מנהל מערכתי (Case Manager): משליט הסדר בכאוס הביורוקרטי בימי משבר

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Dieter_G לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים: 'בין כאוס לסדר', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על משילות באתר, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: "הכל על הפרויקטור, רוני גמזו, ומלחמתו בקורונה", לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף.

*  *  *

בסוגיית המאבק בקורונה, חוזר ועולה הצורך במינוי Case Manager - או מנהל מערכתי בתרגום עברי - להתמודדות מערכתית עם התופעה. מהו אותו Case Manager ומי האיש הנכון למנותו?

השר לשעבר לביטחון הפנים, עורך הדין משה שחל, נהג לספר, שכאשר אלוהים ברא את העולם, הוא ברא אותו על פי סדר מסוים. הוא ברא את אדם וחווה, ויהי אור... ולאחר זמן, התעוררה המחלוקת: מי היו בעלי המקצוע הראשונים, שתרמו לבריאת העולם בראשיתו. באו נציגים שונים של מדינות שונות, וכל אחד טען את טענתו:
  • אמרו הרופאים: אנחנו הראשונים. בלי הניתוח שנעשה לאדם, הרי שחווה לא הייתה כלל קיימת, ואז לא היו בכלל צאצאים.
  • באו המהנדסים, מהנדסי חשמל ומהנדסי מים. כל אחד טען שהוא הראשון; שהרי בלעדיו לא היה נברא העולם.
בסוף, כאשר סיימו כולם את המחלוקת, הגיע נציג של ממשלת ישראל ואמר: אנחנו ארץ הקודש, אנחנו היינו הראשונים. משבקשו ממנו לנמק את דבריו, אמר: הרי לפני בריאת העולם היה תוהו ובוהו - מי אם לא אנחנו מסוגלים לייצר את התוהו ובוהו?

[בתמונה: ממשלת ישראל - מי אם לא אנחנו מסוגלים לייצר את התוהו ובוהו?בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

הביורוקרטיה הישראלית קפואה...

הביורוקרטיה הישראלית זקנה ויכולותיה תשו. חלק ממשרדי הממשלה הם בני מאה, שכן הם תוצר המשכי של מנגנוני הממשל של המנדט הבריטי. חישבו על יכולותיו של איש בן מאה, וגם על הסיכוי לשנות את טבעו והתנהגותו ותבינו. רפורמה בדינוזאור הזה, שמצוי בקיפאון עמוק - בסטגנציה - יכולה לבוא רק במצב משברי עמוק, שיאפשר להסיר את רובדי השומן העצומים.

הבעיה אגב אינה רק שלו. ביורוקרטיות רבות - שלא עברו רפורמות כשניתן היה לפני שמעטה הקרח כיסה את הכל - מצויות במצב הזה. חישבו על האיחוד האירופי כמקרה בוחן... חישבו על המשברים שהדמוקרטיות הוותיקות עוברות; ועל הקטנת כושר ההתמודדות שלהן על נסיבות משתנות.

הקברנים הגדולים של הביורוקרטיות הללו הם המשפטנים. סמכו עליהם שתמיד ימצאו את הסיבה למה לא...

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: קיפאון - סטגנציה, לחצו כאן]

[מקור התמונה המקורית: טוויטר. בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

נחזור לביורוקרטיה הישראלית, בגלל שפיזרה כל סוגיה מערכתית לרסיסים בין משרדי הממשלה, הרי שעיסוק כולל בכל תחום בכל תחום כמוהו כניווט בכאוסכך להמחשה, סוגיית ביטחון הפנים בישראל מחולקת ללא פחות משבעה משרדי ממשלה ולשמונה גופים לפחות. כשזה המצב, במקום לפתור בעיות מתגוששים ביניהם הגורמים המעורבים ומוודאים שבשום מקרה לא יכנס גורם אחר לטריטוריה שלהם. בפער הרלוונטיות שבו הם מצויים - שמנתק אותם מהמציאות - זה הרבה יותר חשוב מפתרון הבעיה. נשמע מטורף אבל זה מסביר את המלחמות בין משרדי הממשלה השונים בסוגיית ההתמודדות עם הקורונה.

לכן, חייבים בעל בית אחד שינהל את האירוע. כזה שיש לו היכולת לקבל אחריות מערכתית על מכלול הבעיות הקשורות לאותה סוגיה, ולאלץ את כל הגורמים האחרים לשתף פעולה ולבצע - בלי חכמות, משחק אגו ומשיכת זמן ביורוקרטית.

אותו גורם יחזיק סביבו בשולחן עגול את הסמנכ"לים של כל הגורמים הרלוונטיים לפתרון הבעיה, על פי המודל המוכר כבר של כוח משימה בין משרדי.

[להרחבת המושג: 'כאוס', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'פער רלוונטיות', לחצו כאן] [למאמר: 'כוח משימה בין משרדי: פתרון חלקי לאימפוטנציה שלטונית', לחצו כאן]

מודל מערכתי משותף

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

אבל, בין כל הגורמים המעורבים, מי הוא יכול להיות?

מילת המפתח למציאת אותו בעל בית / מנהל מערכתי (Case Manager) היא עוצמה. הגורם - שיש לו את מירב העוצמה - יהיה זה שצריך לקבל את הסמכות והאחריות לנהל בעיה מערכתית ולפתור אותה.

נגדיר עוצמה, כיכולת של גורם במערכת מורכבת לגרום לאחרים לעשות את רצונו, גם אם ממש לא בא להם; ואפילו אם זה סותר את האינטרסים שלהם.

[להרחבת המושג: 'עוצמה', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי FelixMittermeier לאתר Pixabay]

אז מי הגורם שיכול לאלץ את כולם לעשות את רצונו?

  • בראש ובראשונה, ראש הממשלה. אבל הוא עסוק מאוד במיליון בעיות חוץ מהקורונה + יש לו בעיות קואליציוניות עכשיו על הראש אז הוא לא מתאים...
  • אחריו מנכ"ל דומיננטי של משרד ראש ממשלה שיעזוב הכל ויתמסר לקורונה. אבל אין היום דמות דומיננטית כזו.
  • מה עם שר הבריאות או מנכ"ל משרד הבריאות? מה פתאום... זהו משרד קטן, חלש ולא מפותח. השר שלו נתקל באינטרנט פעם ראשונה כשהתקינו לו כזה בבית כשחלה בקורונה. גם הסיכוי שצה"ל למשל יישמע למנכ"ל משרד הבריאות הוא מצחיק.
  • הנה אנחנו מתקרבים לפתרון. כשמתחילה קטסטרופה, יש רק גוף אחד שיכול לתפוס שליטה: צה"ל באמצעות פיקוד העורף. האם יש גורם עוצמתי מצה"ל? לא. משמע, המנהל מערכתי (ה- Case Manager) חייב להיות מפקד פיקוד העורף (לא הרמטכ"ל. יש לו מספיק בעיות על הראש...), שיוכפף ישירות לראש הממשלה, שיגבה אותו כך,  וראש הממשלה חייב לגבותו כך, שאוי למי שאיננו נשמע לו!

ומתי צריך למנות אותו?

לפני חודש. ויפה דקה אחת קודם!

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על משילות באתר, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

ההרצאה המוקלטת:

העשרה

[לאוסף המאמרים: 'בין כאוס לסדר', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על משילות באתר, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: "הכל על הפרויקטור, רוני גמזו, ומלחמתו בקורונה", לחצו כאן]

מקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *