העימות המוגבל: עימות בעצימות נמוכה – LIC

[בתמונה: עימות בעצימות נמוכה, לא רק אצלנו... בתמונה: צנחנים דרום אפריקנים מבצעים פעולות חיפוש ותגובה נגד המורדים בנמיביה, במהלך שנות השמונים של המאה הקודמת. גם מלחמת הגבול של דרום אפריקה היו מלחמות בעצימות נמוכה. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Smikect קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 3.0]

עימות מוגבל או עימות בעצימות נמוכה או עימות בעוצמה נמוכה (Low Intensity Conflict - LIC וגם, Operations Other Than War, למרות שמושג זה מכיל גם אלמנטים נוספים, שאינם נכללים ב- LIC) הוא עימות מדיני-צבאי בין מדינות; או בין קבוצות לא מדינתיות יריבות; או בינן לבין מדינות, שהוא פחות ממלחמה קונבנציונלית, אך הוא יותר משגרת היחסים של תחרות ואינטרסים ביניהן (אג"ם-תוה"ד, 1998, ע' 476).

לפרקים, הוא כרוך במאבקים ממושכים על עקרונות ועל אידאולוגיות, וטווח המאבקים הוא, מחתרנות ועד לשימוש בכוח צבאי. העימות מנוהל בשילוב של אמצעים, הכורכים הפעלת כלים מדיניים, כלכליים, מודיעיניים-הסברתיים וצבאיים (אג"ם-תוה"ד, 1998, ע' 476).

בעימות בעצימות נמוכה מנסות המדינות הממוסדות להגביל את מספר הנפגעים האזרחיים ולאפשר שגרה אזרחית כמידת האפשר (בין אם משיקולים הומניים, ובין מהצורך להתחשב בדעת הקהל); ובה בעת, למגר את הטרוריסטים שנטמעים בלב האוכלוסייה האזרחית בפעילות נקודתית ובטקטיקות של לוחמה זעירה. אחת מהתפיסות של האסטרטגיה הזו הייתה להגיב באופן מידתי ומדורג לפעילות הצד השני, כדי לשמר את עקרון ההרתעה תוך פגיעה מינימלית בחפים מפשע (ויקיפדיה: לחימה בעצימות נמוכה).

[להרחבת המושג: 'חתרנות', לחצו כאן]

לרוב, עימות כזה הוא עימות מקומי, אך יש שהשפעתו ניכרת התחומי הביטחון האזורי והעולמי (אג"ם-תוה"ד, 1998, ע' 476).

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *