אלעד רזניק: הסכם הגרעין – שנה אחרי

הסכם הגרעין עם איראן

[מקור התמונה]

לו היה רוצה המערב, היה מוצא את התירוץ החוקי לביטול הסכם הגרעין (JCPOA) עם איראן, שהרי, ברובן המוחלט של בירות המדינות החתומות על ההסכם, יש מעט מאוד ספקות בכך שטהרן מפרה את תנאיו.

בתחילת חודש יולי הוציא הארגון הגרמני לביטחון פנים דו"ח על מצב הדברים. אחד הפרקים עסק במאמץ האיראני לרכישת טכנולוגית גרעינית על אדמת גרמניה. לטענת הארגון: "איראן מנהלת מאמץ חשאי בהיקף נרחב, שנועד לרכוש טכנולוגיה גרעינית וציוד גרעיני אסור מחברות גרמניות".

ביוני 2010 קיבלה מועצת הביטחון את החלטה מס' 1929, שאסרה על איראן לעסוק בפיתוח של טילים בליסטיים, שמסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים.

ביולי 2015 קיבלה מועצת הביטחון החלטה אחרת, מרוככת יותר. בהחלטה 2231, נקראה איראן לחדול מלפתח טילים בליסטיים, בעוד שבהחלטה 1929 נאסר על איראן מלעסוק בפיתוחם.

איראן החליטה להפר את שתי ההחלטות, ומאמצי הפיתוח שלה נמשכים כרגיל. מאז שנחתם ה JCPOA ביצעה איראן 4 ניסויים בליסטיים.

לא רק שלא הייתה לכך תגובה, אלא ב- 18 ליולי ה AP חשף שההגבלות על תוכנית הגרעין האיראנית איראן יוסרו מהר מכפי שפורסם. ע"פ AP, החל מינואר 2027 -, 11 שנה לאחר החתימה על ה JCPOA - תוכל איראן להתחיל בהחלפת הצנטרפוגות המיושנות שלה בדגמי צנטרפוגות מתקדמים יותר.

החשיפה והרעש התקשורתי הביאו לסופו של מאמץ תקשורתי גדול של הבית הלבן להצניע את הנושא, מאמץ שעד ל 18 ליולי הצליח לא רע.

ההיתר שניתן לאיראן להחלפת הסרכזות, יאפשר לאיראן (באם תחליט לקיים את ההסכם ככתבו וכלשונו, מה שנראה מאוד לא סביר בשלב זה) להעשיר יותר אוראניום בפרק זמן קצר יותר. אם יוכפל קצב העשרת האוראניום (והנושאים הטכניים ניתנים לתשובה די ברורה), זמן הפריצה של טהרן יקוצר מ 12 החודשים - הנדרשים לגילוי מוקדם של מאמץ זה ע"פ הערכות האמריקאים (מה שהיווה את אחת מאבני היסוד של ההסכם עם איראן) - לשישה חודשים או אף פחות מכך.

הסכם הגרעין 2

[מקור התמונה]

דובר הוועדה האיראנית לאנרגיה אטומית, בחארוז קאמאלבנדי אמר בהופעתו בטלוויזיה האיראנית Press TV, ב 24 ליולי, שאיראן משערת, ששלוש מדינות עומדות מאחורי העלאת הנושא בתקשורת הבינלאומית ושהמסמך עצמו הודלף ע"י הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית. איראן לטענת קאמאלאבנדי איננה חוששת מהדלפת המסמך, אולם הוא לא היה אמור להיות מודלף לתקשורת הבינלאומית כ"כ מהר. יו"ר הוועדה האיראנית לאנרגיה אטומית (עלי אכבאר סאלחי) אמר שאיראן ביקשה מהוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית שלא לדון בתוכנית הגרעין האיראנית, כיוון שמידע זה אמור להיות חסוי.

חשיבותו של המסמך שהודלף ל- AP הינה בכך, שהוא מהווה עדות לכך שיש צדדים מוצנעים ציבורית להסכם בין המעצמות לאיראן, ובניגוד לטענות ממשל אובאמה לא כל ההסכם היה חשוף לביקורת ציבורית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *