יאיר רגב: המאבק של השרה שקד בשוק האפור

איילת שקד

[בתמונה: שרת המשפטים איילת שקד; הצילום הועלה לויקיפדיה ע"י ניצן חרמוני. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0]

יאיר רגב

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה - הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

*  *  *

הסבר: שוק האשראי החוץ בנקאי הקמעונאי מוסדר באופן חלקי באמצעות חוק הסדרת הלוואות חוץ-בנקאיות. המשבר הכלכלי העולמי הביא למצוקת אשראי קשה. מוסדות בנקאיים הרואים את המתרחש במערכת הבנקאית העולמית, נזהרים היום יותר מתמיד במתן הלוואות. במקביל, מביא המצב הכלכלי הקשה אזרחים רבים לצורך דחוף ומיידי באשראי, וכאשר אין הם מוצאים פיתרון במערכת הבנקאית הם פונים אל מלווים בשוק האפור.

כאשר יש ביקוש לאשראי מיידי בריביות אסטרונומיות, יש מי שנכנסים ל-"וואקום". כיוון שמדובר בהלוואות מסוכנות ביותר, הריבית עליהן מגלמת את הסיכון שבכושר ההחזרה שלהן, ושיעורה עלול להיות גבוה מאוד. שיעור הריבית בשוק האפור גבוה עשרות מונים מגובה ריבית המקסימום על הלוואה חוץ-בנקאית המוגדרת בחוק הלוואות חוץ-בנקאיות, התשנ"ג–1993.

הדרך היחידה לנהל עסק הלוואות שכזה הוא ביטחון ביכולת הגבייה, וביטחון שכזה מתאפשר באמצעות חיבור לגורמים עבריינים ואיום מרומז או מפורש באלימות כלפי המאחרים בהחזרת הריבית. לכן, ארגוני הפשיעה מוצאים בהלוואות בשוק האפור רווחים גדולים, במאמץ וסיכון קטנים. המחוקק לא קבע סנקציות פליליות משמעותיות כנגד המלווים, וידי המשטרה כבולות. הצעת החוק קובעת סנקציה עונשית לפיה עבירה על חוק הסדרת הלוואות חוץ-בנקאיות תגרור אחריה ענישה של שלוש שנות מאסר או כפל קנס. כמו כן, מוטל על שר המשפטים לפרסם ברבים מידע על מלווה שהורשע. כיום, במקרים רבים ארגוני פשיעה משמשים כזרוע הגבייה של המלווים על כן נקבע כי על מלווה תיאסר כל התקשרות עם ארגון פשיעה לצורך פירעון ההלוואה. הצעת החוק קובעת כי משרד האוצר לא יעניק רישיון לניכיון שקים לגוף העוסק במתן הלוואות. בכך לא יתאפשר למלווים ו/או לארגוני פשיעה להשתמש בניכיון שקים בכדי לעקוף את החוק כפי שאפשרי כיום. עד היום, אפשר היה לקבל שירותי הלבנת הון ופריטת צ'קים באופן כמעט חוקי. לדוגמה, אדם המחזיק ברשותו כסף שמקורו בפלילים, ואינו מעוניין להפקידו בבנק, יכול להפקיד את הכסף בחברה שפועלת ב"שוק האפור" ולקבל תמורתו צ'קים על סכומים קטנים יותר (בניכוי עלויות העסקה), שאותם יוכל להפקיד בבנק בלי לעורר חשד...

מקורות והעשרה

One thought on “יאיר רגב: המאבק של השרה שקד בשוק האפור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *