פנחס יחזקאלי: עורף לוגיסטי: מקור האספקה וכוח האדם לצבא

תקציר: עורף לוגיסטי או בסיס המבצעים (Logistics and Rear Area) הוא המרחב שממנו שואב הצבא את אספקתו ואת כוח האדם שלו. מונח זה הומצא לראשונה ע"י המצביא הפרוסי בתקופת המלחמות הנפוליאוניות, הרוזן וילהלם פון בילוב (von Bülow) והפך למקובל בכל הצבאות. עם גידול הצבאות ויצירת צבא העם במאה ה- 19, וככל שגברה התלות בהספקה שוטפת של תחמושת ומזון ומבית, נקשר העורף הלוגיסטי יותר ויותר למרחב גאוגרפי ולצירי אספקה מוגדרים...

עורף לוגיסטי

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Maximillian Dornseif לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים על ביטחון הפנים, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

עורף לוגיסטי או בסיס המבצעים (Logistics and Rear Area) הוא המרחב שממנו שואב הצבא את אספקתו ואת כוח האדם שלו. מונח זה הומצא לראשונה ע"י המצביא הפרוסי בתקופת המלחמות הנפוליאוניות, הרוזן וילהלם פון בילוב (von Bülow) והפך למקובל בכל הצבאות.

עם גידול הצבאות ויצירת צבא העם במאה ה- 19, וככל שגברה התלות בהספקה שוטפת של תחמושת ומזון ומבית, נקשר העורף הלוגיסטי יותר ויותר למרחב גאוגרפי ולצירי אספקה מוגדרים. שינוי זה העניק עדיפות למגן (ראה דף נפרד: הגנה), שצירי האספקה שלו קצרים; על פני התוקף (ראה דף נפרד: התקפה), שהתקדמותו הרחיקה אותו מבסיסיו (הכט, 1999, ע'מ 17-16).

מפאת גודלה הקטן של מדינת ישראל, משמש כל שטח המדינה כעורף הלוגיסטי של צה"ל בעת לחימה. זוהי אחת הסוגיות המהותיות בחוסר הרצון האמתי של מערכת הביטחון לוותר על האחריות הכוללת על ביטחון הפנים.

[לאוסף המאמרים על ביטחון הפנים, לחצו כאן]

מקורות

  • הכט עידו (1999), ההבקעה המערכתית בחשיבה הצבאית הגרמנית 1945-1870, תל אביב: מערכות.

Comments are closed.