אלעד רזניק: הלחימה על המדבר הסורי – עיראקי

הלחימה על המדבר הסורי-עיראקיהתמונה הכללית בסוריה ועיראק מצביעה על שני מחנות הפועלים האחד נגד השני במדבר הסורי מרמאדי בעיראק עד לדיר-אזור בסוריה. הכוח האחד הוא קואליציה של איראן-אסד-הכוחות השיעים המקומיים (בעיקר בעיראק) בגיבוי רוסי, הכוח השני הוא ארה"ב-ירדן-איחוד מדינות המפרץ-שבטים סונים מקומיים שאינם תומכים בדאע"ש.

המדבר הסורי עיראקי והפרוזדור - המשתרע בין רמאדי בעיראק לדיר א-זור בסוריה - מהווה שטח אסטרטגי הממקד אליו את תשומת הלב של כל הכוחות המעורבים באזור. שליטה במדבר הסורי-עיראקי היא מטרתם של כוחות רבים ומרובי אינטרסים: דאע"ש, הקואליציה האיראנית-שיעית והקואליציה הסונית:

  • ניצחון של הקואליציה האיראנית מבטיח לאיראן גישה לים התיכון ואת התרחבות מוטת השפעתה עד לבנון וחופי הים התיכון.
  • ניצחון של הקואליציה הסונית יאפשר ראשית לבודד את עיראק מצידה המערבי ויקנה זמן לכוחות הצבאיים והדיפלומטים ההכרחי לשיקום עיראק. במהלך הקיץ ננקטו מספר צעדים על מנת לשפר את יכולת הלחימה של כוחות מקומיים סורים אל מול כוחות דאע"ש. המלך הירדני החל במהלך שמטרתו אימון כוחות שמיועדים לדרום סוריה, וכוחות הממשלה הכורדית בעיראק הכפילו את מאמציהם לאמן ולצייד כורדים סורים שנשלחים בחזרה לסוריה להילחם בדאע"ש.הצעד הרוסי ליצירת מסגרת, שתוביל לפתרון דיפלומטי בסוריה, נדחה על ידי נשיא סוריה אסד. דחייה זו הגדירה את גבולות ההשפעה הרוסית על אסד. החלטתו של אסד לדחות את הסכם המסגרת הרוסי - הסכם שפותח בשיתוף כלל הגורמים באזור, והוצג לאסד רק לאחר ביקור של שר הביטחון הסעודי, מוחמד בין סולימאן, במוסקווה במהלך חודש אוקטובר – נפלה רק לאחר התייעצות עם בעלי בריתו האיראנים.

כוחות הפשמרגה הכורדים השלימו את אימונם של כ- 5000 לוחמים סורים, רובם ממוצא כורדי, ושלחו אותם חזרה לסוריה. הלוחמים שסיימו את אימונם כבר לפני כמה חודשים, הגיעו ממחנות הפליטים בטורקיה. עדיין לא ברור איך כוחות ה PKK (מפלגת הפועלים של כורדיסטן) בצפון סוריה יתייחסו למגויסים החדשים. כוחות ה- PYD (המפלגה הדמוקרטית המאוחדת, ראו התמונה למטה) בצפון סוריה התנגדו במהלך השנה האחרונה למשלוח לוחמים מכורדיסטאן העיראקית לסוריה. הגעתם של הצדדים, בכפוף למספר הסכמים תחת חסות אמריקאית, היא שאפשרה את מעבר הכוחות לסוריה.

PYD

[תמונת המקור]

מטרתם של האמריקאים בהכנסת כוחות אלו לצפון סוריה היא הכנסת כוחות ה- PYD למסגרת שלא תאפשר להם ביצוע טיהורים אתניים של סונים בצפון סוריה. טיהורים אלו - שבוצעו במהלך השנתיים האחרונות - פגמו ביכולות הלחימה של הקואליציה הסונית אל מול כוחות דאע"ש, ודחפו את תושביו הסונים לחפש את הגנתם של כוחות דאע"ש. השבטים הסונים באזור סבלו קשות מנחת זרועם של הכוחות הכורדיים רכושם הוחרם, בתיהם נשרפו, ובמקרים רבים הם היו קורבן של הוצאות המוניות להורג. במקרים אחרים, הוכרחו לעזוב את כפריהם ואת אזורי המחיה השבטיים. בתנאים הללו, היה קל לדאע"ש להציג את עצמו כמושיע הערבים הסונים ולזכות בתמיכתם.

2 thoughts on “אלעד רזניק: הלחימה על המדבר הסורי – עיראקי

  1. גדי ברון כתב:
    לא ברור לי אם זו טעות סופרים, או כלל לא טעות: מתרשימי הקואליציות נעדרות טורקיה ואיראן. טורקיה לכאורה משתייכת לקואליציה הסונית. איראן לכאורה משתייכת לקואליציה השיעית. אם אכן כל אחת מהן לא פועלת במסגרת הקולאיציה "הטבעית" שלה זה יכול להסביר את התקיעות מול דאעש ובוודאי לנבא חוסר יציבות עתידית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *