דורון מצא: תופעת גמזו

[גמזו (במרכז) מבקר במפקדת פיקוד העורף במסגרת תפקידו כפרויקטור, 29 ביולי 2020. מימינו סגן הרמטכ"ל אייל זמיר ומשמאלו מפקד פיקוד העורף אורי גורדין. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי דובר צה"ל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[לאוסף המאמרים: "הכל על הפרויקטור, רוני גמזו, ומלחמתו בקורונה", לחצו כאן]

ד"ר דורון מצא הוא אנליסט, מרצה, חוקר ומומחה בתחום הסכסוך הפלסטיני- ישראלי, ערביי ישראל והחברה הישראלית.

*  *  *

איך חולפת לה תהילת עולם! עד לפני כשבועיים מנהלו של בית חולים איכילוב היה על גג העולם. הפרויקטור הראשון מסוגו למאבק בקורונה... מנהל מוכר, פרופסור לרפואה, איש נמרץ, בעל תפיסת עולם מגובשת - לכאורה כל מה שנדרש כדי לעמוד באתגר המשימה.

ואכן, גמזו התנהל מאז מינויו לפי כל כללי הטקס. כאילו שלפו אותו הישר מסדנה למנהלים בכירים. מה לא היה שם ברפרטואר הניהולי של גמזו, הכל...

  • 'שולחנות עגולים'
  • 'מעגלי שיח'
  • 'שותפות'
  • 'נכניס היגיון'
  • 'סדר'
  • 'אחריות משותפת'
  • 'ביחד'

ועוד....

[בתמונה: אבל אז התכנס קבינט הקורונה, והנסיך (גמזו) הפך לצפרדע... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Couleur לאתר Pixabay]

משכנע, נכון? זה באמת שכנע למשך שבוע. גמזו היה על גג העולם...

גישתו המכילה העלתה את הציפיות כי אוטוטו יינתן אור ירוק רשמי לכל התגודדות אפשרית; ואוטוטו כולנו על המטוסים בדרכנו לאירופה; ואוטוטו כולם חוזרים למופעים ב'זאפה'.

אבל אז התכנס קבינט הקורונה; ומשזה קרה התברר כי לא רק שהחגיגה לא תתחיל ממש בקרוב; אלא שיש אפילו מחשבות הפוכות, רחמנא ליצלן, על סגר מחודש והנסיך (גמזו) הפך לצפרדע!

אז מה קרה פה?

גמזו מונה כפרויקטור - אופרטור למאבק בקורונה. המשמעות של פרויקטור-אופרטור היא לעסוק באופרציה.

מהי אופרציה? זוהי הרמה המערכתית. זה אזור המפגש שבין העולם הטקטי לאסטרטגיה. זהו הממשק בין מכלול הכלים העומדים לרשות מערכת (כל מערכת) לבין מטרות העל שלה. האופרציה היא, אם כן, האזור החמקמק והמורכב שבין העולם המופשט של יעדים, מטרות ותפיסות לבין העולם המעשי של כלים, אמצעים ופעולות.

[להרחבת המושג: 'אסטרטגיה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'טקטיקה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מטרה של מערכת', לחצו כאן]

כאופרטור ופרויקטור, גמזו לא אמור לעסוק בתפעול טכני של מערכת הבריאות, אבל גם לא אמור היה להיות זה שקובע ומנסח את תכולת היעדים האסטרטגיים של המדינה, בשונה אולי מהציפיות שלו עצמו; ובשונה מהציפיות של גורמים אחרים שביקשו לראות בו כגורם בלעדי שקובע את גבולות המערכה בקורונה ומנסח בלעדי של המדיניות.

עם כינוס קבינט הקורונה, סומנו באופן מובהק, גם אם לא באופן רשמי, גבולות האחריות של גמזו כפרויקטור , כלומר כגורם שאמור לתרגם את עקרונות האסטרטגיה של הדרג המדיני/פוליטי הבכיר לתכנית פעולה, המנצלת לטובת העניין את המשאבים העומדים לרשות המערכת כולה.

כאשר ראש הממשלה קבע יעד אסטרטגי של פחות מ-400 נדבקים עד פתיחת שנת הלימודים ב-1 ספטמבר, הוא למעשה שרטט את הרעיון האסטרטגי שצריך להנחות את הפרויקטור הלאומי; ועל פי הפרסומים בכלי התקשורת, מדובר בהגדרה של יעדים שלא עמדה לנגד עיניו של הפרויקטור הלאומי. 

בעניין הזה, מדובר בפרורגטיבה של הדרג הפוליטי הבכיר. גם אם גמזו חושב אחרת או סבור כי צריך לנהל באופן שונה את האיזון בין כלכלה ובריאות. אבל גמזו אינו שייך למעגל האמון במדינה על קביעת האסטרטגיה הלאומית, ולו מתוקף כך שאין לו אחריות ציבורית השקולה לאחריותו של הדרג הפוליטי הנבחר, שצריך לשקול שיקולים מערכתיים רחבים מעבר לאלה הנמצאים במגרשו המקצועי של הפרויקטור. גמזו אינו איש כלכלה, ביטחון וחברה. הוא איש מקצוע בתחום הבריאות ועשייתו כפרויקטור צריכה להתמקד באופן שבו ניתן לתרגם בצורה המיטבית את האסטרטגיה של הדרג הנבחר דרך הכלים העומדים לרשותו, באמצעות גיבוש תפיסת פעולה נכונה.

גמזו אינו צריך להחליף את נבחרי הציבור. אינו צריך לקבל החלטות במקומם. אין מצופה ממנו להתנהל כשריף היחיד בעיר. הוא אמור להיות חולייה חשובה (אבל רק חולייה) שמאפשרת חיבור טוב יותר בין הרמה האסטרטגית ובין הרמה הטקטית. לא יותר ולא פחות.

זו הסיבה לכך שבדיוני קבינט הקורונה שהתנהלו השבוע שרר חוסר נוחות מהדיבור הכללי של גמזו אל מול הציפייה כי האופרטור יציג תפיסה אופרטיבית ברורה להתמודדות עם הקורונה; וזו הסיבה לכך שהדרג הפוליטי הבכיר אותת על אי שביעות רצונו מהנחות היסוד (המקלות) המדריכות את גמזו ושמר לעצמו את האופציות לנקיטת מהלכים מחמירים יותר בטווח השבועיים הבאים. מה שברור הוא, שגבולות תפקידו של הפרויקטור הלכו והתבררו במסגרת הזמנים הקצרה שבין מינויו ובין החלטות קבינט הקורונה.

גמזו הוא האופרטור. לא יותר ולא פחות. לא המבצע (לא התותחן) ולא האסטרטג (הדרג המדיני פוליטי). הוא הגנרל (שאמור להבין טוב מכולם איך אפשר לתרגם את הרעיון האסטרטגי שקבע הדרג המדיני הלכה למעשה בשטח).

זה אמנם לא הופך אותו לשריף היחיד בעיר ואולי מצמצם את גבולות האחריות שלו, אבל עדיין לא מייתר את תפקידו כגורם השייך לעולם הרפואה ואמור לדעת יותר מאחרים איך לעשות רפואה מונעת טובה יותר במסגרת התפיסה שמעמיד לפניו הדרג הנבחר. והדרג הנבחר (בשונה אולי מגמזו) רוצה לשטח את עקומת התחלואה במהירות רבה בואכה פתיחת שנת הלימודים והסתיו/חורף הקרבים.

[בתמונה: איך זה ייגמר? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים: "הכל על הפרויקטור, רוני גמזו, ומלחמתו בקורונה", לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

2 thoughts on “דורון מצא: תופעת גמזו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *