האתרים "חשופים בניידת ו- "חשופים באגף" – התופעה ומשמעויותיה

חשופים בניידת וחשופים באגף

[להורדת העבודה המלאה לחץ כאן: חשופים בניידת וחשופים באגף]

לאחרונה הגיש לי אחד מתלמידי - שבחר להישאר בעילום שם - עבודה מצוינת (הניתנת כאן להורדה), שדנה בנדידת השיח הארגוני בארגונים צבאיים החוצה, אל עולם התקשורת הפתוחה. העבודה משווה בין שני אתרי אינטרנט המשרתים, כל אחד, ארגון צבאי אחר: שוטרים חשופים בניידת ומשטרת ישראל; וסוהרים חשופים באגף ושירות בתי הסוהר. להלן התקציר:

עבודה זו מתארת תופעה יוצאת דופן בשירות הממשלתי בכלל ובארגונים צבאיים בפרט: אתר אינטרנט חיצוני משתלט על השיח הארגוני הלא פורמלי, ומוציא חלק משמעותי מהתקשורת הפנים ארגונית אל מחוץ לארגון! התופעה הזו מתרחשת בשניים מהארגונים הצבאיים בישראל – משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר, ששניהם מצויים באחריות אותו משרד ממשלתי  – המשרד לביטחון הפנים.

שני האתרים נוסדו ומופעלים על ידי אותו אדם – שוטר לשעבר.

מטרת העבודה לעמוד על טיבה של התופעה, לבחון את האיום שהיא מציבה לארגונים הצבאיים, כמו גם את התועלות שהארגונים יכולים להפיק מהם. 

לצורך כך, מובאים ההיבטים התאורטיים הרלוונטיים של תקשורת בארגונים צבאיים ותקשורת באתרים חברתיים; נבחן מייסד האתר ונסיבות הקמתם של האתרים; הם מתואים כל אחד מהם בנפרד, כולל ניתוח תוכן לחומר המצוי בהם,  ונערכת השוואה ביניהם.

האתר "חשופים באגף" צעיר מ"אחיו הבכור" "חשופים בניידת"; מעוצב טוב יותר; ומשוכלל יותר מבחינה טכנולוגית. לעומת זאת, ל"חשופים בניידת" יש את יתרון הוותק, והוא הצליח להיכנס לריק שנוצר במשטרה ולהפוך למעין "ועד שוטרים" דה פקטו. גם התקשורתיות הרבה של סוגיות משטרתיות הופכת אותו למצוטט מאוד בתקשורת, עובדה המעצימה את מעמדו בקרב השוטרים.

תחום העיסוק הבולט ביותר של "חשופים בניידת" הוא התחום המקצועי: עולות בו סוגיות מקצועיות רבות ואף הצעות ייעול ו"הארות"; וניכר כי הכותבים באים מאוכלוסיית גיל וותק מקצועי גבוהים יחסית. לעומת זאת, תחום העיסוק הבולט ביותר של "חשופים באגף" הוא התחום הרכילותי; וניכר כי הכותבים באים מאוכלוסיית גיל צעירה מאוד והרבה פחות מקצועית. כך למשל, רוב התגובות באתר חשופים באגף מגיע מב/ס עופר, שאוכלוסיית הסוהרים שבו מבוססת על חיילים רבים. הסיבה לכך היא כנראה חוסר החשיפה של אוכלוסיות הסוהרים המבוגרות למדיה זו.

אתרים אלה, מעצם טיבם, מאיימים מאוד על ארגונים צבאיים. ראוי להזכיר 2 איומים עיקריים:

האחד הוא נדידת השיח הארגוני אל מחוץ לארגון, כאחד הסימפטומים לכך הוא סוגיית ההדלפות דרך האתר;

השני הוא סוגיית ההשמצות וסגירת החשבונות הגסה והברוטאלית, המאפיינת ככלל את השיח האינטרנטי.

אבל, כגודל האיום כך גודל הפוטנציאל שיש באתרים אלה ל"ארגון הצבאי". הם מקור בלתי נדלה למשוב בזמן אמת שחסר מאוד לארגונים הללו, וחשיבותו לאפקטיביות הארגונית רבה. הוא מציף בעיות בזמן אמת ונותן לאגונים הזדמנות לטפל בהם לפני שהם הופכים "כרוניים".. יתרה מכך, כניסה לפורום ע"י קצינים בכירים ומענה לשוטרים יכול להחזיר את האמון במערכת, דרך האתר! 

הבעיה היא, שלצורך כך צריכים ארגונים צבאיים כמשטרת ישראל ושב"ס לקבל את הארגונים הללו כמציאות קיימת. אם ישכילו המשטרה ושב"ס להתעלם מהנאצות ומהלשון הגסה כלפי קציניהן ובכיריהן, יש באתרים פוטנציאל להיהפך למוקד ליצירת ידע. מרגע שמצאו השוטרים והסוהרים – שהם מוקד הידע של הארגון – במה לשיח ביניהם, ניתן לאתגר אותם בבעיות מקצועיות שבהם הם ישמחו לשתף מהידע המצוי בידם...

[להורדת העבודה המלאה לחץ כאן: חשופים בניידת וחשופים באגף]

העשרה

עדות לעדכניות ולדינאמיות של האתרים הללו התרחשה במהלך הפרשיה המתגלגלת של ההטרדות המיניות במשטרה, בינואר 2015. כאשר רק הודיעו שנחקר קצין בכיר מאוד ורציתי לדעת מי, נכנסתי ל"שוטרים חשופים בניידת", והשם התנוסס שם, כמובן!ניסים מור הוא הקצין...

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *