האם התגלתה נקודת המפנה בהתפשטותם של רעיונות?

נקודת המפנה בהתפשטותם של רעיונות

[הכתבה בכתב העת Rensselaer]

יצירת שינוי כרוכה במאמצים סיזיפיים, שלא תמיד צולחים... מתי ניתן לומר על שינוי שעבר על משוכת המסה הקריטית של התבססות, והוכתר בהצלחה?

מדענים גילו שיש נקודת מפנה שלאחריה תהליכי השינוי כבר מאיצים לבדם. כתב העת Rensselaer מביא מחקר שבחן כיצד רעיונות מתפשטים:

בהדמיה זו (ראו בתמונה למעלה), אנו רואים את נקודת המפנה שבו דעת מיעוט (באדום) הופכת דעת הרוב במהירות. לאורך זמן, דעת המיעוט גדלה. ברגע שדעת המיעוט הגיעה 10 אחוזים מהאוכלוסייה, שינויים ברשת במהירות כדעת המיעוט משתלטת על הדעה המקורית הרוב (מוצגת בירוק).

היבט חשוב של הממצאים הוא שהאחוז מבעלי הדעה מחויבים נדרשים לעבור דעת הרוב אינו משתנה באופן משמעותי ללא קשר לסוג הרשת בה בעלי הדעה עובדים. במילים אחרות, שיעור בעלי דעה מחויבים, הנדרשים כדי להשפיע על חברה נותר כ- 10 אחוזים, ולא משנה כמה או היכן שמתחילה דעה ומתפשט בחברה.

כדי להגיע למסקנה שלהם, המדענים פיתחו מודלים ממוחשבים של סוגים שונים של רשתות חברתיות. אחת מהרשתות היה כל אדם להתחבר לכל אדם אחר ברשת. המודל השני כלל אנשים מסוימים שהיו קשורים למספר רב של אנשים, מה שהופך אותם רכזות דעה או מנהיגים. המודל הסופי נתן לכל אדם במודל בערך אותו המספר של חיבורים. המצב ההתחלתי של כל אחד מהמודלים היה ים של הבעלים מסורתי-נוף. כל אחד מהאנשים האלה שנערך נוף, אבל היו גם, וחשוב, ראש פתוח לדעות אחרות.

ברגע שהרשתות נבנו, המדענים ואז "פיזרו" בכמה מאמינים אמתיים לאורך כל הרשתות. אנשים אלה נקבעו לחלוטין בדעותיהם ויציבות בשינוי האמונות אלה. כמאמינים אמתיים אלה החלו לשוחח עם מי שהחזיק את מערכת אמונות המסורתית, הגאות והשפל בהדרגה ולאחר מכן מאוד בפתאומיות החל להשתנות.

המשמעות היא שעבודה עם סוכני שינוי והגדלתם בהתמדה עד ל- 10% מהרשת תביא למפנה!

מקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *