רקדן גרוע אומר שהרצפה חלקה…

פנחס יחזקאלי - האם יש קמפיין נגד המתנדבים

אתמול סימס לי חבר מהמשטרה: "תגיד, יש קמפיין מכוון נגד המתנדבים במשטרה, או שנדמה לי?" צחקתי... שהרי, פעולות הכסת"ח בנוגע להפעלת המתנדבים במשטרה בעיצומן. דו"ח מבקר המדינה על הפעלת המתנדבים במשטרת ישראל עתיד להתפרסם בתחילת מאי. מטבע הדברים הוא איננו מבשר טובות למשטרה, ומפלס הלחץ עולה.

וכשעולה הלחץ וצריך לכסת"ח - מדליפים:

  • בסוף מרץ הייתה הדלפה ראשונה - על חוסר מקצועיותם של המתנדבים ועל תרומתם השלילית למשטרה - שראתה אור בהארץ (קובוביץ' ואידלמן, 2016).
  • עתה קיבלנו שידור חוזר בידיעות אחרונות. שרי מקובר־בליקוב (2016) פרסמה מאמר תחת הכותרת לא תחליף לשוטרים, החושפת את הפחדים האמתיים של חברינו המכסת"חים...

הנה מספר פנינים מהכתבה:

פנינה מס' 1: "(הפעלת מתנדבים) זה רע כי... לאורך השנים ספגה המשטרה בקורת על אופן הפעלת המתנדבים, הן מתוך המערכת והן בזירה הציבורית, בגין חוסר מקצועיות, התנהגות לא אתית והפגנת חולשה במפגש עם עבריינים...": 

מעניין. ובתחומים אחרים לא ספגה ביקורת? האם זה מעיד על המתנדבים או על המשטרה, שכושלת ביכולתה המקצועית לממש את הפוטנציאל שבמתנדבים?

*  *  *

פנינה מס' 2: "... זה רע לתפארת... כי במח"ש מתמודדים כבר שנים עם גל תלונות על התנהגות בעייתית של מתנדבים במשטרה, כאשר חלק מהם מעורבים במקרים של עבירות משמעת ועבירות פליליות. אולי לכן בכירי המשטרה עצמם התנגדו להרחבת השורות, וניסו במקביל לצמצם את נוכחותם בתפקידים מבצעיים":

כלומר, רק מתנדבים מגיעים לחקירה במח"ש? שוטרים לא? והטענה של שוטרים, שרוב התלונות המגיעות למח"ש נובעות מהרצון לנקום בשוטרים נכונה רק לגבי שוטרים בשכר?

שימו לב לסייפא של המשפט, שמכין את ההגנה לבכירים, שצריכים להשיב היום לציבור (למבקר הם כבר השיבו...), מדוע הרסו במו ידיהם כלי אדיר, שכל המשטרות בעולם רואות בו את אחד ההישגים המשמעותיים ביותר של משטרת ישראל!

*  *  *

פנינה מס' 3: "... לאורך השנים עולה מספר המתנדבים במשטרה על מספר השוטרים המקצועיים" (ההדגשה שלי...).

טפשים שכמותכם, הרי זו הכוונה... ליצור ארגון התנדבותי עממי - הגדול במדינה. האם מספר חיילי המילואים לא אמור להיות גדול ממספר הסדירים בצבא עם? זה בדיוק הרעיון של מכפיל כוח. ככל שנציגים רבים יותר של המשטרה חיים בקהילה, קל לה יותר לתפקד בתוכה...

*  *  *

פנינה מס' 4: "... המהלך (הפעלת המתנדבים) לוקה בפגמים לא מעטים, בעיקר בשל העובדה שהקושי בגיוס כוח אדם איכותי הביא לתהליך מיון קצר ושטחי של מתנדבים.":

גם למשטרה קושי גדול בגיוס כוח אדם איכותי (האמינו לי מניסיוני, שאפשר להביא להתנדב את כל מי שאיכותי ולא יתגייס לעולם למשטרה, אם רק עושים זאת בהקשר הנכון... אז אם קשיים בגיוס מביאים לתהליכי מיון קצרים ושטחיים, אולי מצאנו את המפתח לתיקון משטרת ישראל כולה... לא רק של המתנדבים (מה הועילו הליכי הגיוס הקפדניים לשוטרים? לאן הגענו איתם?).

אגב, הפרדוקס הוא, שדווקא הגדלת הביורוקרטיה והפרוצדורות בגיוס למשא"ז (פעולה כסת"חית מובהקת) היא שורש הרע, אבל זה כבר נושא למאמר נפרד...

*  *  *

פנינה מס' 5: "... בעוד השוטר לומד על זכויות אדם וסיטואציות משפטיות מורכבות במשך שבעה חודשים, המתנדב מחויב לקורס קצר בן שבוע בלבד, שיאפשר לו עתה, בחסות המצב הביטחוני, לעכב את מי שלא ימצא חן בעיניו, לביישו לעיני העוברים והשבים, לחטט על גופו בגסות או להתפרץ לכל בית, אם רק יהיה נדמה לו שבעליו מסכנים את הסביבה.":

הנה באו המתנדבים והרסו את המשטרה המקצוענית שלנו... מתנדבים לומדים בעצמם. הם באים למשטרה כי זה מעניין אותם וכמפעיל אתה יכול ללמד אותם בעצמך ולאמן אותם את שתדע שהם בשלים לתפקיד.

ומה לגבי השוטרים?את השוטרים אתה יכול ללמד עד מחר, אבל, מה שקובע זו התרבות הארגונית, שגורסת ש"אשר לשטח לשטח ואשר ללימודים ללימודים, ולא מערבבים ביניהם...".

וחוץ מזה, אם זו הרמה של שוטרינו אחרי שבעה חודשי של לימוד על זכויות אדם, אז אולי צריך ללמוד משטרה באוניברסיטה, שבע שנים, כמו רפואה...

משמעויות ומסקנות

פיקוד המשטרה ניגש למלאכת ההרס של המשמר האזרחי במתכוון, ותוך הבנת ההשלכות. הוא קיבל החלטה אסטרטגית לחתוך באופן מהותי בכמות המתנדבים. מאז 2003 צונח מספר המתנדבים באופן משמעותי ובכוונת מכוון, מ- 73 אלף מתנדבים ל- 38-36 אלף!

בכך, בגדה המשטרה, במודע בהתחייבות שנטלה על עצמה, כשהחליטה על איחוד המשמר האזרחי עם המשטרה: להיות נושא הדגל של אתוס ההתנדבות בישראל, ולשמר את מפעל ההתנדבות הגדול במדינה. במילים אחרות, להיות משטרת העם כמו שצה"ל הוא צבא העם! מול הטענה הזו מתגוננים עתה המדליפים...

תוך כדי כך היא בגדה גם במחויבות אחרת: להיות משטרה קהילתית. מאז ניסה המפכ"ל לשעבר, אסף חפץ, לשנות את אסטרטגיית ההפעלה של המשטרה ואת תרבותה, עושה המשטרה הכל לא להיות שם. אבל בצר לה מפריחים ראשיה ססמאות על "פנים לקהילה" ומרבים לעשות שימוש במושג "שיטור קהילתי". למה? כי הציבור אוהב את זה (אבל הם, מאוד לא!).

מי המדליף לדעתכם?

מתוך לשון ההדלפות, אני מוכן להמר ולהעריך, מי המדליף: הוא בא מתוך אלה שאמורים להסדיר את הפעלת המתנדבים, מודע לדו"ח מבקר המדינה המתרחש ובא במאי וחושש לביקורת שתוטח בצדק בבכירי הארגון. תוך כדי כך הכל מותר, כולל השתלחות בחומר הגלם הקהילתי שאותו הייתה המשטרה אמורה לתפעל כהלכה...

רקדן גרוע טוען תמיד שהרצפה חלקה...

ומי לא נחלץ להגן על מתנדביו?

מה עם היחלצות מישהו מבכירי המשטרה להגן על המתנדבים?

  • מפקדי המשטרה הנוכחיים הממתינים לדו"ח המבקר?
  • מפכ"לים ובכירים לשעבר?
  • ראשי משא"ז לשעבר?

כולם נעלמו, הרי רק אתמול קראו לנו להצטרף עימם לשוחות, במלחמה הטוטלית נגד מינוי הירש למפכ"ל...

(אגב, אמנם צורם, אבל לא מאוחר להרים קול!!)

בושה!

פנחס יחזקאלי - בושה...

מקורות והעשרה

17 thoughts on “רקדן גרוע אומר שהרצפה חלקה…

  1. משה בו חור:
    הרבה מהמתנדבים למשטרה הייתי גורע בשל גילם ,איכותם ומאוויהם, חלקם מחפשים מה שלא השיגו בגיל צעיר קרי כוח ושררה, חלקם פנסיונרים משועממים אבל לא לדאוג ,את הטובים מבניהם עוזבים עקב התייחסות השוטרים אליהם ,יחס שלילי ביותר,באופן אישי קיבלתי הרבה תלונות מהם, וחלק סולדים מהתנהגות השוטרים וגרירתם לעדויות שקר והרעים שמחקים את השוטרים נשארים וזה הגרוע מכל אני הייתי ממליץ למפכ"ל לגייס טוארים איכותיים ולסגור לחלוטין את משמר האזרחי, זה כבר מזמן לא עובד על פי המטרות שלשמן הקימו את המשא"ז הייתי שם 36 שנים 18 שנה מהם בהתנדבות

  2. מזל אוזן:
    אנשי המשמר האזרי אם להודות על האמת, פתאום, כשלבשו מדים, קבלו כוח, החלו להתנהל לעיתים בחוצפה וגסות רות, לפני שמגייסים מתנדבים יש להעבירם קורס הכנה, להסביר להם שמי שלא לובש מדים אינו עבריין ולכן יש לנהוג באזרחים בכבוד.

  3. מוטי קליינמן:
    אני זוכר ימים, שבהם לא היו כל "הטבות נלוות", למעט הזכות להימנות על חברי המועדון היוקרתי, ולקבל כוס קפה ומילת תודה מהמפקד. כן, אני יודע שזה מצחיק…

  4. מישאל עידן:
    אתוס התנדבות למשטרה ? איש לא ערך מחקר מקיף מדוע אנשים כה רבים מתנדבים למשטרה שהוא גוף סמי מליטריסטי ,עם מדים,פקודות נהלים,סמכויות אכיפה,סמכויות שימוש בכח… מדוע אין כמות כזו גדולה של מתנדבים שעיקר עיסוקם בסיוע לבני האדם ,לבעלי מוגבלויות. היתכן שההתנדבות לגוף כזה מביאה אנשים המחפשים כח ושררה ? או אולי בגלל "ההטבות הנלוות" כמו חברות באיפ"א,כרטיס הנחות ברשת h&o ? מי שרוצה להתנדב מחוייב במתן שעות מינימום במשמרות שבועיות דבר שאינו מחוייב במקומות התנדבות אחרים (למיטב ידיעתי – איני מכיר את נהלי שאר הגופים)

  5. מוטי קליינמן:
    המשטרה, למיטב זכרוני, לא הודתה או הצהירה "…בהתחייבות שנטלה על עצמה, כשהחליטה על איחוד המשמר האזרחי עם המשטרה: להיות נושא הדגל של אתוס ההתנדבות בישראל, ולשמר את מפעל ההתנדבות הגדול במדינה…". היא חשקה מלכתחילה במשאביו, בעיקר בניידות, ואת המתנדבים הקלאסיים השאירה בשוליים. במקומות ספורים הוקמו יחידות מקצועיות יותר, במדים ושלא במדים. המשטרה מעולם לא ידעה לגייס, לסנן, להפעיל, לפקח ולשמר מתנדבים. נקודה. המקצוע המורכב הזה, העוסק באריגה יומיומית של מרבד עדין ביותר, מעולם לא הוגדר בסילבוס של קורסי הפיקוד למיניהם. לא באמת. מפקדי המשא"ז שהגיעו מתוך המשטרה, היו, לעיתים מזומנות ביותר, קצינים כושלים שהגיעו להעביר את זמנם ולסיים קדנציה בת שנתיים ללא חקירות מח"ש ומתחים מול חבריהם ומפקדיהם. אבל יש להניח שאי אפשר להחזיר את אסף חפץ, וגם לא את אהרונישקי, אפילו לא את אסתי דומיניסיני, למדים. אז תהליך הפירוק הוא בלתי נמנע, ותקראו לזה איך שבא לכם, אבל זהו פירוק, הנמצא בעיצומו.

    • אז הן היוו תרמית מוחלטת. איש לא התכוון באמת לשאת את דגל ההתנדבות, אלא אם כן היה מוצב ליד הקוג'אק בניידות החדשות שהועברו למתחי"ם…

    • ד"ר אבי ברוכמן:
      מוטי ידידי (בצניעות) כמי שהכין , כתב וביצע עם אחרים את האיחוד עליו אתה מדבר…אדגיש רק ששם האגף שנקבע היה אק"מ ראשי תיבות של אגף קהילה ומשמר אזרחי , ולא כפי שמצוטט על ידי רבים כולל קצינים בכירים ומפכלים לשעבר , אגף קהילה משטרה.
      לעניות דעתי אין אינטרס למשטרה לסגור את ארגון המתנדבים.
      בתרחיש דמיוני תעצור את שילוב המתנדבים במשטרה לשבוע ואו חודש…תראה קריסה טוטאלית של הארגון.

      • אני מתנדב ביחידה חשובה מאין כמוה. יש בה 12 שוטרים וכמאה פלוס מתנדבים פעילים. והיה ולא נבוא – היחידה חד משמעית – נעלמת מהשטח.
        לא נראה לי שהמשטרה יכולה להרשות לעצמה לותר על מכפיל הכח הזה בשלב זה. אולי, כשיגייסו עוד 10,000 שוטרים… כן…

    • מוטי קליימן:
      אבי, אני מדבר על המשא"ז, הרבה שנים לפני שהיה לאק"מ, סביב שנת 85-6. אני הייתי גם שם. אבל עזוב את הסמנטיקה. ברור שאיש לא יפרק ביודעין, זה יתפרק מעצמו, וכל החכמולוגים יתרחקו, יתפסו מחסה, ויחפשו אליבי. תגיד לי שאני טועה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *