פנחס יחזקאלי: תפקוד נכון – פרקטיקה מיטבית – Best Practice

תקציר: פרקטיקה מיטבית או דרכי תפקוד מיטביות (Best Practice) הוא גישה ניהולית הבנויה על צבירת מאגר של שיטות מיטביות של עבודה וארגון, שהוכחו כאפקטיביות ו/או כיעילות בארגונים שמצטיינים בתחומם. זו דרך השוואתית לאיתור דרכי העבודה הטובות ביותר באמצעות הסתכלות, למידה והשוואה רוחבית. בניגוד למתודולוגיה או לנוהל פורמליים, ה- פרקטיקה מיטבית באה לציין דרך פעולה מומלצת שהוכיחה את עצמה, גם אם איננה מעוגנת בתקן, ברגולציה, במתודולוגיה רשמית או בנהלי הארגון...

Coin operated telescope

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[לריכוז המאמרים על 'הצלחה', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 15 במרץ 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

פרקטיקה מיטבית או דרכי תפקוד מיטביות (Best Practice) הוא גישה ניהולית הבנויה על צבירת מאגר של שיטות מיטביות של עבודה וארגון, שהוכחו כאפקטיביות ו/או כיעילות בארגונים שמצטיינים בתחומם. זו דרך השוואתית לאיתור דרכי העבודה הטובות ביותר באמצעות הסתכלות, למידה והשוואה רוחבית.

בניגוד למתודולוגיה או לנוהל פורמליים, הפרקטיקה המיטבית באה לציין דרך פעולה מומלצת שהוכיחה את עצמה, גם אם איננה מעוגנת בתקן, ברגולציה, במתודולוגיה רשמית או בנהלי הארגון. מקור חשוב לפרקטיקה המיטבית הם לקחים, למידה, תחקורים ודוגמאות מוצלחות מהארגון ומארגונים אחרים.

לכן, שיטות וטכניקות שהוגדרו כדרכי תפקוד מיטביות, עולות, בדרך כלל, על כל חלופה; פשוט מכיוון שהניסיון בשטח לימד שהן מייצרת תוצאות עדיפות על אלו שהושגו באמצעים אחרים.

לכן במקרים רבים, הן מוכנסות לנוהל והופכות לדרך פעולה סטנדרטית. דוגמאות מוכרות לדרכי תפקוד מיטביות שהפכו לנוהלים ולתקנים הם תקני ניהול מוכרים כגון ISO 9000 ו- ISO 14001.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי TheDigitalArtist לאתר Pixabay]

האם הפרקטיקה המיטבית היא ערובה להצלחה?

ממש לא! בסביבה מורכבת פועלים גורמים רבים, ולא תמיד יש קשר ישיר בין אופן התפקוד להצלחה.

שרטטו לכם מטריצה פשוטה. בציר אחד שימו את דרכי התפקוד המיטביות. בשני את התוצאות. נקבל ארבע אפשרויות ראליות, שכל מנהל או יועץ מנוסה ידע לשייך מקרים רבים לכל אפשרות כזו:

הקשר שבין תפקוד נכון להצלחה

[לריכוז המאמרים על 'הצלחה', לחצו כאן]

זה הטווח הארוך , טמבל!

אבל, למרות שאין קשר בין ה- Best Practice להצלחה בטווח הקצר; יש לו קשר מובהק לשרידותו של העסק בטווח הארוך. הסיבה לכך היא שתפקוד בעייתי מייצר סיכונים אסטרטגיים שמתהווים ומתגבשים; עד אותו הרגע, בטווח הארוך, שבו הם עלולים להתממש...

מקורות והעשרה