מאיר פינקל: על הגמישות

[בתמונה למעלה: כריכת הספר 'על הגמישות', שראה אור בהוצאת מערכות, ב- 2006. אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

[לקובץ המאמרים על גמישות אסטרטגית, ארגונית ואישית, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

'על הגמישות' הוא ספר משנת 2007, שעוסק בסוגיית ההתמודדות עם התוצאות הבלתי צפויות (תב"צים) המכונות בספר "הפתעות". ההנחה בבסיס הספר היא, שהמאמץ המתמשך לפתרון בעיית ההפתעה הטכנולוגית ותורתית בעבר נכשל במקרים רבים. הכישלון נבע ממגוון סיבות הגורמות להסתברות הגבוהה של ההפתעה, ביניהן בולטת תפישת בניין כוח אשר מסתמכת הסתמכות יתר על ניסיון לחיזוי פניו של שדה הקרב העתידי ועל מודיעין לגבי צבאו של האויב.

גמישות (flexibility) הוא מושג דומה למושג הסתגלות (Adaptability). מידת היכולת של מערכת מורכבת (Complex System) לשנות גישות והיבטים בהתאם לאילוצים, פנימיים וחיצוניים, ולא להיצמד לגישה אחת בלבד. גמישות כמו הסתגלות, יכולה לבוא בתגובה לשינויים חיצוניים, אולם היא יכולה גם להיות ספונטנית: שינוי ספונטני במערך החשיבה ומעבר לאחר. גמישות הינה התכונה החשובה ביותר של מה שמכונה אג'יליות של ארגון - משמע, יכולת ההתאמה שלו למצבים משתנים (יחזקאלי, 2014).

[להרחבה בנושא המושג 'גמישות', לחצו כאן]

מסקנתו של הכותב היא כי הפתרון המרכזי לבעיית ההפתעה הטכנולוגית והתורתית אינו מצוי בתחום חיזוי פניו של שדה הקרב העתידי, או בניסיון ללמוד את הכנות האויב למלחמה הבאה, אלא בתחום ההתאוששות מההפתעה לאחר שזו ארעה. הספר "על הגמישות" מציג שיטה מגובשת ומאוזנת כיצד ראוי להטמיע מימדים שונים של גמישות - טכנולוגיים, תורתיים ותרבותיים - בתוך תהליך בניין הכוח הצבאי. בין השאר, מונה המחבר גורמים תפישתיים כמו אומנות המלחמה, גורמים פיזיים כמו ארגון הכוח והטכנולוגיה הצבאית ומאפיינים מוראליים כמו תודעת המפקדים.לספר שלושה חלקים. הראשון עוסק באתגר שבבניין הכוח הצבאי נוכח הפתעות אפשריות. הפרק השני מציג את ההיבט התאורטי של התאוששות, המבוססת על גמישות תפיסתית ותורתי, גמישות ארגונית וטכנולוגית וגמישות תודעתית-פיקודית. בחלקו השלישי של הספר, החלק האמפירי, מוצגים מקרי מבחן היסטוריים המדגימים את השפעת קיומם או היעדרם של מרכיבים אלה על מידת ההצלחה בהתמודדות עם הפתעות בשדה הקרב.

[לקובץ המאמרים על גמישות אסטרטגית, ארגונית ואישית, לחצו כאן]

  • פינקל מאיר (2006), על הגמישות. הגמישות כמפתח להתמודדות עם הפתעה טכנולוגית בשדה הקרב, תל אביב: מערכות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *