עמר דנק: האם חמאס רוצה בכלל הסדרה?

[בתמונה: האם חמאס רוצה בכלל הסדרה? המקור: התקשורת העזתית]

[מאמר זה ראה אור במקור באתר של עמר דנק]

המחבר (ראו תמונה משמאל), סא"ל במיל' עמר דנק, עשה את שירותו הצבאי בחיל האוויר ובחטיבה האסטרטגית באג"ת. הוא מהנדס מערכות מידע, מוסמך ביחסים בין לאומיים מטעם אוניברסיטת חיפה. מרתוניסט...

[לאתר של עמר דנק, לחצו כאן]

*  *  *

ההסדרה המתקרבת מזה שנתיים בעזה מחייבת לכל הפחות הרמת גבה: אולי יש בעיה בהנחה שחמאס רוצה הסדרה?

העיקרון - שהנחה את מדיניות ישראל בעשור החולף - הוא: שימור שלטון חמאס בעזה. זה משרת את שימור הבידול בין עזה לרצועה, באופן שיקל על ישראל למנוע אפשרות למו״מ עם הפלסטינים.

ראיה לכך ניתן לראות בתכנית המאה של ממשל טראמפ: אחד מהתנאים לחידוש מו״מ על מדינה פלסטינית הוא פירוז הרצועה, שזה כמובן תנאי קש. לא רק שהרשות לא יכולה לעשות זאת, אנחנו מוודאים שלא תהיה הזדמנות כזאת – הן בכך שאנחנו מסייעים לחמאס ומבודדים אותו מסיכונים חיצוניים, והם בכך שאנחנו מוודאים, שהרשות תעסוק בשרידות. כיוון שפרטי התכנית תואמים את תפיסת עולמו של בנימין נתניהו, אני רואה בזה הוכחה נוספת לכך שהמציאות בעזה מתאימה למדיניות של ממשלת ישראל.

למדיניות הזאת יש הנחות סמויות שראוי להתייחס אליהן:

ראשית, ניתן יהיה להכיל את האיום הצבאי של חמאס לטווח ארוך. אם מסכימים, שהיעד של ישראל הוא שימור שלטון חמאס, אזי איום בכיבוש הרצועה הוא איום בכישלון המדיניות הראשית, שעומדת מאחורי התפיסה של נתניהו. לכן, זה איום שאינו אמין.

מכאן, שישראל לוקחת בחשבון, שההתעצמות של חמאס - שמכוונת נגד ישראל - היא נסבלת מבחינתה, לפחות לעתיד הנראה לעין. חשוב לזכור שמבצעים צבאיים בדמות 'צוק איתן' או 'עופרת יצוקה' לא משנים את הנחת היסוד הזאת, כיוון שהם נועדו ליצור הרתעה ולא להביא לשינוי במציאות האסטרטגית.

לאורך זמן, האיום הרקטי של חמאס יגבר, גם להם יהיה טילים מדויקים ונחילי רחפנים, גם אם בכמויות קטנות יותר מאשר חיזבאללה. למרות הסגר הישראלי, וחרף המבצעים של צה"ל, קצב ההתעצמות של חמאס גובר כמו גם איכותו. מכאן שישראל תצטרך להכריע האם היא מעדיפה לחיות לנוכח האיום או לבחור מדיניות אחרת (קרי, להחליט על שינוי המדיניות הנוכחית). זה לא שניתן מחר בבוקר למוטט את חמאס; ולהמליך שלטון חיובי לישראל, אבל אלו תהליכים ארוכים, שצריך לסמן כיעד שיעצב את מדיניות הביטחון.

[לאוסף המאמרים אודות 'הרתעה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אסטרטגיה', לחצו כאן]

הנחה זו מתבססת על הנחה נוספת, לפיה ניתן יהיה לקיים עם חמאס דיאלוג אסטרטגי, שיביא את חמאס למנוע ירי בשגרה לישראל לאורך זמן. מחד גיסא, שלטון חמאס מאפשר ריבון שאוכף את מרותו על שני מיליון אזרחים, באופן זול בהרבה עבור ישראל, מאשר כיבוש השטח ושליטה בו (חרף החיכוך הביטחוני והמבצעים פעם בכמה שנים). מנגד, שלטון מרכזי מאפשר התעצמות סדורה ובניין כוח משמעותי ולא איום ספורדי.

מכאן שמדיניות ישראל מניחה, שניתן יהיה להגיע עם חמאס להסדרה, שתוכל להיות יציבה לשנים. ההנחה הזאת עומדת למבחן המציאות מזה שנתיים. בכל פעם שמתקרבים להסדרה כזאת, חמאס מגדיל את החיכוך ומפעיל כוח כדי להשיג הישגים נוספים ולסחוט את ישראל, לאור המצב הפוליטי המורכב כאן, להישגים נוספים. לדעתי, זה מטיל בספק את ההנחה הישראלית, שחמאס באמת מעוניין בהסדרה. אולי חמאס מעוניין בכמעט הסדרה יציבה? אם כן, האם המדיניות הישראלית הנוכחית יכולה להימשך?

[בתמונה: יחיא סינוור - עד כמה הוא רוצה הסדרה? המקור: התקשורת הפלסטינית]

להסרת הספק הפוליטי, איני משוכנע שכחול-לבן דוגלים במדיניות אחרת. להבטיח שהם ישנו את המשוואה זה כמו ההבטחות של ליברמן ובנט שמתנפצות אל מול המציאות. מבצע צבאי בעזה, אינו שינוי המדיניות גם כן.

מקורות והעשרה

2 thoughts on “עמר דנק: האם חמאס רוצה בכלל הסדרה?

  1. החמס עויין את ישראל ומחוייב להטריד את ישראל ככל האפשר. הואיל ורווחת תושבי הרצועה תלוייה ביחסים טובים עם ישראל ויחסים כאלה הם נגד האינטרסט שלהחמס, ההתנתקות לא הביאה להפיכת רצועת עזה לסינגפור אלא לסומליה. החמס לא מעוניין בהסדרה הוא מעוניין שישראל תחשוב שהושגה הסדרה, תושבי עזה יוכלו קצת להוציא את הראש מהביצה בה שם שקועים ולנשום כמה נשימות ובינתיים הוא ישחיז את הצפורניים להמשיך להטריד את ישראל ביתר שאת בעתיד הקרוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *