שינוי ארגוני כהימור

שינוי ארגוני

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי ITU Pictures לאתר flickr]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

שתזכה לחיות בתקופה של שינויים היא אחת הקללות הסיניות העתיקות שאינן מובנות בדרך כלל לאנשים מערביים, קל וחומר במציאות מורכבת ודינאמית כשלנו, המשתנה במהירות. אבל, האמת היא שמערכות מורכבות (בין היתר, בני אדם, משפחות, ארגונים) זקוקים לסדר וליציבות על מנת לנהל את חייהם.

בשני העשורים האחרונים הולכת ומתחזקת המגמה לראות בשינוי מוצר הכרחי בנרתיקו של כל מנהל וכל יועץ ארגוני. רק נכנס מנהל לתפקידו וכבר הוא עוסק בעיצוב אותו שינוי, המזוהה עמו, שיאפשר לארגון "להמריא"... גם יועצים ארגוניים מקבלים באקדמיה מלוא החופן אמיתות לגבי טוב ורע; נכון ושגוי בארגונים, ומסייעים בקיבוע המציאות של שינוי כדרך חיים.

לפניכם תמונות רשת של שני ארגונים העוסקים בקמעונאות בתחום זהה. מי מהם זקוק לשינוי?

שני ארגונים

הימני מאופיין בתקשורת טובה בין הסניפים ובהעברת מידע חופשית. השמאלי לעומתו מקיים תקשורת "דיקטטורית" דרך המטה בלבד, ומונע קשר בין סניפיו.

למי מהם יש את המבנה ה"נכון"? רובנו יבחר באופציה הימנית, ה"דמוקרטית" והפתוחה, ויציע שיטות התערבות למכביר על מנת להעבירו שינוי יסודי.

אבל, האמת היא ששני הארגונים מצליחים ורווחיים מאוד. האם התערבות ושינוי מוקדי עוצמה תביא אותו לתוצאות טובות אף יותר?

שינוי ארגוני אמתי (בשינויים למראית עין נעסוק בפעם אחרת...) הוא הימור (!), וראוי לנו, העוסקים בו, להצטייד במידה ראויה של ענווה וזהירות: משמעותו העיקרית היא פירוק "מבצרי" העוצמה בארגון וחלוקתה מחדש. הכלי לכך הוא שינוי במבנה ובתפקידים (משמע, בסמכות ובאחריות) ובתהליכי העבודה. התוצאה של כל אלה היא עליה משמעותית במפלס הפוליטיקה הארגונית וערעור הסדר, עד כדי גרירתו של הארגון לכאוס לעתים, לפרק זמן מסוים.

גורמים שונים משפיעים על הצלחה של ארגון. חלקם נסתרים לעתים מן העין, ופגיעה בהם עלולה ליצור תוצאות בלתי צפויות (תב"צים), שיסכנו את הישגיו. אם המבנה המורכב של הארגון והאינטראקציה שלו עם ה"שטח" עובדים כשורה, למה להסתכן ולשנות?

על כן לטעמי ועל פי ניסיוני, ראוי שניישם את הכלל הבסיסי והנבון כל כך ברפואה, גם ל"רפואת ארגונים": "בראש ובראשונה, אל תגרום נזק, ואל תתקן את מה שעובד"!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *