אלי בר און: מחדל בלוני הנפץ והתבערה

[בתמונה: מתקן הליזר המשטרתי פרוס בשדות עוטף עזה. עוד חמישה כאלה (במחיר זניח) ובעיית בלוני התבערה והנפץ הייתה נעלמת... באם זה מחדל? ברורררר... התמונה היא צילום מסך]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

כל שנה בתחילת הקיץ חוזר הניגון ואותו הסיפור. העזתים משגרים בלונים, שורפים בשטחנו - בעיקר בעוטף הרצועה - אלפי דונמים, לעיתים גם יותר, של שדות חיטה, מטעים וחורש טבעי; גם מסכנים חיי אדם באמצעות מטעני נפץ שמחוברים לזרי הבלונים.

ואנחנו - בעיקר לוחמי האש והחקלאים (כל הכבוד להם...) רצים כמו משוגעים אחרי הרוח, בתקווה שהאש לא תתפשט.

אז למה אנחנו לא מצליחים ליירט את זרי הבלונים? כי הבלונים; ובגלל משבי הרוח תזזיתיים, הם מהירים כמהירות הרוח ומגביהי טוס.

.

[לתמונה המקורית באל-גזירה, לחצו כאן]

ניסו ליירט את הבלונים באמצעות רחפנים, זה היה כישלון מפואר; ולהערכתי צפוי מראש. יש לדעת כי לרחפן נדרשת אנרגיה רבה מאוד כדי להמריא ולטוס. מהירותו האיטית מקשה על המרדף אחרי הבלונים. זמן ההמראה הנדרש לו כדי להגיע לבלון נמדד בדקות; ואם בכל זאת, הצליחו הרחפנים ליירט זר אחד מתוך עשרות, אזי הם חייבים לרדת ושוב לתדלק.

ניסו להפיל חלק מהבלונים באמצעות ירי של צלפים. זה מסוכן לסביבה ושוב לא יעיל. לכדור, לאחר שנורה, מסלול קבוע; והבלון? עד שהכדור מגיע כבר שינה מקום. בנוסף, טווח הכדורים - כאשר הם נורים לגובה ובכלל - מוגבל מאוד.

לכן, נותרנו רק עם תותחי הלייזר; שביכולתם לשרוף בשניות את כל הבלונים, במרחק גדול, ולנטרל את הסכנה. בגלל מהירות האור, חלק מהבלונים יישרף, עוד בטרם עברו את הגבול. אם נוסיף לכך את המחיר הזניח של הירי, זה הפתרון היעיל ביותר.

אז מה היא הבעיה של חלק מתותחי הלייזר? הלייזר מסוגל לעוור אנשים... לכן, קבוצת חוקרים מאוניברסיטת הנגב פיתחה, במימון ראשוני של משמר הגבול (מדוע ולכל הרוחות, משמר הגבול ולא משרד הביטחון שזה תפקידו???) לייזר שפועל באורך גל בטוח, כזה שאינו מסכן את הראייה. תותח הלייזר הזה מתואם למערכת הגילוי וההכוונה האלקטרואופטית. זו מערכת שמאפשרת ליירט מהר מאוד את כל זרי הבלונים שבטווח היעיל של המיתקן. היא מבצעית מאוגוסט 2020. 15-10 מערכות כאלה היו פותרות הכל...

אז מדוע האמצעי הזה לא מופעל בהיקף גדול? את השאלות יש להפנות למשרד הביטחון.

[התמונה: דובר המשטרה]

האם זה עוד מחדל? בהחלט!

 

One thought on “אלי בר און: מחדל בלוני הנפץ והתבערה

  1. כמי שישב ימים בתצפית התראת הבלונים, ראיתי בעיניים כלות את הטמטום ואוזלת היד הישראלית
    שאלתי את השאלות שלך- אפס תשובות,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *