעון, שמונה לנהל את עסקי משפחת אברג'יל. זה היה גם הזינוק למעלה של אלי "קוסם" נעים. ביחד איתם ערקו 'חיילים' רבים נוספים. התוצאה הזו הציתה מלחמה מדממת של חיסולים בין שני הארגונים, שהתנהלה בעיקר בשלוש ערים: בת ים, חולון וראשון לציון; וגבתה, לפחות, 17 קרבנות. [הפטרון: אלי מוסלי. המקור: משטרת ישראל]

שילוש הערים הזה נתן ל'מלחמה' את שמה: "מלחמת המשולש", אבל הרציחות התרחבו אפילו מעבר לגבולות ישראל.

2013: תקיפת אשה בהיריון

בחודש פברואר 2013 השתחרר העבריין הירושלמי מהכלא, לאחר שהורשע כי תקף אשה בהיריון (המהדורה, 2014).

2014: 'קוסם' סוחט במכות גבר לעיני אשתו וילדיו

בשנת 2014 - שבעה חודשים בלבד אחרי שהשתחרר מהכלא - ניסה 'קוסם' להשתלט על חלק מעסקי שכנו - המתגורר כמה דירות תחתיו בבניין - באלימות ובאיומים. השכן שיתף פעולה עם המשטרה, ו'קוסם' נעצר. הוא הואשם בסחיטה באיומים ובתקיפת השכן, שתועדה במצלמות הבניין (המהדורה, 2014).

במהלך חודש ספטמבר 2013 - כמה ימים בלבד לאחר שהמתלונן עבר להתגורר בשכנות לנעים - ביקש ממנו העבריין להצטרף כ"שותף" לחברה שבבעלותו לחלוקת סולר לבתים פרטיים, מבלי שפירט את מהות "השותפות". השכן סירב להצעה, אך 'קוסם', לפי כתב האישום נגדו, שב וחזר על "הצעתו". כעבור חודשיים 'קוסם' איים על השכן ואמר כי "יזיין אותו ויוציא לו פלטינה-פלטינה מהגוף", אם לא יעביר לו חלק מרווחיו בחברה (המהדורה, 2014).

ב-23 בנובמבר תועדה במצלמות האבטחה של בניין המגורים של השניים פגישה ביניהם בחניון. 'קוסם' התקרב לשכן, בעט בו פעמיים, נגח בו בפניו ודחף אותו. הוא תועד תוקף אותו לעיני ילדי השכן. בת השכן נבהלה ממעשיו של 'קוסם' ועשתה את צרכיה במכנסיים. העבריין הוביל את השכן למקום צדדי בחניון, חנק אותו ואיים עליו: "אתה לא בא לי טוב, אתה צריך לעזוב את הבניין".  (המהדורה, 2014).

[לצפייה בתקיפה, לחצו כאן]

2016: 'קוסם' מסתבך בייבוא קוקאין

בסוף דצמבר 2016 נעצר אלי 'קוסם' נעים בנתב"ג, מיד לאחר שובו מאמסטרדם, ביחד עם צ'יקו דהן, בחשד ליבוא קוקאין ובקשירת קשר לבצע פשע. מדובר בפרשה בה הופעל סוכן סמוי בקרב סוחרי סמים - פרשה שהסתיימה בכתבי אישום נגד 30 מעורבים (פרוסמושקין, 2016). 'קוסם' נחלץ מתיק זה ושוחרר ממעצר בסוף מאי 2017.

2017: עוד הסתבכות בסחיטה של בעל עסק...

רק נחלץ 'קוסם' מתיק הסמים, וכבר הסתבך באירוע נוסף: שלושה שבועות לאחר ששוחרר כבר נעצר על ידי משטרת ירושלים, ביחד עם מספר חשודים נוספים, ביניהם יניב אילוז (41) מירושלים, בחשד לסחיטה באיומים של בעל עסק בעיר, נתנאל (נתי) זהר (29) מהיישוב בית מאיר, שנעצר אף הוא בפרשה, בחשד לסחיטה באיומים של שותפו לשעבר (פרוסמושקין, 2017).

לפי החשד, זהר שכר את 'קוסם' ואנשיו על מנת לגבות כספים - שלטענתו שותפו לשעבר חייב לו על רקע סכסוך עסקי - אולם, בשלב כלשהו מצא עצמו נסחט על ידי אותם עבריינים (פרוסמושקין, 2017).

המשך, מן הסתם, יבוא...

[לקובץ המאמרים על קריסת הבנק למסחר, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “אלי 'קוסם' נעים: הכייס המחונן, שישב יותר מחצי חיים בכלא…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *