פנחס יחזקאלי: מה מכילה תרבות ארגונית? מודל הפירמידה של אדגר שיין

[לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 22 בדצמבר 2020

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

תרבות ארגונית (Organizational Culture) היא מושג מפתח בהבנתם של תהליכים ארגוניים. נגדיר אותה כהתנהגות מעצבת של חברי הארגון, הנובעת ממערכת הנחות היסוד המשותפות להם, הפועלות באופן לא מודע ומגדירות את הדרך שבה הארגון תופס את עצמו ואת סביבתו (שילוב של גימשי, 1992; ונווה, 2004).

המודל החשוב ביותר להכרת ולאבחון תרבות ארגונית הוא מודל 'הפירמידה ההפוכה', פותח בשנות ה- 80 של המאה העשרים, על ידי אדגר שיין (Edgar Schein; ראו תמונה למטה, משמאל).

המודל מקל עלינו להגדיר את המונח "תרבות ארגונית", להבין אותו, וגם מספק לנו כלים פרקטיים למדידת התרבות.

[למקור תמונתו של אדגר שיין, לחצו כאן. אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה, שימוש הוגן]

על פי המודל, ניתן לחלק את התרבות הארגונית לשלושה חלקים, על פי היכולת לאתר אותם:

רובד גלוי (Artifacts):

  • כל מה שרואים, שומעים וחשים בארגון. למשל: צורת הדיבור, שפה ייחודית, סגנון הדיבור, סגנון לבוש, טקסים, סמלים, מיתוסים 'גיבורים', וכדומה. אלו הם גילויים של התרבות הארגונית שמבליחים החוצה, ומאפשרים לנו ללמוד עליה...

דוגמה ראשונה היא למשל שוטרי משרד המודיעין במשטרת אשקלון, שנתפסו מבלים בערב גיבוש בבית בושת ברמת גן (שפירא, 1996).

דומה שנייה היא של ניסו שחם, מפקד מרחב הנב של המשטרה בתקופת ההתנתקות מרצועת עזה בקיץ 2015, שנתפס מדבר ב"עגה משטרתית" על המתיישבים:

דוגמה שלישית בהקשר שונה לחלוטין, היא שיר ששרים אוהדי קבוצת כדור הרגל, בני סכנין. שימו לב כמה פעמים חוזרת בשיר המילה 'כבוד':

רובד גלוי בחלקו:

  • ערכים (Values) קובעים התנהגות רצויה ומקובלת. מה נכון ומה לא. ערכים מרכזיים בתרבות יכולים להיות: חדשנות, יציבות, פתיחות, מוכוונות לאנשים, מכוונות לשיתוף פעולה ולעבודת צוות, וכדומה.
  • נורמות: חוקי ההתנהגות, המשקפים את ערכי הקבוצה; מגדירים התנהגויות נאותות ולא נאותות ואת התגמולים והעונשים בגינן. יש נורמות מוצהרות ונורמות סמויות. דומה של נורמה גלויה היא, למשל: מדיניות של 'דלת פתוחה' כערך.

לכן התרבות היא החוק, הנוהל והקוד האתי האמתיים, ובכל מקרה של קונפליקט בין החוק לתרבות; תנצח, בדרך כלל, התרבות! דוגמה כזו היא, למשל, תופעת הירי בחתונות....

 רובד סמוי:

הנחות יסוד (Assumptions): ערכים שהפכו להיות מובנים מאליהם ובלתי מודעים; הנחות המכתיבות תפיסות עולם, הנחוצות לפענוח משמעויות סמויות.

הנחות אלה עוסקות בשאלות כמו:

  • מהו טבע העובדים בארגון? תיאוריה X או תיאוריה Y (מקגרגור);
  • איך פותרים בעיות בארגון? איך מתמודדים עם קשיים?
  • מה טבע היחסים הבין אישיים בו? מיריבות ותחרותיות עד לתמיכה ועזרה הדדית

*  *  *

עם הזמן, נדבק למודל - בנוסף הדימוי של פירמידה הפוכה - גם הדימוי של קרחון, שזהה בעצם לזה של הפירמידה ההפוכה...

[לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *