אלעד רזניק: איחוד מדינות המפרץ ואיראן – המאבק מחריף

ההתנפלות על השגרירות הסעודית בטהרן

[בתמונה: ההתנפלות על השגרירות הסעודית בטהרן (צילום מתוך סרטון הוידאו המצורף למטה]

הניסיונות האחרונים להורדת המתח בין ערב הסעודית לאיראן נראה שכשלו ונדמה שהפגישה שנערכה בין שר החוץ הרוסי לברור ובין שרי החוץ של איחוד מדינות המפרץ שנערכה ב 26 למאי לא תניב את הפרות המצופים והמתח בין שני הצדדים - איחוד מדינות המפרץ ואיראן - שצמח לאורך השנים האחרונות צפוי להמשיך ולגדול.

בתחילת פברואר העמידו הסעודים למשפט את 27 חברי רשת הריגול האיראנית שנעצרו בתחילת 2013, הסעודים טוענים שהרשת הופעלה על ידי משמרות המהפכה. האיראנים טוענים, שהסעודים פברקו את הסיפור ושאיראן איננה מפעילה רשתות ריגול בערב הסעודית.

הריגת נימר א-נימר

המליצייה השיעית הפרו-איראנית שמשתתפת בקרבות בפאלוג'ה הדביקה על הרקטות שברשותה את התמונות של נימר א-נימר, השייח' השיעי והמנהיג הפופולרי ביותר של המיעוט השיעי בערב הסעודית, שהוצא להורג ב 2 לינואר השנה (ראו כרזת מחאה שיעית משמאל). בין דגלי המליצייה נראו דגלים עם דמויותיהם של האייתולות ח'ומייני וח'מנאי; ודיווחים לא מעטים על הרג סונים בכפרים שמסביב לפלוג'ה הגיעו לידי המערב.

במהלך החודשים האחרונים, החלה טהרן לשלוח את כוחות צבאה הסדיר לסוריה, כחלק מסבב הכוחות הרגיל. עד למועד זה, הכוחות האיראנים היחידים שהיו מעורבים במלחמה בסוריה היו כוחות משמרות המהפכה. המעורבות של כוחות הצבא הסדיר במלחמה מחוץ לגבולותיה של איראן מסמנת על הקצנה נוספת בעמדת טהרן, בהתייחס לאזור; ועל תמיכת האוכלוסייה האיראנית במעורבות זו, כחלק מראייתם את איראן כמעצמה אזורית.

המאמצים שניהלו גורמים שונים בדבר המחלוקת שפרצה, בנוגע לרגולציה הסעודית - בנוגע להשתתפותם של אזרחי איראן במצוות בחאג' והגעתם למכה - הגיעו למבוי סתום. כתוצאה מכך, אסרה איראן על אזרחיה להגיע לערב הסעודית בכלל.

בנוסף, האקרים סעודים ואיראנים תוקפים אתרי ממשלה ותשתיות ברחבי המדינה האחרת, ומלחמת הסייבר הפעילה בין שתי המדינות הולכת ומתעצמת.

במקביל להתרחשויות הללו, ב 10 למרץ במהלך ראיון לכלי התקשורת בדבר מדיניות החוץ האמריקאית, סימן הנשיא האמריקאי את מטרתו הבאה: השגת שלום קר בין ערב הסעודית לאיראן כדרך להורדת המתח במזרח התיכון. כרגיל, גם לתכנית זו קשר מועט למציאות בשטח. נדמה שהדרך לשלום קר עדיין ארוכה למדי...

העשרה

סרטון ההתנפלות על השגרירות בטהרן, כפי שהועלה ליו-טיוב

.

One thought on “אלעד רזניק: איחוד מדינות המפרץ ואיראן – המאבק מחריף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *