לו צה"ל היה אחראי על הרכבת בתל אביב…

לו צהל היה מקים את הרכבת בתל אביב...

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

האונס והגזל של כספי הציבור במסווה "הקמת הרכבת" בתל אביב נמשך מאז 1967. אז מה עושה מנהיג חכם - במדינת עולם שלישי אחרת - שבאמת רוצה להקים רכבת מהר? הופך את הצבא למנהל הפרויקט  (ה- "Case Manager")...

התעלה היא אחד ממקורות ההכנסה הגדולים ביותר של מטבע זר עבור מצרים, עם הכנסות שיא של 5.3 מיליארד דולר בשנה שעברה. אם זמן ההמתנה בכניסה לתעלה יקוצר מ-11 שעות לשלוש שעות בלבד, יוכפל מספר האוניות היומי העובר בתעלה מ-49 ל-97, או תוספת של כמעט 16 אלף כלי שיט בשנה. בה בעת, פרק הזמן הנדרש למעבר בתעלה יקוצר מ-18 שעות ל-11 שעות; ואז, צפויות ההכנסות השנתיות של התעלה - לפי הערכת ממשלת מצרים - לזנק ליותר מ-13 מיליארד דולר עד שנת 2023 (סוכנות הידיעות, 2015).

נשיא מצרים, עבד אל פתח א-סיסי איננו כלכלן. הוא איש צבא. במציאות הכאוטית של מצרים, הצבא הוא הגוף שממנו צמח, והיחידי שעליו הוא סומך. הוא שם את יהבו על הצבא, שמכיר את המציאות במצרים יותר מכל גוף אחר ויודע לנהל פרויקטים גדולים ולשחרר "צווארי בקבוק", והצבא לא הכזיב: פרויקט של שלוש שנים ו-8.6 מיליארד ד' הסתיים בשנה אחת בלבד.

האם התוצאה הזו מפתיעה? ממש לא! ארגון צבאי יכול להיות אפקטיבי יותר מכל ארגון אחר במטלות שניתן לתכנון ולהתכונן אליהן מראש, ולבצע אותם בסביבה מוכרת וסטטית יחסית, שאין בה שינויים תכופים כל העת. הבעיה - הוא לעולם לא יתנהל ביעילות, אבל בקיפאון ובחוסר היעילות של השירות הציבורי - אצלנו ואצלם - הצבא יחסית דווקא יעיל מאוד.

לשם השוואה, ראו איזה חיסול ממוקד נעשה בתקשורת למשכורות ולפנסיה של צבא הקבע, בעוד עובדי שירותים חיוניים אחרים - כמו הרכבת, הנמלים, ורשות שדות התעופה - גוזרים בשקט קופונים, בלי שיעזו באוצר לצפצף...

אז הנה לכם רעיון מחולל: לא להקטין את הצבא אלא להגדילו: להכניסו לניהול פרוייקטים גדולים, כמו גם לניהול הנמלים, שדות התעופה והרכבות. כל השירותים הללו הם שירותים חיוניים ויש להם קשר ישיר לביטחונה הלאומי של המדינה. מה הגיוני יותר שבמדינה שעדיין נלחמת על קיומה, יתופעלו על ידי הצבא?

הרעיון הזה הרי אינו חדש. כאשר התפתחו הרכבות במאה ה-19, הייתה הפעלתן נתונה בידי הצבא. ראש ממשלת בריטניה, מרגרט טאצ'ר הפכה את בריטניה מכלכלה נחלשת לכלכלה תוססת שצמחה ברציפות כמעט עד המשבר של 2007, בדרך של שבירת הוועדים הגדולים. תוך כדי כך לא היססה להכניס צבא לנמלים.

אם ישראל היא מדינת עולם שלישי בנוגע לשירותים הציבוריים שלה, ושחיתות המנגנון מונעת ניהול אפקטיבי של פרויקטים, אז אולי נכון לתת לצבא לנהל אותם, בלי ביורוקרטיה פוליטית משתקת ובלי ועדי עובדים מעיקים? 

הרכבת התחתית...

חומר למחשבה...

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

העשרה

12 thoughts on “לו צה"ל היה אחראי על הרכבת בתל אביב…

  1. פנינה פס כתבה בפייסבוק:
    לא צריך לרכבת הזו את צה"ל [ומי יודע אם צריך בכלל את הרכבת – מעבר לרעיון והבעתו המילולית]- ומי יודע כמה זה יעלה.
    כמעט בטוח שהעברת הפרויקט לידיהם המיומנות של חופרי המינהרות מעזה, היתה מבטיחה ביצוע מהיר וכנראה זול יותר של החפירות.[ומספקת פרנסה לגיטימית לעזתים – שבעיני זה רעיון ראוי, גם אם שועינו יקבלו ממנו התקף].

  2. מישאל עידן כתב בפייסבוק:
    דוגמא לכך בזעיר אנפין : כשהחלו שיחות השלום בין ירדן לישראל בערבה הוחלט שאוהל השיחות ימוקם חציו בצד הישראלי וחציו בצד הירדני,המשימה הוטלה על משרד הבטחון ועל צה"ל.מפקד האוגדה דאז קיים קבוצת פקודות קצרה,הטיל משימות על כוחות ההנדסה לפנות מוקשים ולהכשיר שטח,על יחידה אחרת הוטל להקים את האוהלים ויחידת הנדסה אחרת קיבלה משימה להקים גדרות למנוע כניסת לא מוזמנים,בתוך פחות מ – 24 שעות הכל היה מוכן ! מפקד האוגדה ביקש הצבת גדרות משטרה לביצוע הפרדת אזורים,מאחר וגדרות המשטרה היו מסומנות כציוד ישראלי ולבקשת הירדנים מישלב נתן הוראה לצבוע את גדרות המשטרה בצבע לבן ללא אישור המשטרה.(בתום השיחות הוא דאג באותה מידה להחזירן לצבען המקורי כחול לבן),זהו סוג של קבלת החלטות שלא יכול היה להתקיים בחברה עסקית פרטית.

  3. ג'סי גבאי כתב בפייסבוק:
    יעני סטייל התעלה בסיני ? …שם מתחילים להיתיישר…כאן יש שוחד. ושלמונים . ותגמולים . ושמור לי ואשמור לך…יש קבלנים עשירים שגם העשירו אחרים על הדרך…ומ"מכרז" אצליהם בכיס מזה שנים…בחייך פיני…אתה תמים או כאילו..??

  4. אריאל דר כתב בפייסבוק:
    אפשר גם אחרת:
    1. בודקים, בעזרת חברה בעלת נסיון מחו"ל אם צריך, מה המסלולים והיכן חשוב שיהיה מסלול תת קרקעי לפי התנאים העירוניים, גם אם זה עולה יותר.
    2. משריינים תקציב ריאלי לצרכים הריאליים, בלי התחכמויות.
    3. מזמינים חברות מחו"ל, שיש להן נסיון מוכח בעבודות מסוג זה שיגישו הצעות, תוך חיובן בהכשרה והעסקה של עובדים מקומיים.
    4. סוגרים עם אחת מהן, כולל מועדי התחלה וסיום.
    זהו.

  5. אבי הראל כתב בפייסבוק:
    רעיון מעניין, לא בטוח שיעבוד כאן… דרך אגב קראתי על התעלה החדשה של מצרים, ושם דווקא כתוב שיש כשלים רבים בביצוע של צבא מצרים, בהיבט של טעויות הנדסיות, איכות הסביבה ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *