יצחק אדיג'ס: מה מעכב חדשנות ארגונית?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PublicDomainPictures לאתר Pixabay]
[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PublicDomainPictures לאתר Pixabay]

תקציר: מלאי האנרגיה של חברה הוא נתון. כשיש בה לחימה פנימית וחוסר שיתוף פעולה, מתבזבזת אנרגיה. על כן, תישאר פחות אנרגיה לחדשנות, וחדשנות הרי דורשת כמויות אנרגיה גדולות…

[למאמר המקורי של פרופ' יצחק אדיג'ס (באנגלית) בבלוג שלו, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מודל PAEI, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'חדשנות', לחצו כאן]

חודש ב- 1 בנובמבר 2022

פרופ' יצחק אדיג'ס הוא מהחשובים במומחי הארגון של סוף המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת, וזהו הבלוג האישי שלו, המתורגם לעברית.

הפוסט הנוכחי עוסק בחלק ממה שמכונה: נוסחת ההצלחה של אדיג'ס: שיתוף פעולה פנימי, שמאפשר חדשנות בארגונים...

[בתמונה משמאל; יצחק אדיג'ס, צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

*  *  *

חדשנות (Innovation) היא נושא 'חם', ולא בכדי. חברה שאינה מסוגלת לחדש בסביבה דינמית ומשתנה במהירות, לא תשרוד.

דוגמה לחברה הנאבקת עתה על הישרדותה היא סוני - מנהיגת העבר של החדשנות הטכנולוגית בכלכלה היפנית - שאיבדה את מקומה.

קיימות דעות שונות למה סוני מצויה במשבר. פרופסור אחד למנהל עסקים כתב באתר WSJ, שהבעיה עם סוני היא שאין להם אסטרטגיה עסקית; והם חייבים להחליט: האם עליהם להצטרף לאינטרנט? האם עליהם להצטרף לעסקי המשחקים? על מה צריכה חברת סוני להתבסס?

אבל לדעתי, הבעיה העיקרית של סוני איננה האסטרטגיה. היעדר אסטרטגיה קוהרנטית הוא סימפטום. הסיבה נעוצה במקום אחר: באותו מאמר, מתואר מצב שבו ראשי המחלקות בסוני נלחמים זה בזה ולא תומכים אחד ברעהו. בעיניי זה נשמע כמו שורש הבעיה.

[להרחבת המושג: 'אסטרטגיה עסקית', לחצו כאן]

[בתמונה: אסטרטגיה עסקית... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mohamed_hassan לאתר Pixabay]
[בתמונה: אסטרטגיה עסקית... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mohamed_hassan לאתר Pixabay]

מלאי האנרגיה של חברה הוא נתון. כשיש בה לחימה פנימית וחוסר שיתוף פעולה, מתבזבזת אנרגיה. על כן, תישאר פחות אנרגיה לחדשנות, וחדשנות הרי דורשת כמויות אנרגיה גדולות.

דרך נוספת לראות זאת היא דרך המכנה של הנוסחה להצלחה של ארגון (נוסחת אדיג'ס):

[בתרשים: הנוסחה להצלחה של ארגון (נוסחת אדיג'ס)]
[בתרשים: הנוסחה להצלחה של ארגון (נוסחת אדיג'ס)]

על פי הנוסחה, ההצלחה הארגונית היא הפונקציה שבין השת"פ / האינטגרציה / הפתיחות החיצונית (ככל שהמונה גדל כך ייטב, עד לרמה מסוימת); ביחס - וזה מה שחשוב לענייננו - למידת היעדר השת"פ הפנימי, או למידת המריבות וההתפוררות הפנימיים (ככל שהמכנה גדל כך גדלה ההתפוררות של המערכת):

הצלחה מחייבת בראש ובראשונה מכנה חיובי. משמע, שיתוף פעולה פנימי; כי כשהמכנה שלילי, התוצאה הופכת למינוס. הנה המחשה מצוינת לכך: [למאמר: 'מתי יכול ארגון להיחשב מצליח?', לחצו כאן]

לכן, אנשים יצירתיים הם מטבעם סוג של 'פרימדונות': הם רוצים שהכל סביבם יהיה בשליטה כך שהאנרגיה שלהם לא תבוזבז לריק; וכל האנרגיה הנפשית שלהם תהיה זמינה וממוקדת ביצירתם.

לכן, במדינות שבהן יש שחיתות, ביורוקרטיה ורגולציה ממשלתית אינטנסיבית, קשה מאוד לחדש. כמויות גדולות של אנרגיה מתבזבזות. יזמים וכספם בורחים ממדינה - שבה אין חוק וסדר - למדינות שלא מבזבזות את מרצם לשווא. בשפתו של מודל PAEI, דרגת סף של (A) ו- (I) היא הכרחית כדי (E) יתרחש! [מודל PAEI של יצחק אדיג'ס מציב ארבע סגנונות ניהול שאדיג'ס מכנה: 'סגנונות PAEI'. להרחבה בסוגיה זו לחצו כאן]

[בתמונה: מודל PAEI: כדי שיכולת יזמית יצירתית תתרחש, נדרשת רמה בסיסית מסוימת של יכולת מנהלית אדמיניסטרטיבית ויכולת תכלולית שיתופית! הכרזה: ייצור ידע]
[בתמונה: מודל PAEI: כדי שיכולת יזמית יצירתית תתרחש, נדרשת רמה בסיסית מסוימת של יכולת מנהלית אדמיניסטרטיבית ויכולת תכלולית שיתופית! הכרזה: ייצור ידע]

אז מה צריך לעשות בסוני?

לא הייתי עוסק בהתחלה באסטרטגיה. מוקדם מידי להתמודד עם זה. הייתי מתחיל בפירוק הסמלים הארגוניים. הייתי גורם למנהלים הבכירים להיות מודעים לתלות ההדדית שלהם זה בזה (שלב I של תוכנית Adizes לשינוי ארגוני). בשלב הבא, הייתי מזהה את המשימה שלשמה נחוצים תלות הדדית ותמיכה הדדית. רק לאחר שהצלחתי לשנות את התרבות הארגונית של סוני; לפרק ממגורות; ולהפסיק את הלוחמה ההדדית, הייתי מעצב אסטרטגיה לחדשנות; ואז מעצב את המבנה הארגוני שיוכל לתמוך באסטרטגיה זו.

יועצים ארגוניים מצפים, בדרך כלל, שחדשנות תתרחש בעקבות האסטרטגיה. הלוואי שזה היה כל כך פשוט

המרשמים האופייניים נותנים הוא לאסטרטגיית תכנון ולצפות אם נפתח אסטרטגיה ונגיש אותה לחברה, ש בה אנשים נלחמים על עוצמה או מחזיקים בעמדותיהם, אם האסטרטגיה החדשה מחייבת שינויים בכוחם או באחריותם, מנהיגי הארגון יתמרמרו על האסטרטגיה החדשה והחדשנות תסבול. כפי שפיטר דרוקר ציין, מול התרבות הארגונית, אין לאסטרטגיה סיכוי: "תרבות ארגונית 'אוכלת' אסטרטגיה לארוחת הבוקר."

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מודל PAEI, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'חדשנות', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

One thought on “יצחק אדיג'ס: מה מעכב חדשנות ארגונית?

  1. הדבר היחיד שקובע חדשנות זה האופי של בעלי השליטה. אם הם רוצים "תכנית רבעונית עם רווחים סדירים, בלי סיכונים מיותרים", זה לא ילך.
    אי אפשר גם לשכנע מי שאין לו מראש אופי מתאים. אחרי הכל שמרנות = זהירות מבוססת על ניסיון, ולא היינו רוצים לבטל תכונה חשובה זו. מה שכן היה נחמד לבטל זה את הרעיון שצריך לבחור רעיון אחד ולדבוק בו עד הסוף. החדשנות אינה פטורה משיקולי הישרדות, וצריך לחפש לה הזדמנויות משתלמות. חדשנות זה לא ענין לאידאולוגיה אלא לגישה סופר מעשית!!!
    בהקשר זה, מוח הוא אחד האיברים הבודדים שלא יודעים לשתול בבני אדם, גם לא בארגונים. אי אפשר לקנות מוח או להביא מבחוץ לצערינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *