פנחס יחזקאלי: עבריינים במדים או גיבורים? ספרו הראשון של שלמה בלישה

[בתמונה למעלה: כריכת ספרו של שלמה בלישה, "הפוכה. לא תאמינו איך זה עובד...!", שראה אור בהוצאה עצמית של המחבר ב- 2013. התמונה מוצגת באישורו]

[בתמונה למעלה: כריכת ספרו של שלמה בלישה, "הפוכה. לא תאמינו איך זה עובד...!", שראה אור בהוצאה עצמית של המחבר ב- 2013. התמונה מוצגת באישורו]

המחוקק נתן למשטרת ישראל כלים בעייתיים ללחום בפשיעה; אז הם, מוצאים את הדרך 'לעגל פינות' ב'הפוכה': להשיג מטרה בדרך עקיפה. מהסיבות הלא נכונות לכאורה... שלמה בלישה ברומן המשטרתי הראשון שלו: 'הפוכה'...

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 24 באוקטובר 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר ראשון, מתוך שניים, העוסקים ברומנים המשטרתיים שחיבר קצין המשטרה בדימוס, שלמה בלישה - מפקד לשעבר של בית הספר למודיעין של המשטרה. המאמר האחר הוא:

*  *  *

המפכ"ל לשעבר, רפי פלד, - שהיה איש מודיעין שנים רבות - נהג לומר כי "תפקידם של אנשי מודיעין הוא לרדת למטה לתוך עולם העבריינים. הבעיה היא שלפעמים הם שוכחים לעלות...".

האמת היא שיותר מידי פעמים הם שוכחים לעלות...  על המקום הזה בדיוק, שם למטה, כתב שלמה בלישה - מפקד לשעבר של בית הספר למודיעין של המשטרה (ראו התמונה משמאל למטה), מקדיש את ספריו לסוגיה הזו בדיוק.

[למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'החוק כמכשול להצלחה – אחד מסעיפי הקוד התרבותי של השוטרים', לחצו כאן]

המפכ"ל לשעבר, רפי פלד: "תפקידם של אנשי מודיעין הוא לרדת למטה לתוך עולם העבריינים. הבעיה היא, שלפעמים הם שוכחים לעלות...". הכרזה: ייצור ידע

[הכרזה: 'ייצור ידע'. תמונתו של רפי פלד: משטרת ישראל]

[בתמונה משמאל: שלמה בלישה, מחבר הספר "הפוכה. לא תאמינו איך זה עובד...!". המקור: המחבר]

בודדים הם השוטרים, בעלי הנשמה היתרה, שמסוגלים להתיישב ולכתוב רומן ראוי. בודדים עוד יותר יכולים לבסס אותו על אחת הדילמות המשמעותיות ביותר של משטרת ישראל... כזה הוא שלמה בלישה (ראו תמונה משמאל) - שהוציא כבר שני רומנים מפרי עטו על המשטרה:

  • הרומן הראשון ראה אור ב- 2015, והוא קרוי הפוכה (ראו התמונה למעלה). להשיג משהו ב'הפוכה' זה להשיג מטרה בדרך עקיפה. מהסיבות הלא נכונות לכאורה. הוא מתאר את גישתם של השוטרים המרגישים מעל החוק: המחוקק נתן למשטרת ישראל כלים בעייתיים ללחום בפשיעה; אז הם, מוצאים את הדרך 'לעגל פינות'...
  • הרומן השני ראה אור ב- 2021 וקרוי 'הפרטיה הגדולה' (ראו תמונה למטה). הוא עוסק במלחמות האגו בין שתי יחידות מרכזיות (ימ"רים); שגם בהן, החוק והנוהל אינם רלוונטיים; והיריב איננו העבריין, אלא היחידה האחרת, שמתמודדת מולה על תפיסות סמים; על כתבות מפרגנות בתקשורת; ועל תעודות הצטיינות.

[בתמונה משמאל: שלמה בלישה, מחבר הספר "הפוכה. לא תאמינו איך זה עובד...!". המקור: המחבר]

[לאתר של שלמה בלישה, לחצו כאן]

[בתמונה: שלמה בלישה וספרו - 'הפרטיה הגדולה'. המקור: האתר של שלמה בלישה]

[בתמונה: שלמה בלישה וספרו - 'הפרטיה הגדולה'. המקור: האתר של שלמה בלישה]

אוכפי החוק נשארים מעל לחוק...

גיבורו של הרומן הראשון של בלישה הוא ברקו: ראש צוות בילוש מצטיין שנבחר לתפקיד היוקרתי של רכז מודיעין. הוא נשלח לקורס וגומר אותו בהצטיינות (מה שמביא להתייחסות אירונית אליו מצד חבריו בשטח, שמעריכים הצלחה ויכולת על בסיס קריטריונים אחרים לחלוטין). הרומן מלווה אותו לאורך שלבי כניסתו למקצוע, תוך שהוא משקף עבורנו במהלך העלילה את אותן דילמות שהוצבו בפנינו כבר בתחילת הספר.

הספר מתאר בכישרון רב גם את "הצד השני של הגבעה" ומעניק הצצה מסקרנת אל העבריינים ונקודת המבט שלהם: כיצד הם חושבים ופועלים, כיצד הם מגיבים לפעילות המשטרה. בלישה קובע כי לא תמיד ברור לגמרי מי פועל בצורה חכמה יותר: השוטרים או העבריינים.

תמצית הדילמה של הספר היא, שבמקום לעשות את המירב עם מה שיש; ולחפש נתיבים להצלחה במגבלות החוק, בחרה משטרת ישראל להתמודד עם העבריינים בדרך שלהם, בניגוד לחוק (!) הבעיות הללו חמורות במיוחד כשמדובר בקציני ובבשוטרי המודיעין המשטרתי, שבלישה נמנה עליהם ובילה ביניהם את רוב חייו המקצועיים כשוטר וכקצין

בתקופה אותה מתאר בלישה היה המודיעין בשיא פריחתו ועצמתו. לא היה מפקד שהרשה לעצמו שקצין המודיעין יתרחק מאוזנו. היום, חווה המודיעין המשטרתי - בין היתר בגין תרבות השקר הזו פיחות משמעותי במעמדו וחוסר רלוונטיות הולך וגובר, שלו, ושל שיטות עבודתו (אבל זה כבר נושא למאמר אחר).

[להרחבת המושג: 'פרדיגמה', לחצו כאן] [להרחבה על המושג: 'תרבות של שקר', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

בכרזה: במקום לעשות את המרב עם הכלים שהוקנו למשטרה; לחפש נתיבים נוספים להצלחה; ולהצביע על הדברים שצריך לשנות כדי להיות אפקטיביים, בחרה משטרת ישראל להתמודד עם העבריינים בדרך שלהם, בניגוד לחוק (!). הכרזה: ייצור ידע

[הכרזה: 'ייצור ידע']

'לעגל פינות'...

שלמה בלישה מכנה את שיטת העבודה הזאת עיגול פינות: לא מעט מפעילות רכזי המודיעין והבלשים אינה מתבצעת על פי החוק, הנהלים, הסמכויות ותורת המודיעין. לעגל פינות הוא ביטוי רווח בעבודת המודיעין. לא פעם עיגול פינה חורץ דינו של עבריין לכמה שנים לכלא.

  • חוקי? בהחלט לא.
  • צודק? בעיני אנשי המודיעין, כן. 
  • האם יש קווים אדומים אותם אנשי המודיעין לא יחצו?! איש איש ושיקוליו, כל מקרה לגופו (ע' 8).

על כן, מתנדנדים אנשי המודיעין על סף הכאוס, "בין טרש לצל"ש" (משמע, הצלחת - אתה גדול; נתפסת - תשלם מחיר אישי עצום...) והמבחן הוא כתמיד, מבחן המציאות! (ע' 9)..."

שלמה בלישה מכנה את שיטת העבודה הזאת עיגול פינות: לא מעט מפעילות רכזי המודיעין והבלשים אינה מתבצעת על פי החוק, הנהלים, הסמכויות ותורת המודיעין. לעגל פינות הוא ביטוי רווח בעבודת המודיעין. לא פעם עיגול פינה חורץ דינו של עבריין לכמה שנים לכלא. חוקי? בהחלט לא. צודק? בעיני אנשי המודיעין, כן.  האם יש קווים אדומים אותם אנשי המודיעין לא יחצו?! איש איש ושיקוליו, כל מקרה לגופו (ע' 8). הכרזה: ייצור ידע

[הכרזה: 'ייצור ידע']

עבריינים או גיבורים?

את שאלת הספר הזו מביא בלישה כבר על כריכתו הקדמית: "האם אנשי המודיעין במשטרת ישראל הינם עבריינים במדים או גיבורים עלומים של המשטרה והחברה בישראל?!".

ומה ההצדקה להיותם עבריינים במדים? מי ההצדקה לאותה תרבות של שקר של המודיעין המשטרתי? כבר בהקדמה לספר כותב בלישה כך:

"... 'אי אפשר לעבוד על פי הספר, ולהצליח'. את המשפט הזה שמעתי מפי רכזי המודיעין כאשר הייתי מפקד בית הספר למודיעין של המשטרה. במילים אחרות, על מנת להצליח ולפענח פשעים, אנשי המודיעין במהלך עבודתם חייבים לעבור לעתים על החוק, לא לקיים תמיד פקודות משטרה ונהלים של אגף המודיעין, ופעמים רבות מוצאים כי עליהם לפעול על פי האמרה "ברומא התנהג כרומאי" על מנת להצליח וללכוד את הפושעים..." (ע' 7).

כאמור, שילם המודיעין המשטרתי ועדיין משלם מחיר יקר על "עיגול הפינות" הזה. כדי לקיים את השיטה הזו, מוקרבים שוטרים ובלשים רבים שמגיעים לארגון חדורי מוטיבציה, עובדים ימים ולילות, ומושלכים בערבו של יום מהמשטרה עם תווית של עבריינים פליליים. אנשי מודיעין לא מעטים אחרים, "חצו את הקווים" והפכו לעבריינים קשים, ביניהם סוחרי סמים ואף רוצחים.

[בתצלום: מחבר הספר הפוכה, שלמה בלישה, בהרצאה]

[בתצלום: מחבר הספר הפוכה, שלמה בלישה, בהרצאה]

אני מקנא בשלמה בלישה...

לי, לצערי, יש נשמה של אוגר... כתיבתי אקדמית, משעממת משהו ומקשה על ההבנה. בלישה השכיל לשלב את הדיון - באחת הסוגיות הבעייתיות ביותר בתרבות הארגונית של משטרת ישראל - בתוך רומן מרתק.

הספר הזה מומלץ מאוד לאזרחים המבקשים להבין למה המשטרה נראית כפי שהיא היום... לאנשי המודיעין שכבר פרשו המתגעגעים לימי הזוהר של פעם; ולאלה המשרתים שירגישו בספר כמו בבית; ליתר אנשי המשטרה בעבר ובהווה שהסתכלו תמיד בקנאה מהולה בטינה ובהערכה על אנשי המודיעין וההילה המיוחדת שנשאו עימם, וגם למרצים ולסטודנטים לאכיפת חוק באקדמיה, שיוכלו ללמוד מפי המומחה, בדרכו המרתקת, על הבעיות האמתיות של הארגון אותו הם לומדים!

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

נ"ב: שימו לב לדילמות שבלישה מעלה בסרטון שלמטה...

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

שלמה בלישה בהרצאות על הפרשיות הפליליות המסעירות בארץ

.

מקורות והעשרה

ספרים נוספים שכל שוטר חייב לקרוא 

One thought on “פנחס יחזקאלי: עבריינים במדים או גיבורים? ספרו הראשון של שלמה בלישה

  1. ליאור נדיבי העיר בפייסבוק:

    לי פעם אמר קצין מודיעין: אנחנו כמו השב"כ, מותר לנו לעבוד בתחום האפור.
    ביקשתי ממנו שיראה לי היכן זה כתוב בפקודת המשטרה, בהנחיות המטה הארצי או בנוהלי העבודה של המודיעין, הוא לא מצא!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *