כל מה שאסור לומר על הפגנות קהילת יוצאי אתיופיה וקליטתם בישראל

[בתמונה: מבצע שלמה - פער גדול במיוחד בין קולטים לנקלטים; צילום מסך מסרטון של ארכיון צה"ל]

[לאסופת המאמרים בסוגיית משבר קליטת יהודי אתיופיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא: תקינות פוליטית - פוליטיקלי קורקט, לחצו כאן]

הדף עודכן ב- 3 ביולי 2019

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

לא עברה שנה מאז פרשת הריגתו של יהודה ביאדגה מכדורי השוטרים, ואנו עדים לאירוע משמעותי נוסף ביחסי המשטרה עם עדת יוצאי אתיופיה: הריגתו של סולומון טקה.

מתפלאים? לא כדאי. המשטרה מתחככת עם מי שנמצא ברחוב; ומי שנמצא ברחוב הם צעירי העדה האתיופית. הם שם בגלל הפער הכלכלי חברתי. מהמקום שבו הם הגיעו, הפער הזה לא ייסגר בשנה שנתיים. אם היה פה עוד 'כור היתוך', אפשר היה לסגור את זה בדור אחד או שניים. ב'ממבו ג'מבו' של הרב תרבותיות, זה ייקח שלושה ארבעה דורות!

מצוידים בלקחי המאבקים של השחורים במשטרה בארצות הברית; ושל המהגרים על אדמת אירופה, מארגני המהומות ינצלו כל הזדמנות להסלים אותן (ברמת המשטרה שלנו ובכמות כשליה, זה לא יהיה קשה...).

למה? כי זה משרת את האג'נדה שלהם, מעצים את כוחם ומגדיל את הישגיהם. ניתן לראות את ה'הישגים' הללו באירופה: משפצים הודעות לתקשורת, מטשטשים עבירות חמורות; מורחים תיקים פליליים; ורומסים את הקרבנות, כדי לא להיתפס כגזענים; ושוטרים נמלטים ממגע עם מהגרים פורעי חוק, כדי שלא יצולמו מרימים יד, ויואשמו בגזענות.

מי שחושב שהמצב פה אחר, כדאי שייטול קורה מבין עיניו!

בכל אירוע חדש, גדל מפלס האלימות של צעירי העדה האתיופית רעולי הפנים, המתוגברים בכמה אנרכיסטים מוכרים שתרומתם בנושא אסטרטגיית הפעולה עצומה; וכהרגלם, מנסים להצית כל מה שרק ניתן. 

אם בפרשת ביאדגה הם חסמו כבישים מרכזיים, השליכו פחים ויידו אבנים, והמשטרה נאלצה 'להכיל'; אזי בפרשת סולומון עלה המחיר: 47 שוטרים פצועים; ניידות הפוכות; תחנות משטרה מותקפות ומדינה שלמה תקועה בכבישים... וגם הפעם, המשטרה, בלית ברירה, נאלצת 'להכיל'...

והתקשורת מתמסרת שוב ושוב לנהי ולבכי על מחדלי הקליטה של הרשויות; ועל גזענות החברה בישראל...

אז הנה כמה אמירות נוקבות בסוגיה זו, שהן ממש לא פוליטיקלי קורקט...

[להרחבת המושג: תקינות פוליטית - פוליטיקלי קורקט, לחצו כאן]

גזענות, גזענות...

גזענות זה הסלוגן המוביל בעולם של פוליטיקלי קורקט. היא לקוחה ממאבק השחורים בארצות הברית, ונמצאת בשימוש על ידי המוסלמים באירופה. אין לי טענות לחברי בני העדה האתיופית שעושים שימוש בסלוגן הזה. אבל כדאי שנתאפס: אין עליה שלא חטפה ביטויים כאלה מהוותיקים:

  • תשאלו את הייקים שהפכו אז לבדיחה;
  • תשאלו את התימנים, שהושפלו, כמו ששום עדה לא הושפלה עד היום בישראל;
  • תשאלו את המרוקנים על סוג הביטויים שחטפו...
  • תשאלו את הרוסים על הדיבורים על המאפיה והזונות...

התגובות הללו הן חלק מכל תהליך קליטה. אין קיבוץ גלויות בלי ייסורים. יוצאי אתיופיה עוברים רק את מה שעברו כל אלה שלפניהם; ויבוא יום שהם יעשו את אותו הדבר ממש אלה לאלה שיעלו אחריהם!

כשהפער בין הנקלטים לקולטים עצום, אין סיכוי להצליח בקליטה

אין מצב כזה "קליטה טובה", כשקבוצה חלשה מגיעה ממדינת עולם שלישי למדינת עולם ראשון, כיוון שאין לאנשיה שום יכולת התמודדות בתנאים החדשים. הבעיה איננה רק כסף ונכונות את של פרדיגמת חשיבה שונה שמעכבת מאוד את תהליך ההשתלבות, ומושכת אותו על פני דורות.

אפשר לקצר את תהליך הקליטה לדור אחד בלבד, בשיטת 'כור ההיתוך' אבל, שמאמץ את הרב תרבותיות, אין לזה סיכוי! מדוע? אמחיש זאת במשל הבא:

[להרחבת המושג: כור היתוך, לחצו כאן]  [להרחבת המושג: רב תרבותיות, לחצו כאן]

משל הפלסטר

את ההבדלים בין שיטת 'כור היתוך' למה שמתרחש היום ניתן לדמות לניסיון להוריד פלסטר, המודבק על עור שעיר:

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

זה בדיוק ההבדל בין קליטה בשיטת 'כור היתוך' - שמתאכזרת מאוד לבני הדור הראשון, אבל מחברת כבר את בני הדור השני - לבין קליטה בשיטות רב תרבותיות, שהיא איטית בהרבה, כואבת מאו למספר דורות, ולוקחת זמן רב.

כיוון שאין דרך לחזור לשיטת כור ההיתוך ואין רצון לשלם את מחיריו, תהליך הקליטה הזה יימשך כמה דורות, ומחירו יהיה בדיוק אותו המחיר שאנחנו חווים עד היום!

וזו הסיבה האמתית לגרירת הרגליים בהעלאת שארית הפלשמורה לישראל

למי שטרם הבין, זו הסיבה לחוסר הנכונות להעלות את אלפי בני הפלשמורה הממתינים באדיס אבבה. הפוליטיקאים יודעים שזו הוצאה של כסף רב שאיש לא יכיר להם טובה עליו: הוא רק יגדיל את מספר העניים, ותוך פרק זמן קצר מעלייתם, כבר ילמדו את השיטה: יצטרפו לשיח על גזענות וקיפוח; יעטו על עצמם רעלות; יחסמו כבישים; ויידו אבנים בשוטרים, בהפגנות הבאות.

[לאסופת המאמרים בסוגיית משבר קליטת יהודי אתיופיה, לחצו כאן]

לסיכום

כמו שכבר כתבתי, אין קיבוץ גלויות בלי ייסורים; ובחברה - רדופת רעיונות עקרים כמו רב תרבותיות, ושיח צדקני רווי בפוליטיקלי קורקט, שמונע קבלת החלטות קשות - יתמשך סבלם של בני העדה האתיופית על פני מספר דורות, עד שיטמעו לחלוטין בחברה הישראלית.

עד אז, כמו הר געש פעיל המשחרר, מידי פעם לחצים, נאלץ להתמודד מידי פעם עם 'הפגנות לא נחמדות', בנוסח זו שחווינו לאחרונה.

[בתמונה: כמו הר געש פעיל... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי DasWortgewand לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים בסוגיית משבר קליטת יהודי אתיופיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא: תקינות פוליטית - פוליטיקלי קורקט, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

2 thoughts on “כל מה שאסור לומר על הפגנות קהילת יוצאי אתיופיה וקליטתם בישראל

  1. יפה טענת
    גם ההפגנה האלימה אינה מוסיפה לקידום המצב, היום הציבור מפחד עוד יותר מכול התגודדות של צעירים מהקהילה האתיופית.
    מנהיגי העדה חוזרים ומזכירים את דברי המפכ"ל אלשייך שאמר ש"יש מחקרים המעידים שבמפגש בין שוטרים ובעלי צבע שחור יש נטייה לחשדנות" (משהו כזה). התקפה עליו אינה מוצדקת כי באמת קיימים מחקרים כאלה בארצות הברית המתמודדת עם המפגש הטעון בין המשטרה והקהילת האפרו בארה"ב, מה עוד שהמפכ"ל לא טען שהוא "תומך" בכך מה עוד שפעל נמרצות לתיקון, אלא שתיקון כזה לוקח זמן!!, קשה לשנות סטראוטיפים באיבחה אחת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *