אלעד רזניק: על עליונות לבנה וקונספירציה…

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי kellybdc לאתר flickr]

המושג עליונות לבנה החל לתפוס תאוצה בארצות הברית רק בשנה האחרונה, ובמיוחד, בתקופה שלאחר הבחירות. עד הבחירות לבנים בארה"ב 'סתם' היו פריבילגים... היה ניסיון קצר מועד וקצר טווח של הדמוקרטים לפני הבחירות, להציג את דונלד טראמפ כגזען, התומך בארגוני העליונות הלבנה; אולם, את הניסיון הזה נכון לטעמי לשייך ל'פוליטיקת הזהויות' (מונח המתאר הדגשה של הייחודיות של קבוצות הזהות השונות בחברה, ובקשה לקדם את האינטרסים של קבוצות אלו או של חלקן, אשר התקבל כמסגרת שיח, אסטרטגיית פעולה, ופרקטיקה פוליטית). פוליטיקת זהויות זו, הייתה נקודת המוקד האסטרטגית של הקמפיין הדמוקרטי בבחירות. לאחר הבחירות הוגדל השימוש התקשורתי במונח. מדוע?

בתחילת השנה החדשה מותר גם לי לחטוא בקונספירציה...

עליונות לבנה מהי?

מקורו של המושג עליונות לבנה (white Supremacism ,White Supremacy) בארצות הברית. זהו שם לאידאולוגיה המבוססת על האמונה, הגזע הלבן עדיף בדרכים רבות, על גזעים אחרים; ועל כן, אנשים לבנים צריכים להיות דומיננטיים על גזעים אחרים. 

[בתמונה משמאל: מפגינות נגד העליונות הלבנה, 17 באוגוסט 2013. תמונה חופשית שהועלתה על ידי Fibonacci Blue לאתר flickr]

התאוריה על עליונות לבנה היא פסבדו-מדע. משמע, תחום ידע שמתיימר להיות מדע, או להיתמך על ידי המדע, אולם, על-פי דעת עיקר הקהילה המדעית, הוא אינו עומד בדרישות השיטה המדעית, בשל חוסר עקביות בשימוש בשיטות מדעיות, חוסר תקפות, חוסר תימוכין עובדתיים או חוסר סבירות, חוסר אפשרות להעמדה בניסוי מדעי, או חוסר בדברים אחרים הנדרשים למדע. פסבדו-מדע מאופיין בטשטוש תחומים, בסתירות, בהגזמות בשימוש בטענות בלתי ניתנות להפרכה, בהישענות יתר על הטיית אישור במקום ביצוע ניסויים קפדניים אשר ינסו להפריך את התאוריה, בחוסר פתיחות של בחינת הנושא על ידי מומחים אחרים, ובחוסר כללי בתהליכים שיטתיים כדי לפתח תאוריות באופן הגיוני.

התאוריה הזו היא אחת מתוך מספר תאוריות דומות, שהמוכרת ביותר מהן היא תורת הגזע הנאצית.

על בסיס התאוריה על עליונות לבנה, נבנו אידאולוגיות פוליטיות, המנציחות ומתחזקות את השליטה החברתית, הפוליטית, ההיסטורית או המוסדית של אנשים לבנים (למשל: סחר העבדים האטלנטי, חוקי ג'ים קרוו בארצות הברית, והאפרטהייד בדרום אפריקה).

המטרה: שינוי שיטת האלקטורים

מה המטרה של מיקוד תשומת הלב הציבורית ושינוי המיקוד התחבירי של המושג עליונות לבנה בארצות הברית? לטעמי, המטרה היא שינוי שיטת האלקטורים באמצעות ביטול החוקה האמריקאית! 

שיטת האלקטורים מאפשרת למדינות השונות לשמור על אופיין ועל מעמדן בפדרציה, בלי קשר לגודל אוכלוסייתן. היא מונעת מצב, שבו מיעוט המדינות המאוכלסות מאוד (שהן מעוזי הבחירה הדמוקרטיים) יכפה את דעתו על רוב המדינות! כך יכול היה להיווצר המצב, שבו להילרי קלינטון הצביעו רוב האזרחים, אבל טראמפ זכה בבחירות, כי רוב האלקטורים הצביעו בעדו.

%d7%90%d7%9c%d7%a7%d7%98%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%9d

[מפת הקצאת האלקטורים למדינות ארצות הברית לאחר המפקד של שנת 2010, והשינויים מההקצאה הקודמת. המפה היא נחלת הכלל]

[להרחבה על שיטת האלקטורים ומשמעותה, לחצו כאן]

הניצחון של דונלד טראמפ בבחירות מחבל מאוד במאמץ דמוקרטי בן 30 שנה לשינוי דמוגרפי בארצות הברית, שהתמקד בעידוד הגירה בלתי חוקית ושיכון המהגרים במרכזים העירוניים הגדולים; זאת, כיוון שמדיניותו מכוונת לעצירת המגמה הזו. 

המאמץ הדמוקרטי הזה הצליח לא רע, ורוב המרכזים העירוניים באמת הצביעו לדמוקרטים. מה שהעניק לטראמפ את הניצחון והעמיד ומעמיד את כלל הפרויקט הדמוקרטי בסכנה, היא שיטת האלקטורים שנקבעה כחלק מהחוקה האמריקאית. החלק השני של החוקה מתייחס לשיטה. על מנת לשנות את שיטת האלקטורים צריך לקעקע את זכרונם של כותבי החוקה ולהבאיש את ריחם הציבורי!

[בתמונה משמאל: מפגינות נגד העליונות הלבנה/ תמונה חופשית שהועלתה על ידי Paul Sableman לאתר flickr]

זה מבצע מתוכנן, מתוזמן וממומן. על רקע זה ניתן, למשל, להבין את הלחצים להסרת הפסלים של אבות האומה האמריקנית: ג'פרסון, פרנקלין, ג'ייף מאדיסון אדמס וושינגטון, והצגתם כסוחרי עבדים (מה שהופך אותם לפסולים מוסרית במונחים של היום). אם מאמץ זה יישא פרי, יהיה קל יותר לקעקע את יסודות החוקה האמריקאית, ולהביא לביטולה ובאמצעות ביטולה לביטול שיטת האלקטורים.

תקראו לי קונספירטיבי אבל לדעתי מבצע רחב היקף שכזה, לא מתנהל בחלל ריק... לקוראים נשאר רק להחליט מי הם חושבים עומד מאחוריו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *