אתם כועסים עלי… אז הנה עוד סיבה!

כעס

[בתמונה: על השנאה... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

הרבה כעס עורר בקרבכם המאמר מאתמול, שעסק ב'מפעל הזבל' של המשטרה, ותגובות קשות חטפתי מכם. אחת ה'עדינות' נראתה כך: "בתור נצ״ם לשעבר במשטרה ציפיתי לקצת יותר רצינות בכתבה שלך ובטח מאחד שמרצה באוניברסיטה... אתה דוגמה טובה לאדם שיורק לבאר שממנו הוא שתה לרוויה במשך שנים רבות וטובות!!!"

מעבר ל'ירידות' האישיות, היו גם סוגיות ענייניות, ואמירות ענייניות מחייבות תגובה. אם ארכז את הסוגיות שהועלו, הרי שרובן נגעו בתחומים הבאים, לפי סדר חומרתן:

איפה התימוכין למה שאתה אומר?

"הנחת הרבה הנחות אשר הצגת אותן כעובדות וכאמיתות חתומות מבלי שהבאת ולו ראיה או מחקר אחד התומכים בעמדתך. האם המאמר נתמך במשהו?"... "טענת שמשטרת ישראל נגועה בתרבות חיפוי ושקר, הוכחות כלשהן שמדובר בתרבות ארגונית? בוודאי שישנם עשבים שוטים כמו בכל ארגון, אך האם מדובר בתרבות ארגונית?? שוב, הוכחות??? מחקרים?? ... האם נערכו מחקרים אמפירים בארץ המוכיחים את טענותיך? האם לא יהיה זה בבחינת הוצאת דיבת השוטרים בארץ אם אין מחקרים כאלו?:

[בתמונה משמאל: כריכת הגרסה העברית של ספרו של גדעון קונדה, "מהנדסים תרבות : שליטה ומסירות בחברת היי-טק", שראה אור בהוצאת חרגול, בשנת 2000. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

אני מציע שתתחילו מחומר כללי יותר: ממהי תרבות ארגונית ואיך היא משפיעה על ארגון. ממליץ מאוד על ספרו של גדעון קונדה: "מהנדסים תרבות". הטוא עוסק בארגוני היי-טק, ולכן, תוכלו לקרוא בו, בלי שמנגנוני ההגנה שלכם יתעוררו, ולהבין עד כמה התרבות הארגונית דומיננטית - לטוב ולרע - בחייו של ארגון... בין היתר תגלו שם שלא העובדים יוצרים את התרבות הארגונית. היא מחברתת אותם, בבחינת "אמץ או לך". את העובדה, שהסתגלות עובד לארגון היא בראש ובראשונה הנכונות שלו 'להתחברת' ולאמץ את התרבות. אם התרבות סותרת את ערכיו ורצונותיו - הוא נפלט!

אחרי שעשיתם את זה, אפשר לעבור לחומרים על משטרה, שבניגוד לימי במשטרה, הם קיימים בשפע בעברית:

[בתמונה משמאל: כריכת הגרסה העברית של ספרו של גדעון קונדה, "מהנדסים תרבות : שליטה ומסירות בחברת היי-טק", שראה אור בהוצאת חרגול, בשנת 2000. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

המסקנות דומות: התרבות הארגונית מאפיינת את התנהגות השוטרים כקבוצה. מי שלא מסתגל נפלט...

גבריאל נובל תאר לנו במאמרו "הגיוס הרב שכבתי במשטרת ישראל" כיצד התכוון המפכ"ל רוזוליו לשנות את תרבות הארגון דרך פתיחת משטרת ישראל לאקדמאים ולקציני צה"ל. התוצאה, עליה חדה ברמה האישית של הקצונה, אבל תרבות הארגון נשארקה בעינה. היא 'חיברתה' את הזרים (כבר הזכרנו קודם לכן שלא אנשים משנים תרבות. היא משנה אותם, או פולטת אותם החוצה!).

אם מחקרים על תרבות ארגונית משטרתית אתם מבקשים יש כאלה בשפע. הנה לכם רשימה קצרה, ממש לא סופית:

ספרים על תרבות 1 ספרים 2 ספרים 3

על מה אתה נסמך כשאתה קובע שהצבא ערכי יותר? 

על סמך שירות של 14 שנה בחצר המכללות הצבאיות של צה"ל (2013-2000). אין הרצאה בפו"ם המשטרתי שאינה מגיעה ל"רוח צה"ל" ולערכים. אין שיחה עם קצין בכיר במב"ל שאינה נוגעת בערכים. שאלו את בוגרי מב"ל ויספרו לכם!

למה שוטרים עוזבים באמת?

"שוטרים חדשים עוזבים כי השכר נמוך, כי הפנסיה כבר לא תקציבית, כי להיות שוטר היום זה להיות שק חבטות של הציבור": הבנתי. אבל למה האחרים נשארו? להם לא רע? הם אוהבים לעבוד שלדי ולעלות לתגבורים בירושלים? הם אוהבים את המשכורת ואת התנאים? את ה'בליץ' הציבורי עליהם? את חוסר הגיבוי של המפקדים? אני מחזיר אתכם לספרות המקצועית שקובעת שהתאקלמות של עובד מחייבת אותו לקבל עליו את תרבות הארגון. אחרת, הביתה! (ורק אל תראו לי "מחקרים" עם סיבות הנטישה של ממד"ה. הם לעולם לא יכתבו את הסיבה האמתית, שהשוטרים העוזבים 'נקרעים' בין חוסר רצונם להלשין על חברים לחוסר נכונותם להשלים עם המעשים המתרחשים בארגון...

ומה אתה היית? "אוכל בשר" או "עשב"?

"האם אדוני בתקופת כהונתו כקצין בכיר במשטרת ישראל היה מ"מלחכי העשב" או מ"מלחכי הבשר"?? סתם חשוב לי לדעת.. שהרי גם אם היית ממלחכי הבשר (משכורת של ניצב משנה ללא ספק היא בשר שמן) משמע שהיית נגוע בתרבות השקר והחיפוי באקטיביות.. למה אנחנו צריכים להאמין לך עכשיו?"... "אולי אם היית דואג לשינוי ולא לקידום שלך השינוי במשטרה היה מתחיל מזמן ולא רק עכשיו": אם לא הייתי "אוכל עשב", לא הייתי יכול להישאר בארגון יום אחד. אבל במקביל, עשיתי הכל כדי להציל את שוטרי מעצמם... התווכחתי וצעקתי ונלחמתי, ובעיקר כתבתי (הרוב נמצא לעיונכם באתר הזה). אפילו קצת שילמתי מחירים...

ועכשיו תורי לשאול...

אתם גאים בכלל במקצוע שלכם? אוהבים אותו? אתם רואים עצמכם שוטרים מקצועיים? אז איך אינכם מכירי חומרים בסיסיים על משטרה? זה לא חלק מהאחריות הציבורית שלכם? רופאים נוהגים כך? עורכי דין? עובדים סוציאליים? ממתי הזיעה היא תחליף לשכל? ממתי הזיעה היא תחליף לשכל

3 thoughts on “אתם כועסים עלי… אז הנה עוד סיבה!

  1. Tamir Ninari:
    מי שקורא את כל זה ועסוק בלהתעצבן במקום לגשת למראה הקרובה – יש לו בעיה.
    יש לקונפוציוס אמירה מעניינת בעניין ההבדל בין התואם – לתמימות הדעים. תמימות דעים נוצרת גם במשחקי כח – מועסק יסכים עם מעסיקו מחוסר ברירה. תואם הוא אחר בכך שיש בו מקום לדעות שונות שיחד יוצרות דרך אחת טובה.
    התרגלנו לזה שכל ממזר – מלך ואנחנו נוטים, לעיתים להוותנו – לתמימות דעים…
    וכך גם במשטרה.

  2. Avi Brochman:
    פיני חברי הטוב אתה אוהב את הכינוי של "המעצבן הלאומי"…שיטור ואכיפת חוק הוא מקצוע..העוסקים בו חייבים ללמוד ולהתעדכן כמו בעלי מקצוע אחרים..המשך בכתיבה שמביאה לויכוחים ליגטימיים ..נעזור לך בכך…ואולי נצליח לשנות במעט ולהשפיע על מקבלי ההחלטות..

  3. פיני ידידי היקר צודק בהחלט. לטעמי חוסר הידע שכמה אנשים הפגינו כאן מעורר תהיות רבות. וגם חוסר מקצועיות בלשון המעטה. לא שולטים במחקר הבסיסי בנושא, מה שמסביר את הבורות בפיקוד העליון. משירותי בצה"ל, אני חושב כמוך שצה"ל על כל מגבלותיו ערכי יותר מהמשטרה ואני אומר זאת בצער ובכאב כי זה לא אמור להיות כך. ישר כוח על המאמר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *