אלעד רזניק: אל תבנו על האמריקנים!

אל תבנו על האמריקנים 2

[בתמונה: תמונות מסך של סרטוני הטלוויזיה האיראנית]

ב- 24 השעות האחרונות - למרות מאמץ אמריקני לחסל את המשבר לפני נאום הנשיא על מצב האומה - החזיקו האיראנים בעשרת חיילים האמריקנים שנסחפו לשטחם הטריטוריאלי במפרץ הפרסי עקב תקלה טכנית. הם שחררו אותם רק כעבור יומיים (ב-13 בינואר).

לנוכח עיכובם ושחרורם העולם סוער. מטהרן ועד וושינגטון, כולם רושמים הערות... אך מה הייתה מטרת הצעד האיראני? התבוננות מהירה על המתרחש באזור בשבועיים האחרונים תגלה את הסיבה לכך:

לכאורה הצעד האיראני תמוה: לקיחתם בשבי של חיילים אמריקאים על ציודם, מספר ימים לפני הסרת הסקנציות על איראן והעברת סכומי כסף אדירים, הנדרשים לכלכלה האיראנית, הוא צעד לא הגיוני, שלכאורה לא משרת את האינטרס האיראני ומסכן את ההישגים המידיים מהטמעת הסכם הגרעין.

אבל, לפני כ 10 ימים הודיע ערב הסעודית על ניתוק קשריה הדיפלומטים עם איראן. חלק ממדינות המפרץ צעדו בעקבות הסעודים, והודיעו גם הם על ניתוק הקשרים הדיפלומטים או הורדת דרג היחסים עם האיראנים.

כזכור, הגיבוי העיקרי למדינות המפרץ הוא הכוח הצבאי האמריקאי, כך שהצעד שנקטו האיראנים נועד לאותת למדינות האזור:

  1. מי שלא חושש מהאמריקאים לא חושש מהסעודים ומשאר מדינות המפרץ.
  2. אם מי ממדינות האזור בונה על עזרה צבאית אמריקאית במקרה של החמרת הסכסוך המקומי, העדר התגובה המילולית האמריקאית לצעד האיראני, תגרום לו לחשוב שוב על הנחות היסוד שלו.מבחינת האיראנים הצעד הנוכחי - שתוכנן היטב - היה הימור "על בטוח":
  • העדר התגובה לשני הניסויים הבליסטיים האחרונים שבוצעו באיראן, הצביע על הקו שהאמריקאים ינקטו;
  • גם תזמון האירוע (שעות לפני נאום מצב האומה) הבטיח העדר תגובה מילולית הנגזרת מהניסיון לפתור את הנושא דיפלומטית.
המזרח התיכון מונע על ידי דימויים. שחרור תמונות ההשפלה של המלחים האמריקאים על ברכיהם משדרות מסר אדיר לכל מדינות האזור:

אל תבנו על האמריקאים!

אל תבנו על האמריקנים[בתמונה: תמונות מסך של סרטוני הטלוויזיה האיראנית]

4 thoughts on “אלעד רזניק: אל תבנו על האמריקנים!

  1. תמונות ההשפלה, שהמזרח התיכון כולו לועג להן: ארצות הברית "המעצמה", על הברכיים, וחייליה המבוהלים נכנעים. איראן חוגגת. גם תקבל את ביטול הסנקציות, וגם ארצות הברית הושפלה.
    לתמונות הנוראיות האלה עוד תהיה השלכה רבה על האיזור שלנו…

    כמה ספינות קומנדו זעירות של איראן משתלטות ללא ירייה אחת על ספינות קרב מודרניות ומצוידות היטב של חיל הים האמריקני, עם מיטב הלוחמים האמריקנים. עומדים לוחמים של "משמרות המהפכה" האיראניות על הספינות הזעירות שלהם, מכוונים רובים לעבר הלוחמים האמריקנים, ואלה מרימים את ידיהם בכניעה, אוי לבושה ולחרפה.

    התמונות כה משפילות ומעליבות, שכולם מבינים במזרח התיכון שחצינו נקודת ציון. זהו איזור של סמלים, והסמל התקבע. היתה זו ארצות הברית שהשפילה את סדאם חוסיין הסוני, לאחר שנתפס, ועכשיו אלה השיעים שמשפילים את ארצות הברית.
    לאחר גירוש האמריקנים, תחל ההתגרות בסונים ובסעודיה.

    האיראנים יודעים שאובמה וקרי יבלעו את כל הצפרדעים שבעולם, ולא יבטלו או יפגעו בעסקת הגרעין. וכך, גם בלי גרעין, יש לאיראן עוצמה של גרעין.

    מוניטין הוא כמו הכבוד, שנתפס אחרת במערב, מאשר במזרח.
    בעוד שבמערב אדם יכול למחול על כבודו, לוותר עליו, או להשתעשע עם המוניטין שיצר לעצמו, במזרח אין על כך מחילה.
    על כבוד ומוניטין הורגים באזור הזה, ונהרגים.
    כל פגיעה בהם יוצרת השפעות היקפיות מתרחבות, וזעזועים פריפריאליים. הימצאותם והיעדרם מכתיבים את היחסיות שבין אופנסיבה ודפנסיבה, בין הרתעה להתקפה, ובין החיים למוות.

    כדי לשמור על מעמדה בוושינגטון, איראן מציגה את עצמה כמי שהצילה את האמריקנים מתקרית מסובכת וארוכה של בני ערובה. אך זו איראן שמלכתחילה פתחה בתקרית, אז איך הצילה את האמריקנים? גם רצחת וגם ירשת? ג'ון קרי, כמו תמיד, קנה את הבלוף האיראני, והתקשר להודות ולברך אותה. אלא שהוא היה אמור לתקוף ולגנות אותה על החטיפה הימית, ההשפלה, החרמת הנשק, חיטוט בקרבי הספינות האמריקניות, במטרה להעתיק אותן בעתיד, ועוד.

    מוניטין הוא הרושם הכללי שנוצר על אדם (מדינה), בעיני אנשים אחרים, והוא החלק המוכר יותר מהתדמית. המוניטין נובע כתוצאה ישירה מהתנהלותו של אדם. המוניטין אינו בהכרח שיקוף נכון של המציאות, והוא יכול להישען גם על שמועות ורכילויות.
    קשה לבנות מוניטין טוב, אך קל לאבד אותו, כדברי בנג'מין פרנקלין: "דרושים מעשים טובים רבים כדי לזכות במוניטין טוב, אך די במעשה רע אחד כדי לאבד אותו".

    • אבי מינקובסקי:
      אל תאמינו לקלישאות…אמריקה חזקה ,עשירה מאי פעם וכולם יודעים זאת ההצלחה של הנשיא אובמה פנומנלית …. מדדי הכלכלה מדהימים כמו גם נתוני התעסוקה והצמיחה…. חיילים יפים אינם שבים הביתה בשקים (ממרחקים) ויריביו הפוליטיים ממש משתגעים… רפורמת בריאות, תכנית לתיקון תופעת ההגירה, תעשיית הרכב ששוקמה וכעת היא נפלאה… כולם נוהרים מערבה ויש לכך סיבה… אין גם אמריקה אחרת טובה כזו בכל הגלקסייה…וצדק האיש בנאומו המסכם, שכל אימת שרע לאנשים בעולם, מביטים הם בתחינה לארה"ב כי הם יודעים שמשם יבוא עזרם….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *