פנחס יחזקאלי: כסת"ח – הכל כדי לא לשאת באחריות…

תקציר: כסת"ח (Cover your ass) הוא קיצור של המילים 'כיסוי תחת': בביטוי זה נעשה שימוש גם כפועל. למשל: 'לכסת"ח'. משמעותו היא, הגנה בפני אלה שיבקרו את מעשי. ביצוע פעולות שתמנענה ממני לשאת באחריות בעתיד, במידה שהדברים ישתבשו; או לחלופין, אי ביצוע פעולות הכרחיות כדי לא לעמוד בפני ביקורת נוקבת. לא בכדי משויך ה'כסת"ח' לארגונים 'שמנים', משמע, בעלי מנגנון ביורוקרטי גדול. שכן, כסת"ח הוא אחד הסימפטומים לחולי הארגוני המכונה: 'שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים'.

[תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Panegyrics of Granovetter לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 30 באפריל 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

תופעת כיסוי התחת - הכסת"ח מאפיינת בעיקר קצינים בארגונים צבאיים, שחוששים מן האחריות המוטלת עליהם ומנסים כל הזמן 'לבטח' את עצמם, בדרכים שונות.

כזה היה למשל פילדמרשל פדור פון בוק (Fedor von Bock), מפקד קבוצת ארמיות מרכז של הצבא הגרמני במבצע ברברוסה, שתפקידה היה להתקדם במרכז רוסיה ולכבוש את מוסקבה.

היטיב להגדיר את דרך פעולתו, עמיתו, גנרל-אוברסט פרנץ האלדר (Franz Halder) - ראש המטה הכללי של מפקדת כוחות היבשה של הווארמאכט, ה-OKH: "אופייני הוא לקצין זה" - כתב האלדר בעוקצנות, לדרוש אישור בכתב לפקודה מן המפקדה שלי, רק משום שאין הוא מסכים עימה..." (קלרק, 1979, ע' 59):

[בתמונה: פילדמרשל פדור פון בוק במהלך מבצע ברברוסה. "אופייני הוא לקצין זה" - כתב עליו גנרל האלדר בעוקצנות, לדרוש אישור בכתב לפקודה מן המפקדה שלי, רק משום שאין הוא מסכים עימה...". קרדיט: Bundesarchiv, Bild 101I-265-0048A-03 / Moosdorf [Mossdorf  / CC-BY-SA 3.0

תופעות של כסת"ח אינן חסרות גם במקומותינו... האלוף במילואים יצחק בריק (ראו תמונה משמאל), לוחם מהולל ועד לאחרונה, נציב קבילות חיילים, יצא עם שחרורו, בשנת 2018, בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

במסגרת הביקורת הזו, עושה בריק שימוש רב במילה 'כסת"ח' (בריק, 2019).

כך למשל, באחד ממאמריו האחרונים, מביא בריק את הטיעון שצה"ל "נהפך לצבא שמן, המבוסס על טכנולוגיה יקרה, ולא תמיד עובדת; ובד בבד שינה את רוח הלחימה לרוח הכסת"ח והנאמנות הפוליטית הפנימית"...

כסת"ח מהו? המשגה

כסת"ח (Cover your ass) הוא קיצור של המילים 'כיסוי תחת': בביטוי זה נעשה שימוש גם כפועל. למשל: 'לכסת"ח'. משמעותו היא, הגנה בפני אלה שיבקרו את מעשי. ביצוע פעולות שתמנענה ממני לשאת באחריות בעתיד, במידה שהדברים ישתבשו; או לחלופין, אי ביצוע פעולות הכרחיות כדי לא לעמוד בפני ביקורת נוקבת.

לא בכדי משויך ה'כסת"ח' לארגונים 'שמנים', משמע, בעלי מנגנון ביורוקרטי גדול. שכן, כסת"ח הוא אחד הסימפטומים לחולי הארגוני המכונה: 'שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים'.

[למאמר: 'שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים', לחצו כאן]

אורי כץ (ראו תמונה משמאל למטה) טוען שהכסת"ח הוא תוצאה של אי הוודאות, שמטשטשת את הקשר שבין תפקוד נכון לתוצאות:

[למאמר: 'תכנון: ממלכת אי הודאות…', לחצו כאן]

"... האמת היא שהרבה מאוד דברים קורים סתם, במקרה. מפקד יכול לעשות את כל ההחלטות הנכונות בקרב ובכל זאת להפסיד עקב טעות בשיקול הדעת של מישהו בדרג שמתחתיו או מעליו. איש עסקים יכול לעשות את כל ההחלטות הגרועות ביותר שניתן, ובכל זאת להרוויח מכיוון שכל הענף שבו פועלת החברה שלו חווה נסיקה מרשימה ברווחים מסיבה חיצונית כלשהי, או מכיוון שחברה מתחרה פשטה את הרגל. שר יכול לקבל החלטות נכונות שתוצאותיהן יתממשו רק בקדנציה של השר שיבוא אחריו, ולספוג ביקורת רבה עקב החלטות שהתקבלו לפני תחילת כהונתו או משבר כלכלי עולמי שאינו בתחום אחריותו.

על כן, במקרים רבים המנהלים, הפוליטיקאים והמפקדים המוצלחים ביותר (והדבר נכון לכל מי שאחראי לנהל משהו) הם אלו שמצטיינים במשימה הבאה: לגרום לדברים הגרועים שקרו במהלך המשמרת שלהם להיראות כאשמתם של אחרים, כנסיבות חיצוניות שאינן בשליטתם או כמזל רע, ולגרום לדברים הטובים שקרו במהלך כהונתם להיראות כאילו שהם קרו בזכותם. ובאמת, רבים מהמנהלים והמנהלות שיצא לי להכיר הם מומחים בעניין זה – ביכולת הכסת"ח..."

[למאמר המלא בבלוג של אורי כץ, לחצו כאן. אנו מאמינים שאנו עושים בחומר שימוש הוגן]

ההיסטוריה של הכסת"ח בישראל

על פי ד"ר דורון נבות מבית הספר למדע המדינה באוניברסיטת חיפה (ראו תמונה משמאל), מלחמת יום הכיפורים - וועדת אגרנט שקמה לחקירתה - היו קו פרשת המים של תרבות הכסת"ח בישראל.

[תמונתו של ד"ר דורון נבות משמאל באדיבות אוניברסיטת חיפה]

לטענתו (סמוכה, 2017):

"... התחושה הייתה שהוועדה היא ועדה שנועדה לכסות את התחת של הדרג המדיני ולהפיל הכול על הצבא... התוצאה היא שהצבא חש מופקר והוא מפתח את הכסת"ח כהתגוננות.

בעיניי, אחד הגילויים הראשונים של הכסת"ח הצה"לי בתקופה שאחרי יום הכיפורים זה שבדיוק בתקופה שבגין הזמין את סאדאת לבקר בישראל, וזה נענה בחיוב, הצבא איתר פעילות של כוחות מצריים באזור סואץ והמליץ לגייס מילואים מחשש למתקפה.

אלא שבגין לא קיבל את ההמלצה, סאדאת הגיע לארץ, ולא פרצה שום מלחמה.

אם לפני אוקטובר 1973 הקונספציה הייתה שלא תהיה מלחמה בשום מצב, אז פתאום הפחד ממחדל מוביל לאבסורד הקיצוני השני...".

[בתמונה: ועדת אגרנט. ערס הולדתו של המושג 'כסתח' בשיח הישראלי. צילום: יעקב סער, לע"מ]

הטכנולוגיה והכסת"ח

התפתחות הטכנולוגיה המשרדית - דוא"ל, ווטצאפ וכדומה - העניקה 'פוש' גדול למכסת"חים, ומחלה ארגונית נוספת לביורוקרטיה... כך נתאפשר לביורוקרטים 'להציף' את השטח במבול של הודעות מיותרות - שרבות מהן נועדות בעיקר לצורך זה - ולסתום את ערוצי התקשורת הממוסדים...

[תמונה: כיסוי תחת... תמונה חופשית שהועלתה על ידי zombieite לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה