עופר בורין: מגילת אסתר, פרק י – אסתר WHO?

[בתמונה: פרק סיום המגילה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי anncapictures לאתר Pixabay]

[בתמונה: פרק סיום המגילה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי anncapictures לאתר Pixabay]

בפרק הסיום למגילת אסתר, אסתר כלל לא מוזכרת. האישה עשתה את שלה האישה יכולה ללכת...

[לאוסף המאמרים אודות פורים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על נשים באתר, לחצו כאן]

עודכן ב- 24 במרץ 2024

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

הפרק האחרון במגילת אסתר הוא בן שלושה פסוקים בלבד.

הפסוק הראשון מרגיע. טירוף האירועים הסתיים והממלכה חוזרת לחיי שגרה בהם המלך אחשוורוש שולט בממלכתו וגובה מיסים מכל המדינות בממלכה.

גביית מיסים היא סימן לממלכה חזקה ומתפקדת. נדרש לגבות מיסים באופן מסודר, גם כדי לקיים את המשתאות והתהוללויות החביבים על המלך...

: א וַיָּשֶׂם֩ הַמֶּ֨לֶךְ ֯אֲחַשֵׁרֹשׁ מַ֛ס עַל־הָאָ֖רֶץ וְאִיֵּ֥י הַיָּֽם ׃

הפסוק השני מכניס את מרדכי להיסטוריה הכתובה של ממלכות פרס ומדי. יש כאן עקיצה קטנה למרדכי הגדול ההופך למשנה למלך. אמנם הוא גדול ועצום וחזק, אבל הוא ייזכר בהיסטוריה של פרס ומדי ולא בספר ההיסטוריה של היהודים (המגילה היא מגילת אסתר ולא מגילת מרדכי).

גביית מיסים היא סימן לממלכה חזקה ומתפקדת. נדרש לגבות מיסים באופן מסודר, גם כדי לקיים את המשתאות והתהוללויות החביבים על המלך... [התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Perlinator לאתר Pixabay. הכרזה" ייצור ידע]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Perlinator לאתר Pixabay. הכרזה" ייצור ידע]

רוצה להיכנס להיסטוריה של היהודים? את זה לא משיגים בגלות.

משנה אחר למלך גדול היה יוסף, שהיה משנה לפרעה. יוסף ציווה שלאחר מותו ייקחו אותו אחיו לקבורה בכנען. על מרדכי לא נאמר שבקש זאת. מן הסתם הוא קבור, אם בכלל הייתה דמות כזו, באיזשהו מקום באיראן הרחוקה. למרות זאת, היה חשוב ליהודים לפנטז שהוא ואסתר הגיעו לקבורה בארץ ישראל.

דודי פלמה היסב את תשומת ליבי לכך שיש אתר בארץ ישראל המצוין כקבר אסתר ומרדכי, ליד ברעם בגליל. יש גם מסורת על קבר אסתר ומרדכי בעיר המדאן שבאיראן. ב וְכָל־מַעֲשֵׂ֤ה תָקְפּוֹ֙ וּגְב֣וּרָת֔וֹ וּפָרָשַׁת֙ גְּדֻלַּ֣ת מָרְדֳּכַ֔י אֲשֶׁ֥ר גִּדְּל֖וֹ הַמֶּ֑לֶךְ הֲלוֹא־הֵ֣ם כְּתוּבִ֗ים עַל־סֵ֨פֶר֙ דִּבְרֵ֣י הַיָּמִ֔ים לְמַלְכֵ֖י מָדַ֥י וּפָרָֽס

[על שתי המסורות האלה ניתן לקרוא בדף הויקיפדיה: 'קבר אסתר ומרדכי', לחצו כאן]

[בתמונה: קבר אסתר ומרדכי מבחוץ (2006). התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Philippe Chavin (Simorg). קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[בתמונה: קבר אסתר ומרדכי מבחוץ (2006). התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Philippe Chavin (Simorg). קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

הפסוק המסיים...

והפסוק השלישי הוא המסיים את המגילה: ג כִּ֣י׀ מָרְדֳּכַ֣י הַיְּהוּדִ֗י מִשְׁנֶה֙ לַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ וְגָדוֹל֙ לַיְּהוּדִ֔ים וְרָצ֖וּי לְרֹ֣ב אֶחָ֑יו דֹּרֵ֥שׁ טוֹב֙ לְעַמּ֔וֹ וְדֹבֵ֥ר שָׁל֖וֹם לְכָל־זַרְעֽוֹ׃

  • מרדכי יהודי.
  • מרדכי משנה למלך אחשוורוש.
  • מרדכי גדול ליהודים.
  • מרדכי רצוי (מקובל, אהוב) לרוב אחיו.
  • מרדכי דורש טוב לעם ישראל.
  • מרדכי מדבר בעד שלום לכל זרעו (לעם ישראל).

הכל ניראה טוב, ובכל זאת יש כאן כמה בעיות...

  • הראשונה – רצוי לרוב אחיו. מדוע מצוין במגילה שהיה רצוי לרוב אחיו? יכלו לכתוב רצוי לאחיו. אז ייתכן, שהכוונה לאחיו הרבים כפי שמקובל על-ידי רבים. אני חושב שהיה רצוי לרוב אחיו בא לומר, שלא כל היהודים קבלו את מרדכי כגדול. אולי לא אהבו את הדבקות בגולה ואולי לא אהבו את הילולת השמחה אחרי ההצלה הגדולה שהייתה כרוכה בהרבה דם.
  • והבעיה השנייה – פרק סיום למגילת אסתר, שבו אסתר כלל לא מוזכרת. האישה עשתה את שלה האישה יכולה ללכת.

[בתמונה: איפה אסתר? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי wilhei לאתר Pixabay]

[בתמונה: איפה אסתר? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי wilhei לאתר Pixabay]

הערה לסיום:

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי GraphicMama-team לאתר Pixabay]

רבים הקוראים במגילה ומוצאים בה מקומות רבים לשים בהם דגש. המהפך שעוברת אסתר, העמידה האיתנה של מרדכי מול המן, הניצחון הגדול של היהודים ועוד. בעיני, הלקחים מהמגילה הם:

  • כשיש גזרות שלטוניות נוראיות – לא די להיות נבוכים כפי שהיו תושבי שושן הבירה. צריך להתנגד.
  • וכשהניצחון כרוך בהילולות ורצח המוני מיותר – גם אסור להיות נבוכים. צריך להתנגד. אסור להיות נבוך וחשוב לוודא שהילולות ניצחון רצחניות לא תהיינה רצויות לכולם.
  • חייבים ליצור חברה אנושית שבה אין צווים שלטוניים שלא ניתן לשנות אותם. בשביל זה הדמוקרטיה, על שלל מגבלותיה, חייבת לקיים מנגנוני איזונים ובלמים בין הרשויות השונות, כאשר ניתנת עדיפות קלה לרשות השופטת במטרה להגן על האזרחים מפני סכנה של עיוורון הרוב לזכויות אזרח בסיסיות.

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי GraphicMama-team לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים אודות פורים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על נשים באתר, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *