פנחס יחזקאלי: חברות מעל הכל! – אחד מסעיפי הקוד התרבותי של השוטרים

[בתמונה: במשטרה - חברות היא מעל הכל... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[בתמונה: במשטרה - חברות היא מעל הכל... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

התפיסה של: 'חברות מעל הכל!' היא אחד מסעיפי קוד ההתנהגות של השוטרים. יש לחברות הזו צדדים נפלאים; אבל גם צדדים בעייתיים מאוד, המתמצים במילה 'חיפוי'. משמע, הגָנה על חברים, מתוך הסתרת האמת והעלמת עין.

[לעשרת סעיפי קוד השוטרים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

[ד"ר פנחס יחזקאלי, העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע']

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

למשטרת ישראל יש קוד אתי, אבל הוא נועד לקישוט בלבד. מעין עלה תאנה, שמסתיר את הקוד האמיתי שלפיו מתנהלים הדברים: הקוד של תרבות השוטרים.

התפיסה של: 'חברות מעל הכל!' היא אחד מסעיפי קוד ההתנהגות הזה (ראו הכרזה למטה). יש לחברות הזו צדדים נפלאים; אבל גם שני צדדים בעייתיים מאוד:

  • האחד, היא על תנאי. אם בגדת בקודים התרבותיים, היא מוסרת ממך, ואתה מנודה.
  • השניה, מתמצה במילה 'חיפוי': "הגָנה על חברים, על מפקדים ועל המערכת, מתוך הסתרת האמת, העלמת עין" (מילון אבניאון).

במדעי המשטרה יש לחיפוי המשטרתי מושג נפרד: "החומה הכחולה הגדולה"; או "קיר כחול של שתיקה" (Blue wall of silence); או הקוד הכחול (blue code); או המגן הכחול (blue shield).

חיפוי משטרתי מתאר מצב חברתי, לפיו הקבוצה רואה את הנאמנות למשטרה, לחברים, למפקדים ואף לעיתים לפקודים, גבוהה יותר מהנאמנות לחוק; ולכן, איש בקבוצה איננו מלשין על חבריו כשהם חורגים.

הקטע המעניין הוא שיש לחיפוי גם היבט חיובי. בלעדיו, לא יתקיים שיטור. את הפרדוקס הזה ניתן לכנות: 'פרדוקס השיטור'...

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

[בתמונה: 'הכל למען החברים' או 'חברות לפני הכל' היא אחד מקודי ההתנהגות של תרבות השוטרים. הכרזה: ייצור ידע]

[בתמונה: 'הכל למען החברים' או 'חברות לפני הכל' היא אחד מקודי ההתנהגות של תרבות השוטרים. הכרזה: ייצור ידע]

פרדוקס השיטור

[בתמונה: כריכת ספרם של עפרון רזי ופנחס יחזקאלי: העולם איננו ליניארי. תורת המערכות המורכבות,. שראה אור בהוצאת משרד הביטחון, ההוצאה לאור, ב- 2007]

מה לעשות, העולם איננו ליניארי; וחיינו רצופים פרדוקסים.

פרדוקס השיטור נובע מההיגיון הפרדוקסליים של מערכת מורכבת; ושוב, ככל שזה נשמע מוזר, ללא חיפוי, אין יכולת לקיים שיטור.

מהו פרדוקס השיטור? מקצוע השיטור הוא מקצוע מסוכן ושוטר חייב לדעת על מנת לתפקד באפקטיביות, שבן הזוג שלו מחפה עליו. כיוון שזירות עבירה דינאמיות מאוד, וספוגות בלהט ובלחצים רבים; וכיוון שבלהט העשייה נעשות טעויות, אם היו השוטרים מדווחים כל פעם על מעשי חבריהם היה מתערער האמון שביניהם, ועקב כך יכולתם לתפקד.

לכן, תרבות השוטרים הבלתי כתובה מעלה לדרגות גבוהות קודים כמו "חברות". לכן, שיטור מחייב רמה מסוימת של חיפוי הדדי!

הבעיה עם החיפוי היא היא שאין ארוחות חינם. אם אתה משקר קצת ואם השקר הופך ערך, אח"כ תשקר הרבה; ותמיד יהיו כאלה שינצלו עד הסוף את החיפוי!

[בתמונה משמאל: כריכת ספרם של עפרון רזי ופנחס יחזקאלי: העולם איננו ליניארי. תורת המערכות המורכבות,. שראה אור בהוצאת משרד הביטחון, ההוצאה לאור, ב- 2007. להורדת גרסה מוקדמת, חינמית, של הספר, לחצו כאן: the_world_isnt_linear]

[להורדת גרסה מוקדמת של הספר: 'העולם איננו ליניארי', לחצו כאן: the_world_isnt_linear[להרחבת המושג 'פרדוקס', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'דינאמיות', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'ליניאריות', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'חוסר ליניאריות', לחצו כאן] [להרחבה בנושא: 'פרדוקס השיטור', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת, לחצו כאן] [להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אין ארוחות חינם', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אמון', לחצו כאן]

[הכרזה: ייצור ידע]

מי שלא מחפה לא יכול להיות חלק מהקבוצה, ונפלט ממנה!

כיוון שכדרכה של מערכת מורכבת, חריגות קשות הן רק נחלתם של מעטים המועדים לחרוג, מכונים אותם שוטרים מועדים: 'אוכלי בשר'; ואילו המחפים מכונים 'אוכלי עשב'. המושגים הללו נטבעו ב-ועדת קנאפף (The Knapp Commission),  שמונתה ב- 1971, לחקור, בין היתר, את השחיתות המשטרתית בניו-יורק. הועדה הבחינה בין השוטרים אוכלי הבשר, שניצלו באגרסיביות את עוצמתם המשטרתית לרווח אישי; לבין השוטרים אוכלי העשב, שצייתו לקוד הנאמנות לחברים, והעלימו עין.

מפלס השחיתות במשטרה נקבע, לא לפי כמות השוטרים, אוכלי הבשר, אלא לפי כמות השוטרים אוכלי העשב. הם הרוב הדומם, שמאפשר את קיומה של השחיתות ואת שכיחותה. עובדת קיומם, בצירוף "קשר השתיקה" - תרבות השקר שבתוך המשטרה - מנעו את האפשרות ששוטרים יחשפו את הפעילות המושחתת החוצה.

[להרחבת המושג 'מערכת מורכבת', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן] [להרחבה בנושא: שוטרים אוכלי בשר, ושוטרים אוכלי עשב, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'עוצמה', לחצו כאן]

בכרזה: מה קובע את מפלס השחיתות במשטרה? לא כמות השוטרים, אוכלי הבשר; אלא כמות השוטרים אוכלי העשב. הם הרוב הדומם, שמאפשר את קיומה של השחיתות ואת שכיחותה. עובדת קיומם, בצירוף "קשר השתיקה" - תרבות השקר שבתוך המשטרה - מנעו את האפשרות ששוטרים יחשפו את הפעילות המושחתת החוצה. הכרזה: ייצור ידע

[הכרזה: ייצור ידע]

העשרה: ראש מח"ש לשעבר, הרצל שבירו, מדבר בנושא תרבות החיפוי:

[לעשרת סעיפי קוד השוטרים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *