גרשון הכהן: בערה גדולה מהסיבות הלא נכונות…

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Iwan Gabovitch לאתר flickr]

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

בחינת נסיבות פריצתה של פרשת התבטאויות הרבנים בסוגיית הגיוס לצה"ל יכולה להוות פתיח נהדר לשיעור בתקשורת ובשיח ציבורי.

דבריו של הרב אבינר נלקחו מבטאון השבת ״באהבה ובאמונה״ פרשת בא גליון 1153 שבט תשע״ח. הוא יוצא על ידי מכון מאיר: בית מדרש ומרכז תורני בירושלים, משתייך לזרם הדתי לאומי, ומיועד בעיקר לחוזרים בתשובה.

המכון קרוי על שם חייל שנפל במלחמת יום כיפור, מאיר ליפשיץ. הוא הוקם בשנת תשל"ד (1974) על ידי הרב דב ביגון הממשיך לעמוד בראשו.

לא רק המכון. גם אותו גיליון ספציפי הוקדש ללוחם, שאיננו איש הציונות הדתית, אלא אחד מעמודי התווך של ההתיישבות העובדת החלוצית בערבה: מיכה (מימי) עתידיה, שנהרג בערבה בתאונת טרקטור. בנו, עומר עתידיה, מנהל חווה בבקעת הירדן, שבין היתר, משתקמים בה ״נערי שוליים״. המקום הוא מופת של ערכי עמל ועבודת כפיים:

דווקא מתוך הזהות המאוד צה"לית הזו, נוצרה הסערה:

מדובר בדיאלוג שקיים הרב שלמה אבינר עם תלמידו, שבו, יותר משהרב מוביל את הדיון, הוא מובל אליו על ידי שאלות התלמיד (תלמיד ספציפי אחד, עם נסיבותיו הייחודיות. לא פסק הלכה ולא דרשה לציבור רחב). חומר הפרוס לפניכם (למטה):

החוברת הזו הגיעה לידיו של הכתב הצבאי של 'כאן 11', רועי שרון, שיצא עם זה לחדשות.

לגמרי בלי קשר, במקרה ביום המחרת, יצאה ידיעה על מינוי אשה למפקדת טייסת. הגפרור התחבר לחומר בערה, ושני האירועים - שממש לא תלויים אחד בשני - הפכו לבערה אחת גדולה.

One thought on “גרשון הכהן: בערה גדולה מהסיבות הלא נכונות…

  1. נו באמת.
    א. משל לאיש ציבור המתראיין בשבת תרבות בבאר שבע, מעורר מהומה, ואח"כ מסבירים לנו שהוא אמר את דבריו מעוררי המחלוקת בשיחה פרטית עם המראיין מר מוישה מיקרופון.
    זה לא פתק פרטי שהתגלגל לרשות הרבים, ולא הקלטה של האזנת סתר חלילה. מרגע שהדברים מתפרסמים בבטאון המופץ בציבור (ולא חשוב איזה ציבור ואם הוא קטן או גדול), זה כבר לא דיאלוג בין רב לתלמידו המתלבט, אלא דברים הנישאים בראש חוצות לאוזני הציבור מתוך כוונת מכוון.
    ב. מקריאת הדברים, אני בכלל לא משוכנע שהתלמיד מוביל את הדיון. יותר נראה לי ששניהם מתמסרים ביניהם עם הגפרור הבוער וכל מסירה מאחד לשני מלבה עוד יותר את האש בדרך ללפיד של ממש.
    ג. "…הם מוסיפים חטא על פשע להקים דווקא יחידות מעורבות מתוך עיקרון ולהכריח חיילים דתיים לשרת שם. …משתמשים בצבא כדי לכפות…" – עם כל הכבוד (ואודה על חטאי – אין הרבה כבוד), אפשר אולי, במאמץ רב, להבין את ההמלצה לתלמיד להשתמט מן השרות מטעמי מצפון (הוא לא יהיה היחידי, מכל 18 קצוות המפה), אבל הדברים שבציטוט הזה – זו כבר הסתה. אין שום בעייה לאדם מן הישוב להחזיק בדעות כאלו אבל הרב אינו אדם מן הישוב, ולדבריו יש הד ברור ומשמעותי בקרב קהלו. נושא משרה רשמית (אחרת) המקבל שכר מן המדינה, כבר היה מזמן נקרא לברור משמעתי. כבר השלמנו עם כך שאצל רבנים זה אחרת (לכל היותר יתעורר פולמוס רעשני בבתי הכנסת. הרב אבינר כבר מחוסן).
    לא נותר לנו אלא להצטער על כך שדווקא אדם רב זכויות כמו אלוף הכהן, מצא לנכון להשליך פה רימון עשן ולנסות למסך את אמירותיו של הרב אבינר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *