פנחס יחזקאלי: למה אנחנו מצפים מניצבי המשטרה? שיעור בסיסי בבכירות

בכירות במשטרה

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן] [לקובץ מאמרים על בכירות ומשמעויותיה, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ניצב יקר,

זה עתה קיבלת את דרגתך ו/או את תפקידך החדש לשנים הבאות. המפקח הכללי הבהיר לך, ללא ספק, את המצופה ממך, רק שגם לנו יש מה לומר בנושא. איננו יודעים עד כמה אתה מודע לכך, אבל לא המפקח הכללי ולא השר הממונה ואף לא הממשלה הם המפקדים האמתיים שלך. אתה שייך לנו לציבור!

בניגוד לצבא, משטרה בחברה דמוקרטית אינה שייכת לשלטון. היא שייכת לאזרחים: הם מפקידים בידיה חלק מזכויות האזרח שלהם, והיא דואגת עבורם לשמירת אורח החיים התקין, ומספקת להם שירותי משטרה מיטביים. על ההסכם הזה אתה ועמיתיך חתומים!

עד היום, החוזה בינינו לא מולא. את המחיר שילמנו אנחנו וגם אתם. אנחנו לא רוצים שתעשה דברים כדי שנאהב אותך. אנחנו רוצים שתעשה הכל על מנת שנוכל לכבד אותך ולתת בארגון שלך אמון! על פי מערכת היחסים בינינו היום - המושגים הללו הם מדע דמיוני!

בתוקף החוזה בינינו וכבעלים שלך, יש לנו את כל הזכות להציב לך דרישות, ואלה הן:

  • מילות המפתח של מה שאנו דורשים ממך הוא אחריותיות משטרתית (Police Accountability). במילים אחרות - אתה חייב לנו דין וחשבון אמתי וקבלת אחריות על כל המשתמע מכך למעשיך ולמעשי עמיתיך ושוטריך! התוצר של אחריותיות הוא כבוד. שאל את עצמך כל יום, מה עשית, כדי שנרכוש לך כבוד!
  • שיטור הוא פרופסיה, ואנשי מקצוע אמורים להכיר את מקצועם. מקצוע איננו נהלים. בטח לא האופן שבו אתם מבצעים את תפקידכם. אנחנו דורשים ממך לרכוש ידע תאורטי בשיטור. המצב שבו תלמידי תואר ראשון בלימודי אכיפת חוק יודעים תיאוריה משטרתית יותר מבכירי המשטרה, הוא לא נסבל בעינינו. אם לא למדת ו/או לא הטמעת עד כה, לחץ כאן והתחל בספר הזה שלפניך, וממנו תעבור הלאה. אל תספר לנו שאין לך זמן לקרוא כי אתה עובד. מעבודת בורים יוצאת בורות מזוקקת, ואת מחירה שילמנו די!
  • שלושת המחלות האקוטיות של המשטרה הן שימוש מופרז בכוחתרבות השקר ו- קוד הנאמנות. על המושגים הללו נכתבו ספרים עבי כרס במדעי המשטרה. למד והטמע אותם ומצא דרכים להתמודד עימם, כי הסובלנות שלנו לבעיות הללו כבר קצה!
  • אין לך זכויות יתר כבכיר. יש לך חובות יתר! מילות המפתח הן: דוגמה אישית: סלח לנו שאנחנו דורשים ממך את המובן מאליו, אבל המילים הללו לא היו על השולחן כבר מזמן. אנא הפנם: אנו מצפים ממך לדרוש מעצמך קודם כל את שאתה דורש מפקודיך: קצנו ברכבי בכירים הדוהרים בכביש. קצנו במעשי הבכירים המבזים את הארגון ואת כל העובדים בו. דרוש קודם כל מעצמך, וזכור, שבעולם של מצלמות והקלטות, (כמעט) הכל בסוף יוצא החוצה. משכורתך גדולה ללא פרופורציה מזו של פקודיך, וכך גם הדרישות ממך. הצדק אותן!
  • אנו מצפים ממך לעמוד שדרה מקצועי, משמע, למחויבות לאתיקה מקצועית ברמה גבוהה. יש לנו עניין ברור שאתה תלמד ותטמיע סוגיה זו, ותלמד אותה בעצמך את הכפופים לך, והם את פקודיהם. אל תביא עבורם מומחים מבחוץ לצאת ידי חובה. אתיקה מקצועית לא נעצרת בדרגת ניצב!

כך למשל, אתה ואנשיך נדרשים להטמיע היטב את הסוגיות הבאות:

  • מה המשמעות של להיות שוטר ?
  • מה המשמעות של להיות בכיר במשטרה?
  • מה המשמעות של להיות משרת ציבור?
  • מה המשמעות של משטרה בחברה דמוקרטית?
  • בשביל מה ובשביל מי אני קיים?
  • מהו השירות המיטבי שהוא מבקש ממני, ושאני יכול לתת לו (ולא שאני אחליט בשבילו מה טוב לו)?
  • מה המשמעות של חיים בעולם של מצלמות והקלטות, ואיך זה משנה לטובה את תפקודי ותפקוד אנשי?

אם תתקל בקשיים שאל אותנו ונשמח לעזור לך להבין. ואגב, יש לנו עוד הרבה דרישות ממך, אבל אנחנו מודעים לנקודת הפתיחה ולקשיים.

זכור שקיבלת מאיתנו תקופה קצרה של חסד, ונצל אותה היטב. אל תחכה להנחיות המפכ"ל תיזום בעצמך!

אנו נהיה פה בהמשך הדרך לחשבון ביניים...  

בהצלחה רבה!

[לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן] [לקובץ מאמרים על בכירות ומשמעויותיה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

11 thoughts on “פנחס יחזקאלי: למה אנחנו מצפים מניצבי המשטרה? שיעור בסיסי בבכירות

  1. ד"ר מאיר גלבוע:
    אפשר להוסיף, למשל, אכיפת חוק שוויונית ועוד כמה ערכים, אבל את העיקר כבר כתבת. ואם לפחות ישננו את מה שכתבת, אז כמו שכתוב בהגדה של פסח – דיינו. העיקר שערכים אלו לא ימשיכו להיות אגדה, כמו שהם היום.

  2. מישהו טרח לשלוח אל הניצבים את המאמר? זה שאנו נתחבט בו לא יועיל למשטרה…

  3. ד"ר אבי ברוכמן:
    שאפו לפיני….

    תהיה קשוב ותפעל בהתאם לצרכי וציפיות הציבור והקהילה אותה אתה משרת.

    ארגון המשטרה הוא "שומר הסף" של מערכת אכיפת החוק. יחד עם זאת מערכת אכיפת החוק כוללת ארגונים נוספים. פעילות מערכתית מתואמת ומסונכרת תביא בהכרח להצלחה ועמידה באתגרי כל אחד מהארגונים בנפרד.

  4. להתרחק מהפוליטיקה ופוליטיקיים ולעסוק במלאכת המשטרה ובתפקידה
    להיות מקצועיים ולגלות סבלנות כלפי הציבור ולהיות קשוב לו

  5. מישאל עידן:
    אני דווקא הייתי מתחיל עם המפכ"ל…שיסביר לנו הציבור מה הוא מתכוון לעשות,מה הדרישות שלו מהניצבים,קצינים שוטרים מה הציפיות מהאזרחים.כרגע הוא ספון בשושו .זה הזמן לצאת בראיונות יזומים בהן יציג את משנתו בפני הציבור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *