פנחס יחזקאלי: נקמתו המתוקה של גל הירש…

[התמונה המקורית: דף הפייסבוק של משטרת ישראל]

[לקובץ המאמרים על 'גל הירש והמפכ"לות האבודה', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

רחוק מתשומת הלב הציבורית, תת אלוף במילואים גל הירש עדיין מלקק את פצעיו. מפאת היקף החקירה והזמן שתיקח - כך סיפרו לנו - לא יוכל להתמנות לתפקיד המפכ"ל. בהמשך גם קיבלנו כמה ספינים בחדשות ערוץ 2, שלימדו אותנו כמה מושחת האיש הזה, שכל חטאו היה, שהסכים לקבל עליו הבראה של ארגון, שהיה מצוי בשעותיו הקשות ביותר. מישהו עוד מחכה לכתב האישום? מישהו עוד חושב שהיה בו ממש?

האם יש במדינת ישראל יש אליטה נבחרת של גורמים - במשולש  יועץ משפטי לממשלה - פרקליטות - משטרה - שמסכלת מינויים, שאינם רצויים לגופים הללו? האם נוצל השולחן העגול של צוות המודיעין המשולב - המורכב מנציגים מקצועיים של משטרת ישראל, רשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון - להעברה סיבובית של 'מידע' דרך רשות המסים, כדי ליירט את המינוי?

אם התשובה חיובית, אזי זה מצב שמדינה דמוקרטית אינה יכולה לשאת. לא בכדי טבע נשיא המדינה, ראובן ריבלין - שהיה עצמו אובייקט לתרגיל דומה שנועד לסלקו מתיק המשפטים - את הביטוי 'כנופיית שלטון החוק' [למבקשים להעמיק שוב בסוגיה זו, אנא קראו את המאמר: מה המשותף בין גל הירש, ראובן ריבלין, רפאל איתן ויעקב נאמן?]

אם התשובה חיובית, אזי המפכ"ל שבא בעקבות גל הירש - ואלה שאחריו - היו אמורים להשלים עם מה שנעשה מתחת לאפם, או להיות בעצמם חלק מהשיטה (כפי שאולי היו מספר מפכ"לים בעבר...). הם גם אמורים היו להשלים עם 'תרגילים' בדרג נמוך יותר, להזיז בעלי תפקידים שאינם 'הולכים בתלם', כמו רוני ריטמן, ראש להב 433, למשל (מי שעדיין חושב שפרשת ריטמן ממוקדת בהטרדות מיניות, כדאי שייטול קורה מבין עיניו...).

[בתמונה: לא יהיו עוד סיכולים ממוקדים נוסח זה שנעשה לגל הירש... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי חטיבת דובר משטרת ישראל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

אבל רוני אלשיך אינו מעוניין להיות חלק מהשיטה. הוא אמנם שילם שכר לימוד גבוה, אבל, הצליח להבין 'מי נגד מי'. הוא הוכיח סבלנות ויכולת ספיגה, ויכולת לימוד והבחנה. הוא החליט להיות לא פופולרי, אבל עצר את הסחף וגיבה את ריטמן. על כך, ספג כהוגן, אבל שמר לידו בעל ברית נאמן. בינתיים, השכיל 'ללקק את פצעיו' ולתכנן בקור רוח את המהלך הבא.

והמהלך הזה מגיע עכשיו: הוא יוודא שלא יהיו יותר תרגילים נוסח סיכול מועמדות גל הירש, וראובן ריבלין, ורפאל איתן ויעקב נאמן (רשימה חלקית). מעתה, המגעים עם הפרקליטות והיועמ"ש ייעשו דרך עינו הפקוחה של המפכ"ל ושל ראש להב 433 שהוא איש אמונו, ולא דרך שליח. וראש אגף החקירות והמודיעין - מצידו - יוכל סוף סוף להתמקד במה שראשי אח"ם לדורותיהם אהבו לברוח ממנו: מהעיסוק בחקירות ברמת תחנות המשטרה.

שנים הכריזה המשטרה שהתחנות הינן גולת הכותרת של קיומה. הכריזה ועשתה הפוך. ראשי אח"ם לדורותיהם העדיפו להתחכך עם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה ועם חקירות הבכירים, התקשורתיות, שמהן צברו את עוצמתם. לא עוד.

[התמונה מתוך אתר משטרת ישראל]

עכשיו יהיו ניצבים, כולל ראש אח"ם, שיתמקדו בעבודה השחורה והחשובה באמת, שאיננה סקסית ואיננה מתוקשרת, אבל בלעדיה, אין משטרה מקצועית ושירותית, המחויבת לאזרחיה.

אבל מתקפת הנגד עוד לפנינו: יללת כתבי המשטרה על הפגיעה האנושה בדמוקרטיה וסיכול חקירות נתניהו תרקיע שחקים. אל תאמינו... המצב הנוכחי גובל בשערורייה, ומהווה פגיעה אנושה בדמוקרטיה, ורמת החקירות בתחנות גובלת בהזנחה כבר עשרות רבות של שנים.

בהבנה שלו - מה עיקר ומה טפל - ובנכונות להכניס את היד למים הרותחים, לא להירתע מהמתקפות עליו ולעשות מעשה - יכול רוני אלשייך למקם את עצמו כאחד מגדולי הרפורמטורים שצמחו למשטרת ישראל. אם הוא יצליח, תהיה לנו משטרה בריאה יותר ודמוקרטיה בריאה יותר. לכך אחזיק לו אצבעות מעומק לבי!

[לקובץ המאמרים על 'גל הירש והמפכ"לות האבודה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

3 thoughts on “פנחס יחזקאלי: נקמתו המתוקה של גל הירש…

  1. יחזקאלי, אתה צבוע שמגלגל עיניים בהווה לאחר שהיית אחראי לזוועות של שוטרים רבים. גם הסגנון שלך בכתיבתך לא "משהו". עוד אלטע קאקר שכותב לציבור של 20 אנשים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *