אמציה חן: הקמת יחידה רב ממדית, כמוה כהמצאת הגלגל

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Gingeringer לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על: 'אנטי אינטלקטואליזם וארגונים צבאיים', לחצו כאן]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

ביום שבו האדם הקדמון שילב בין זורקי האבן, למחזיקי הנבוט. נדרש המצביא להתמודד באתגר הקרב המשולב. על מנת לייצר "מכפיל כוח". באופן הפעלת יחידותיו - במינון, במקום, ובזמן הנכון.

לאחרונה פרסם דובר צה"ל את החלטת רמטכ"ל "להקים יחידה רב-ממדית ראשונה מסוגה, שתשלב בתוכה באופן אורגני יכולות חי"ר, הנדסה, נ"ט, אש, אוויר ומודיעין, כל שכן "תהווה מודל להקמת יחידות נוספות דומות בעתיד".

בנוסף (כך פורסם) החליט הרמטכ"ל, להקים את חטיבת המטה באגף התכנון. בשם "שילו"ח" (שיטות לחימה וחדשנות), בראשות קצין בדרגת תת אלוף, שתעסוק בחדשנות טכנולוגית של הכוחות, בראייה תפיסתית ורב זרועית. ללא ספק ניסוח יפה לתוכן מרנין, במיוחד לנו אזרחי מדינה שמזה 37 שנים, צה"ל שלנו לא תמרן וממלא לא זכה לניצחון ולהכרעה.

אלא שהפתרון בהקמת מסגרת חדשה, נראה כמעשה תמוה ובזבזני, ומעלה את השאלה, מדוע צריך, פעם אחר פעם, להמציא את הגלגל?

[להרחבת המושג 'ניצחון', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'הכרעה', לחצו כאן]

[תמונת הבסיס מאושרת לשימוש חופשי]

שהרי זה מכבר יודעת כל אם עבריה, כי הקרב הטקטי האופייני, ובוודאי הנשאף - נתפס כ "קרב אוגדתי". מידת ריחוקה של האוגדה או קרבתה להתנגשות הטקטית הנה כזו, שמאפשרת תכנון וניהול ישיר ויעיל של הסיוע האווירי הצמוד. משום כך, מהווה האוגדה את דרג הבסיס למימוש "הקרב המשולב הבין זרועי".

היכולת לניהול קרב הלילה - כלומר, לחימה רצופה יום ולילה - היא יכולת אוגדתית; שנחנה ב"אורך נשימה מבצעי" הזהה ליכולתה לפעולה טקטית עצמאית, ולאורך זמן. הרכבם של הגדוד והחטיבה - ובעיקר, מידיות מגעם עם הלחימה הפיזית - הם כאלה, שביכולתם להתמקד בלבדית במשימה הטקטית המידית, וטווח תכנונם הוא "טקט" טקטי אחד. חטיבה יכולה ליצור הצלחה, אך תתקשה להמשיך בעוצמה מספקת לשם ניצולה. לעומתם, לאוגדה טווח תכנון ולחימה ארך דיו, משום היותה מורכבת משלש/ ארבע חטיבות כולל גופי הסיוע והמנהלה.

[למאמר: “להמציא את הגלגל מחדש” – סימפטום של חולי ביורוקרטי, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'הצלחה', לחצו כאן]

ולענייננו. אילו השקיע המטכ"ל זמן ראוי, בהפקת לקחי המלחמות. ספק אם אי מי מחבריו, היה מסוגל להתעלם מהחובבנות השלטת בנוהל שבטרם קרב. החל, מהעדר סיורי מפקדים, בתכנון חפוז ובפקודות "תוך כדי תנועה".

כל זה נכון שבעתיים במהלכו של הקרב, שם מתבססות ההחלטות על העברת מידע גולמי, שאותם מעבירים הגדודים - במקום סיכומי מצב אופרטיביים - למפקדת החטיבה, כמסד להמשך משימת הגדוד, וכבסיס אמין לסיכומי מצב של החטיבות/אוגדות/פיקוד מרחבי והמטכ"ל; מה שפוגם באמינות החלטות המצביא (בכל דרג), לקבוע את המינון, המקום והזמן הנכון - כדי להכפיל את עוצמת כוחותיו במקומות הנכונים.

על כן בטרם השקעת משאבים וציפיות, בהקמת "יחידה רב ממדית", ראוי כי רא"ל אביב כוכבי יפעל כמו רב אלוף רפאל איתן (רפול) ז"ל, שאחרי מלחמת שלום הגליל שאותה ניהל, קבע את הפקת לקחיה כ"יעד על".

[לקובץ המאמרים על על מלחמת שלום הגליל ורצועת הביטחון, לחצו כאן]

[בתמונה: ראוי כי רא"ל אביב כוכבי יפעל כמו רב אלוף רפאל איתן (רפול) ז"ל, שאחרי מלחמת שלום הגליל שאותה ניהל, קבע את הפקת לקחיה כ"יעד על".. הצילום: אתר צה"ל]

למרות גניזת "ספר הלקחים", בידי מחליפו. יהיה די בעותק אחד כדי להשתכנע בצורך לשנות את תפיסת האימונים, מהיותה פגע רע במוכנות למלחמה - ולעיתים אף מהווה סיבה חסרת בסיס לשינוי במבנה הכוח.

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על: 'אנטי אינטלקטואליזם וארגונים צבאיים', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

4 thoughts on “אמציה חן: הקמת יחידה רב ממדית, כמוה כהמצאת הגלגל

  1. בצה"ל, ובכל הצבאות בהיסטוריה כמעט שלא הפיקו כמעט שאין מפיקים לקחי אמת, הסיבה: לא היו ועדיין אין תחקירי אמת של ליקויים ומחדלים. את הטעם לכך ניתחתי בספרי "תורת הביטחון הכללית – עקרון השרידות" שעיקרו: אנשים מסתירים באופן טבעי את ליקויי תפקודם כדי לא לשלם על כך כך מחיר אישי ולפגוע בשרידותם שהיא יעד מובנה עליון של כל מה שנמצא. הלקחים שהופקו ממלחמות כמו לקחי חיל האוויר הישראלי מכישלונו "לספק את הסחורה" במלחמת יום הכיפורים, ושבאו לידי ביטוי ב"מבצע ערצב19" במלחמת לבנון הראשונה, היו פועל יוצא של מחדל שכל העם ראה את קולותיו ולא ניתן היה להסתירו. אבל אופן תפקודו של מטה חיל האוויר בראשות מפקד החיל בני פלד לא נחקר, שלא לדבר על תפקוד הפיקוד העליון והמטה הכללי, שתפקודם הלקוי חזר על עצמו במלחמות לבנון הראשונה והשנייה. מסקנה: בלא להבין את אבני היסוד לא ניתן לתקן את הליקויים עליהם מצביע תת אלוף בדימוס אמציה חן ושעליהם הצביע בשעתו אלוף משנה ד"ר עמנואל ולד ז"ל.

  2. "מההיסטוריה אנו למדים שאין אנו למדים דבר מההיסטוריה." ~ באזיל לידל הארט
    והגדיל לומר בגין " יש הלומדים טעויות מההסטוריה רק כדי לחזור עליהן .

    מהבחינה הזו כוכבי לא שונה מקודמיו , הוא שבוי בפחד של הקיבעון בו נתון הצבא תוך כדי ידיעה ששדה הקרב משתנה למקומות חדשים ואוייבנו מצליחים להציב אתגרים קשים לפיצוח . הטיב לתאר זאת שר הביטחון בנט בנאום שנתן ב-2016 והקישור שלו מצורף .

    https://www.youtube.com/watch?v=kkhnZ9Q6SNs&list=PLuDuiIV2GExZXyX8_uGX71ofjY0oeE_Up&index=183
    במיוחד נדרש לתת פתרון ללחימה בתווך התת קרקעי בשטח העירוני הצפוף.

    • נאום בנט פשוט מדהים, נאום מכונן. כל מילה זהב. מחשבה רעננה ומקורית. בדיוק מה שנדרש.
      לא משנה אם אתה מימין או משמאל, זו המחשבה הנדרשת לצה"ל ולמדינה.
      https://www.youtube.com/watch?v=kkhnZ9Q6SNs&list=PLuDuiIV2GExZXyX8_uGX71ofjY0oeE_Up&index=183

      אבל אני חושב שכוכבי איננו "שבוי בפחד של הקבעון" אלא רפורמטור שחושש מהקבעון של שכבות רחבות בארגון גדול וכבד שנקרא צה"ל. הוא לא חלק מהבעיה, אלא חלק מהפתרון.
      העניין הוא שקשה מאד לחולל שינוי, בטח שינוי שהוא גם מהיר וגם עמוק ובמקביל לצורך במוכנות גבוהה בטווח המיידי.
      אפילו אם אתה הרמטכ"ל, להוביל שינוי זה אתגר קשה מאד.

  3. הרבה דברים נכונים במאמר ובמיוחד חוסר היכולת להפיק וליישם לקחים.

    יחד עם זה, הרבה השתנה פה מאז של"ג.
    האוייב לא אותו אוייב ולא נראה כמו שנראה אז האוייב. זהו אוייב מבוזר מאד, עם הפעלת אש מרחוק, עם מנהרות…

    יש דברים שלא משתנים אבל יש גם דברים שדורשים התאמה בהתאם להערכת המצב.
    מול אוייב כל כך מבוזר ועם טכנולוגיות ותו"ל שונים מהעבר, האם איננו צריכים לעבוד קשה על החדשנות שלנו?
    רק להילחם את המלחמות הקודמות, רק טוב יותר בעקבות הלקחים משם?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *