יחזקאלי ואונגר-משיח: ניתוח אנשים – People Analytics

תקציר: המושגים הקרויים, ניתוח אנשים (People Analytics) או ניתוח טלנטים (Talent Analytics) או ניתוח משאבי אנוש (HR Analytics), הם התחום המתפתח ביותר במסגרת מה שמכונה HR Tech, שמשמעותו, כל הפתרונות הטכנולוגיים לניהול המשאב האנושי.  הם מתארים שיטות שונות של איסוף מידע אודות עובדי הארגון וניתוחו. ניתוח זה מסייע למנהלים ולמנהלי משאבי אנוש, לקבל החלטות לגבי עובדיהם. הוא מכיל נתונים סטטיסטיים, טכנולוגיה מתקדמת שאוספת נתונים שונים על עובדים, ונתונים על מומחיות של עובדים.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי rawpixel לאתר Pixabay]

המאמר עודכן ב- 22 באוגוסט 2020

ד"ר פנחס יחזקאלי ואינג' שרית אונגר-משיח הם מומחים לניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis). ושותפים בחברת 'ייצור ידע'.

*  *  *

המשגה: המושגים הקרויים, ניתוח אנשים (People Analytics) או ניתוח טלנטים (Talent Analytics) או ניתוח משאבי אנוש (HR Analytics), הם התחום המתפתח ביותר במסגרת מה שמכונה HR Tech, שמשמעותו, כל הפתרונות הטכנולוגיים לניהול המשאב האנושי. 

הם מתארים שיטות שונות של איסוף מידע אודות עובדי הארגון וניתוחו. ניתוח זה מסייע למנהלים ולמנהלי משאבי אנוש, לקבל החלטות לגבי עובדיהם. הוא מכיל נתונים סטטיסטיים, טכנולוגיה מתקדמת שאוספת נתונים שונים על עובדים, ונתונים על מומחיות של עובדים.

קיימים שני סוגים של מערכות טכנולוגיות ל'ניתוח אנשים'

(ראו התרשים למטה):

[להרחבה בנושא מערכות ה- Business Intelligence – BI, לחצו כאן]

מערכות ה- BI

מערכות אלה מפיקות מידע עסקי משמעותי מה- Big Data הארגוני, הן מידע היסטורי; והן מידע עכשווי, בנוגע לתחזיות בנוגע לפעילות העסקית. זאת, המטרות:

  • לאתר דפוסים חוזרים, המשמעותיים לניהול הארגון. תבנית או דפוס חוזר (Pattern) הם מבנה או תהליך, כמעט קבועים, החוזרים ונשנים במערכות מורכבותמשמעות הדבר היא, שיכולת זו מאפשרת לנו חיזוי מסוים לגבי תופעות ארגוניות.
  • ליצור דוחות, התראות ואיתותים, לצורך קבלת החלטות ניהוליות.

[להרחבה בנושא, 'דפוסים חוזרים', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא, 'מערכת מורכבת', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא, 'חיזוי', לחצו כאן]

המערכות המשלימות

התחום הבולט ביותר בין המערכות המשלימות הוא ניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis - ONA): מתודולוגיה לניתוח רשתות ארגוניות. ניתוח זה מלמד אותנו על יחסי הכוחות בין מרכיבי הרשת הארגונית (אנשים מחד גיסא; ומחלקות מאידך גיסא); כמו גם, כיצד תקשורת, מידע והחלטות זורמים ברשת.

[להרחבה בנושא 'ניתוח רשתות ארגוניות - ONA', לחצו כאן]

מערכות ONA הן 'מערכות מומחה' (Expert System): מערכת מידע ממוחשבת המתפקדת כמומחה אנושי, או מסייעת למומחה אנושי, בתחום ידע מסוים. זוהי תכנית מחשב, אשר מייצגת ידע, מסיקה ממנו מסקנות ומסוגלת להסביר את האופן שבו קיבלה את מסקנותיה.

המטרה הסופית היא לבצע תהליכים של פתרון בעיותבדומה לאלה המבוצעים על ידי מומחה אנושי. אחת הדרישות ממערכת מומחה היא, שתיתן הסברים למסקנותיה. מתן ההסבר נחוץ כדי לשכנע באמיתות המסקנה.

ONA עוסק בשני סוגים עיקריים של רשתות:

  • רשת מבנה;
  • רשת תהליך / תהליכים
  • וכמובן, השילוב של שתי הרשתות יחד, שמגלה מידע שאיננו נראה לעין בכל אחת מהרשתות לבדה.

מחקר שנערך על ידי חברת Insight222 לקראת סוף שנת 2017 מצא (ראו התרשים שלמטה), כי ONA היא המתודולוגיה שמנהלים ומנהלי משאבי אנוש רצו להכיר הכי הרבה (Green, 2018):

[בתרשים: התשובות לשאלה שנשאלו מנהלים: "על איזו שיטת ניתוח תרצה ללמוד עוד?". ONA מופיעה ראשונה משמאל]

דוגמה של אחד התוצרים של מערכת ONA היא התרשים שלמטה, שמתאר את רשימת מוקדי הידע של הארגון בתחום של פתרון בעיות, בסדר יורד. ניתן לאסוף מידע דומה על מכלול תחומי הידע הרלוונטיים לארגון:

[להרחבה בנושא ניתוח רשתות ארגוניות, לחצו כאן] [להמחשה של ניתוח עובד בעזרת מתודולוגיית ONA, לחצו כאן]

[המחשה: רשימת מוקדי הידע של הארגון בתחום של פתרון בעיות, בסדר יורד. ניתן לאסוף מידע דומה על מכלול תחומי הידע הרלוונטיים לארגון. המחשה מתוך מערכת dna-7, חברת TECI]

[לפודקאסט # 1 ליטל שמר חיים ואני מדברות על PEOPLE ANALYTICS]

 

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Northern Ireland Executive לאתר flickr]

מקורות והעשרה