אלעד רזניק: סין מצפצפת על בית הדין הבינלאומי בהאג

איי המריבה בים סין הדרומי

[איי המריבה בים סין הדרומי. למקור התמונה לחץ כאן]

הוויתור האמריקני על תפקיד השוטר העולמי, הותיר שתי זירות מבעבעות כמים בסיר רותח, המאיימים לגלוש: זו שבאזורנו שיצאה מכבר מכלל שליטה; וזו של אזור ים סין הדרומי, שמתחממת והולכת.

זירת ים סין הדרומי

ים סין הדרומי הוא ים שולי, הים השני בגודלו בעולם אחרי הים הערבי, שטחו הוא כ-3,500,000 קמ"ר. עומקו המרבי הוא 5,016 מטרים, ובסביבתו ישנם מעל ל-250 איים. הים הסיני נמצא מדרום לסין, ומבחינה גאוגרפית הוא מהווה ים שולי של האוקיינוס השקט. לחופיו שוכנות המדינות וייטנאם וסין בצפון, אינדונזיה, סינגפור, מלזיה וברוניי בדרום, הפיליפינים וטייוואן במזרח ותאילנד וקמבודיה במערב (ראו מפה למטה):

ים סין הדרומי

[מפת ים סין הדרומי. המפה היא נחלת הכלל]

לים סין הדרומי חשיבות כלכלית ואסטרטגית רבה: שליש מהמטען הימי בעולם עובר דרכו, מתחת לקרקעיתו עשויים להימצא מצבורים גדולים של גז ונפט, ומתקיים בו דיג מסחרי רב. על כן, אין פלא ששטח הים עצמו - וכן חלק מהאיים הבלתי מיושבים בו - נמצאים במחלוקת בין מספר מדינות הטוענות לריבונות עליהם. המחלוקות מתבטאות גם בשמות השונים שבהם מכונים הים והאיים שבו.

הענק הסיני מתעורר, ושולח ידיים...

מרגע שהחלה סין להתעצם בתחילת שנות התשעים, היה ברור שנקיטת צעדים מצידה להשתלטות על המרחב היא רק שאלה של זמן.

כבר בפברואר 1992, העבירה סין חוק הקובע כי כל ים סין הדרומי שייך לסין. ההכרזה גררה הצהרות ואף פעולות נגד, בעיקר מצד הפיליפינים.

ב- 2005 הרגישו כבר הסינים מספיק בטוחים לירות על סירות דיג וייטנאמיות, להרוג 9 אנשים ולשבות שמונה. מאז מהווה האזור מוקד לתרגילים ימיים של הצי הסיני.

הצעד הממשי למימוש הריבונות הגיע בתחילת 2014, מיד אחרי שברק אובמה נסוג מהכוונה לתקוף צבאית את משטר אסד בעקבות השימוש בגז רעיל, והצהיר על כך שאין לו כוונה לערב חיילים אמריקנים בלחימה רחוק מגבולות ארצות הברית: בינואר 2014 הודיעה סין על הנהגת "אישורי דיג" בים סין הדרומי, והציבה אסדת קידוח סינית באזור השנוי במחלוקת. זאת, למרות התנגדות ארצות הברית, הפיליפינים ווייטנאם. מיד לאחר מכן, החלה לאכוף את החלטתה, לסלק ספינות פיליפיניות, להטביע ספינה וייטנאמית ואף להטריד מטוס אמריקני שנכנס לאזור המריבה. כתוצאה מכך הגישה הפיליפינים תביעה בינלאומית לבית המשפט בהאג נגד סין.

лªÉçÕÕƬ£¬°¢À­²®º££¬2013Äê3ÔÂ10ÈÕ £¨¹ú¼Ê£©£¨4£©Öйúº£¾üµÚÊ®ËÄÅú»¤º½±à¶Ó¾ÙÐÐÊ×´ÎÎäÁ¦Óª¾ÈÑÝÁ· 3ÔÂ10ÈÕ£¬ÔÚ°¢À­²®º££¬Öйúº£¾üµÚÊ®ËÄÅú»¤º½±à¶Ó¡°¹þ¶û±õ¡±½¢µÄÌØÕ½¶ÓÔ±ÔÚ×÷ÑÚ»¤×¼±¸¡£ µ±ÈÕ£¬Öйúº£¾üµÚÊ®ËÄÅú»¤º½±à¶ÓÔÚ°¢À­²®º£Óò¾ÙÐеÚÒ»´ÎÎäÁ¦Óª¾È±»½ÙÉÌ´¬Ð­Í¬ÑÝÁ·¡£ÑÝÏ°´ÓÉÏÎç9µã¿ªÊ¼£¬Óɱà¶Ó×ۺϲ¹¸ø½¢¡°Î¢É½ºþ¡±½¢³äµ±±»½ÙÉÌ´¬£¬ÔÚ½Óµ½±»½ÙÉÌ´¬µÄÇó¾ÈÐźź󣬱à¶ÓÖ¸»Ó½¢¡°¹þ¶û±õ¡±½¢×ö³öѸËÙ·´Ó¦£¬º£¾üº½¿Õ±ø¡¢º£¾üÌØÕ½¶ÓÒÔ¼°±à¶ÓÖ¸»Ó×éµÈµ¥Î»ÃÜÇÐÅäºÏ£¬Í¨¹ýСͧͶËÍ¡¢Ö±Éý»ú¿ÕÖÐË÷½µµÈ·½Ê½½«ÌØÕ½Ô±ËÍÉϱ»½Ù´¬Ö»£¬Õ¹¿ªÓª¾ÈÐж¯¡£ лªÉç¼ÇÕß ÈÄÈÄÉã

[מקור התמונה]

במהלך 2015 החלה סין בעבודות להפיכת האיים במקום לבסיסי צבא שלה. הפעלת טיסות של מטוסים אמריקניים באזור גררה איומים רשמיים לפגוע בהם והצהרות לפיהן, הודעה כי אם ארצות הברית לא תיסוג מניסיונותיה לעצור את הבנייה הסינית באזור האיים, "מלחמה בין סין לארצות הברית תהיה בלתי נמנעת"!

בית הדין מחליט נגד סין, והיא בשלה...

ההתפתחות האחרונה בזירה הרחוקה ההיא: ב- 12 ביולי 2016 נדחו טענות סין, לשליטה ריבונית בים סין הדרומי, על ידי בית המשפט בהאג. בכך, קיבל בית הדין הבינלאומי את תביעתה של הפיליפינים וקבע, שסין הפרה את ריבונותה, ושלסין אין שליטה בלעדית על השטח הימי ועל המשאבים שבו.

סין אינה מתרגשת כצפוי מפסיקת בית הדין. לטענתה, הפסיקה חסרת שחר, ולבית הדין אין כל סמכות לדון בנושא. במקביל, הגבירה סין את פעולותיה בהעמקת האחיזה הצבאית באיים המלאכותיים שנבנו על ידה...

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *