פנחס יחזקאלי: אור לגויים – שורשי הפשע הישראלי

תקציר: בשנת 2008 פרסם הערוץ הראשון סדרה מעולה בשם: 'אור לגויים, המהווה תיעוד תמציתי, מעמיק והיסטורי של שורשי הפשע בישראל מאז הקמתה. הסדרה צולמה בתקופת בה התבוסס שלטון אולמרט בביצת השחיתות. היא בוחנת את הפשיעה בישראל על כל סוגיה, מאז קום המדינה, על רקע התהוותה של המדינה, בעיות ההגירה, האפליה, המצב הכלכלי והביטחוני, מבנה הממשל ושינוי התפיסות והנורמות השלטוניות והציבוריות עד היום. היא מובאת פה בפניכם.

[בכרזה: אור לגויים - שורשי הפשע הישראלי... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: אור לגויים - שורשי הפשע הישראלי... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com. הכרזה: ייצור ידע]

[בחזרה לתוכן העניינים של עברייני ישראל] [לקובץ המאמרים: 'הכל על הפשע המאורגן', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

בשנת 2008 פרסם הערוץ הראשון סדרה מעולה בשם: "אור לגויים", שורשי הפשע הישראלי. הסדרה צולמה בתקופת בה התבוסס שלטון אולמרט בביצת השחיתות, ונותנת לנו זווית מרתקת להתבונן על המתרחש בזירה הפוליטית היום

[רשות השידור, מחלקת התעודה; הנחייה: פולי רשף. הפקה: רוני דבש (דבש הפקות); שמואל אימברמן; עריכה: ניצה גלצנר]

הסדרה הזו כך מתוארת הסדרה באתר הערוץ הראשון:

"תיעוד תמציתי, מעמיק, היסטורי ועכשווי של שורשי הפשע בישראל מאז הקמתה. היא בוחנת את הפשיעה בישראל על כל סוגיה, מאז קום המדינה, על רקע התהוותה של המדינה, בעיות ההגירה, האפליה, המצב הכלכלי והביטחוני, מבנה הממשל ושינוי התפיסות והנורמות השלטוניות והציבוריות.

"אור לגויים" מתמקדת באירועים שהיו "אבני דרך" בהיסטוריה של הפשיעה בישראל. בגנבים הראשונים, בזונות ובכייסים שגנבו כדי לאכול, בפושעי הצווארון הלבן בפשע המאורגן והלא מאורגן, באיום על הביטחון האישי של ימינו, בגניבות הרכב והרכוש ובפשיעה הפוליטית – בעבירות ובחשדות נגד מנהיגי המדינה.

בארבעה פרקים נחשפת ישראל בשנת ה-60 של המאה הקודמת שלה, כמדינה שזקוקה באמת לשוטר עברי, שישמור על אזרחיה, ולא ישתף פעולה עם פושעיה, ולשלטון שיבטיח ניקיון כפיים ולא ירחץ בניקיון כפיו. יותר מהטרור והמלחמות, יאמרו כאן מיטב אנשי המוסר והרוח, מאיימים הפשע, השחיתות והאלימות על קיומה של החברה הישראלית ועל הדמוקרטיה הישראלית."
[בתמונה: הסדרה מלמדת עד כמה זקוקה המדינה באמת לשוטר עברי, שישמור על אזרחיה, ולא ישתף פעולה עם פושעיה, ולשלטון שיבטיח ניקיון כפיים ולא ירחץ בניקיון כפיו... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

פרק 1: "גנב עברי ראשון", שתואר באתר רשות השידור כך: 

"... שנותיה הראשונות של המדינה. הפער הגדול בין החזון של מקימיה לבין המציאות הקשה של מדינת הגירה בהתהוות, פערי תרבויות בין העולים וקשיים כלכליים משמשים קרקע פורייה להיווצרותו של הפשע העברי. הפרק בוחן את התפתחות הפשע בארץ ושורשיו, באמצעות חשיפת פרשיות פשע שהיו ציון דרך ציבורי ומשטרתי. מהרצח הראשון, דרך "רובין הוד" ששדד בנק וחילק לאנשי המעברות, שודד אלים, גנב מדופלם ואפילו רוצח סדרתי... הוא חושף את מי שהיו מלכי הפשע של התקופה, שוטרים, חוקרים ואנשי אקדמיה, ומי שהיו עדים לאירועי פשע דרמטיים.

האם המשטרה שנבנתה אז היא המשטרה שאת חולייה אנו רואים כיום? האם היסודות שהניחה המדינה לטיפול בעבריינים הם שהביאו לגלי הפשיעה בהמשך?
[בסרטון: הערוץ הראשון - דבש הפקות - אור לגויים, שורשי הפשע העברי - שמואל אימברמן פרק 1]

פרק 2: "פשע מאורגן - או לא?", שתואר באתר רשות השידור כך: 

הפשע המאורגן בישראל עמד על סדר היום הציבורי והמשטרתי כבר לפני יותר משלושה עשורים והעסיק ועדות כנסת, חוקרים, שופטים ואת הציבור בכללו. הפרק השני בוחן את התפתחותו של הפשע המאורגן בארץ: האם הצליח לחדור אל מחוזות השלטון? למי היו אינטרסים להעצים את הפשע המאורגן ולמי היה עניין למזער אותו?

בשנות השבעים של המאה הקודמת, אחרי סדרת מאמרים בעיתון "הארץ", עולה הנושא על סדר היום שלנו. המדינה רועשת, רשימת ה-11 מתפרסמת, שני פוליטיקאים צעירים - אהוד אולמרט ויוסי שריד -  מובילים את ה"קמפיין" התקשורתי ומצביעים על קשרים בין הפשע המאורגן לבין גורמים פוליטיים בכירים (גנדי). מאז עברו שנים...  אולמרט נעשה לראש ממשלה, והפשע המאורגן יורה טילי לאו לבנייני מגורים ו"מרסס" אנשים חפים מפשע במסעדות כדי לסגור חשבון עם אחד ממשפחות היריבים בעולם התחתון.

יוסי הררי, אלפרון, טוביה אושרי, אסמל, אמיר קראג'ה הם רק כמה מן הדמויות שסיפורן נחשף בפרק הזה. אנשי משטרה, עיתונאים, פוליטיקאים וקרימינולוגים - כולם יבחנו את התפתחות הפשע המאורגן בישראל מאז ועד היום..

[בסרטון: הערוץ הראשון - דבש הפקות - אור לגויים, שורשי הפשע העברי - שמואל אימברמן פרק 2]

פרק 3: "מושחתים נמאסתם" פורסם ביו-טיוב ב-26 ביוני 2016  הוא מתואר באתר רשות השידור כך:

60 שנה אחרי קום המדינה, אפשר להגיע למסקנה ברורה: "אור לגויים", לפחות בכל מה שנוגע לשחיתות – אנחנו לא.

הפרק השלישי בוחן את השחיתות הציבורית והפוליטית מראשיתה של המדינה ושלטון מפא"י, דרך פרשיות שהסעירו את המדינה  - פרשת ידלין, התאבדות השר עופר, פרשת אהרון אבו חצירא ואריה דרעי - פרשות שנגעו ב"עצב" רגיש והוציאו את השד העדתי לרחובות. ארבעה ראשי ממשלה ונשיא, אין ספור חברי כנסת ושרים נחשדו, וקצתם הורשעו בפרשות שחיתות.

שאלות קשות על שינוי אמות מידה מוסריות, לגיטימציה חברתית לשחיתות וניסיון להבין מהו התהליך שהביא את החברה הישראלית, את הפוליטיקה הישראלית למקום העצוב שבו אנחנו מדורגים היום בטבלת המדינות המושחתות..

[בסרטון: הערוץ הראשון - דבש הפקות - אור לגויים, שורשי הפשע העברי - שמואל אימברמן פרק 3]

פרק 4: ללא שם, פורסם ביו-טיוב ב-4 ביולי 2016  הוא מתואר באתר רשות השידור כך:

אחרי 60 שנה, האם אנחנו מרגישים בטוחים בבית? הפרק הרביעי בוחן את הביטחון האישי שלנו היום.

בישראל 2008, צעקה עצבנית של נהג עקב טעות נהיגה עלולה להסתיים בדקירת סכין,  וסבא שלנו כבר אינו יכול לשבת על הספסל בגן, כי לא כל כך בטוח שם.  אלימות בני הנוער שוברת שיאים שוב ושוב, ואפילו הבית שלנו הוא מוקד לפריצות. כלי רכב נגנבים, ומעשי שוד ורצח של כנופיות  נרקומנים ופושעים אחרים מתרחשים כל העת.

בפרק תיעוד סיפורם המרגש של אזרחים פשוטים, שחוו פשע ואלימות, וראיונות עם עבריינים, בניסיון להבין את המניעים של מי שביצעו פשע, ועם בני נוער שנושאים עונשי מאסר בבית כלא לנערים, והם הדור החדש של הפשיעה בארץ.

60 שנה אחרי, מתברר שאולי לא למדנו הרבה על קליטת עלייה ועל טיפול בבני נוער עולים. ננסה להבין מה הם התהליכים שהביאו אותנו עד הלום, אילו מערכות נכשלו ומה אפשר וצריך לעשות.
[בסרטון: הערוץ הראשון - דבש הפקות - אור לגויים, שורשי הפשע העברי - שמואל אימברמן פרק 4]

[בחזרה לתוכן העניינים של עברייני ישראל] [לקובץ המאמרים: 'הכל על הפשע המאורגן', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

One thought on “פנחס יחזקאלי: אור לגויים – שורשי הפשע הישראלי

  1. Pingback: הכל על פשע מאורגן באתר 'ייצור ידע' | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *