יוזמה: היכולת לקבוע את סדר היום!

תקציר: נטילת היזמה פירושה, הצבת מכשולים חדשים בפני היריב בתדירות, שאין ביכולתו להעמיד למכשול פתרון. מי שניחן ביכולת להתחדש כל העת, יוצר, כל פעם מחדש, מעין שפה חדשה, שבה מתנהל העימות. בכך נשמרת היזמה בידיו...

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

המאמר עודכן ב- 4 בפברואר 2020

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ב-30 בספטמבר 2015, ניצל ולדימיר פוטין, שליט רוסיה, רפיון אמריקני ורצון להתקפל מהמזרח התיכון, ובמהלך פתע מפתיע, סידר לעצמו בקשת התערבות רשמיות מצד ממשלת סוריה ויצר נוכחות צבאית של קבע במדינה שסועה זו, במטרה לכבוש מחדש שטחים מארגוני המורדים ולהחזיר את העצמאות והעוצמה לשלטון אסד. בכך, שינה ברגע את מעמדו הבינלאומי והפך למעצמה הדומיננטית במזרח התיכון.

במילותיו של צבי מגן, שגריר ישראל לשעבר ברוסיה, מהלך רוסי זה - שתואם עם איראן, והיווה את תחילתה של ברית הדוקה בין המדינות - הפתיע מאוד את מדינות האזור מחד גיסא; וזעזע את היחסים הבינלאומיים מאידך גיסא. הוא 'טרף את קלפי השחקנים המעורבים במשבר הסורי', ויצר מציאות אסטרטגית חדשה באזור המזרח התיכון, שיש לה השלכות על המערכת הבינלאומית בכללותה.

דוגמה נוספת ליוזמה - הפעם מהתחום הפוליטי - היא יכולתו יוצאת הדופן של בנימין נתניהו לדאוג שהיזמה תישאר אצלו. לא לחכות למה שיכתבו העיתונים, אלא להכתיב את סדר היום: איזה אירועים יהיו, איזה פרובוקציות יקרו; איזה סכסוכים יתרחשו... היכולת הזו היא אחת הסיבות, שבנימין נתניהו הצליח לשרוד כל כך הרבה זמן כראש ממשלה (וידיסלבסקי, 2019).

[למאמרו של דני וידיסלבסקי: 'הסוד הרביעי של נתניהו: לקבוע את סדר היום!', לחצו כאן]

הדוגמאות הללו ממחישות עבורנו מהי יוזמה, ומהן השלכותיה, הן על היוזם והן על האחרים.

[בתמונה: מטוס סוחוי Su-34 מפציץ עמדות המדינה האסלאמית במחוז א-רקה. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Mil.ru. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 4.0]

יוזמה מהי? המשגה

יוזמה (enitiative, enterprise) היא היכולת לקבוע את סדר היום בכל תחום שהוא; ולאלץ את האחרים לשחק על פי הכללים שקבעת...

ההיפך מליזום זה להיגרר אחרי סדר יום שקובעים אחרים.

גורם שמדכא יוזמה הוא פיקוח. ככל שהפיקוח הדוק יותר, תקטן היזמה בהתאמה.

[בתמונה משמאל: ספרו של דני וידיסלבסקי: סודות השיווק של ביבי. התמונה מוצגת באישור המחבר]

יוזמה היא אחד מעקרונות המלחמה. היא מוגדרת כקביעה או שינוי של תנאי הקרב באמצעות פעולה החותרת לאכוף את רצונו של הלוחם על האויב. היזמה וההתקפיות הן עקרונות מלחמה, המופיעות בעקרונות המלחמה של צה"ל (מילון מונחי צה"ל, 1998, ע' 229).

אל"ם שמואל ניר (סמו) ז"ל טוען כי: "נטילת היזמה פירושה, הצבת מכשולים חדשים בפני היריב בתדירות, שאין ביכולתו להעמיד למכשול פתרון. מי שניחן ביכולת להתחדש כל העת, יוצר, כל פעם מחדש, מעין שפה חדשה, שבה מתנהל העימות. בכך נשמרת היזמה בידיו."

דילמה שבה יתלבט תמיד המפקד הצבאי היא, כמה יוזמה להתיר למפקדי השטח שלו; בשל הצורך לשמור על האיזון העדין בין הצורך למשל, לפקח על יחידות לוחמות, הכפופות לפיקוד, לבין הצורך - שהוא מנוגד - לאפשר לכל יחידה כזו מידה מסוימת של יוזמה (לוטוואק, 2002, ע' 29; ראו תמונה למטה).

[למאמרו של אל"ם שמואל ניר (סמו) ז"ל: 'ההתשה ומבחן ההסתגלות', לחצו כאן]

אדוארד לוטוואק

[בתמונה: אדוארד לוטוואק וספרו "אסטרטגיה של מלחמה ושלום", שראה אור בהוצאה מערכות ב- 2002. תמונתו של לוטוואק נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידו. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

מקורות והעשרה

יוזמה

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי M A Lurig לאתר flickr]

Comments are closed.