פנחס יחזקאלי: הרחבת תפקיד – עוד עומס מאותו דבר…

תקציר: הרחבת תפקיד או הרחבת עיסוקים או איחוד מטלות אופקי (Job Enlargement) הוא כלי ניהולי. הוא מוגדר כאיחוד תפקידים רוחביים והוספת מטלות נוספות באותה רמת אחריות ובאותה רמת קושי. זאת, להבדיל מהעשרת תפקיד או העשרת עיסוקים (Job enrichment) שהוא כלי להעצמת עובדים (worker empowerment) על ידי ההנהלה. זוהי האצלת סמכויות של תפקידים אנכיים והוספת מטלות, ברמת אחריות וברמת קושי גבוהים יותר. זאת, כדי לגרום למגוון כישורים נרחב יותר ולאוטונומיה גדולה יותר בתפקיד (ראו התרשים למטה).

[בתמונה: הרחבת התפקיד אינה מעשירה אותו, אלא רק מעמיסה על העובד ומקשה על תפקודו... המקור: ייצור ידע]

הרחבת תפקיד או הרחבת עיסוקים או איחוד מטלות אופקי הוא כלי ניהולי. הוא מוגדר כאיחוד תפקידים רוחביים והוספת מטלות נוספות באותה רמת אחריות ובאותה רמת קושי. זאת, להבדיל מהעשרת תפקיד או העשרת עיסוקים (Job enrichment) שהוא כלי להעצמת עובדים (worker empowerment) על ידי ההנהלה. זוהי האצלת סמכויות של תפקידים אנכיים והוספת מטלות, ברמת אחריות וברמת קושי גבוהים יותר. זאת, כדי לגרום למגוון כישורים נרחב יותר ולאוטונומיה גדולה יותר בתפקיד

[לאוסף המאמרים על שביעות רצון ומחויבות ארגונית, לחצו כאן]

עודכן ב- 25 במרץ 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

הרחבת תפקיד או הרחבת עיסוקים או איחוד מטלות אופקי (job expansion) הוא כלי ניהולי. הוא מוגדר כאיחוד תפקידים רוחביים והוספת מטלות נוספות באותה רמת אחריות ובאותה רמת קושי.

זאת, להבדיל מהעשרת תפקיד או העשרת עיסוקים (Job Enlargement) שהוא כלי להעצמת עובדים (worker empowerment) על ידי ההנהלה. זוהי האצלת סמכויות של תפקידים אנכיים והוספת מטלות, ברמת אחריות וברמת קושי גבוהים יותר [להרחבה על 'העשרת תפקיד', לחצו כאן] [להרחבה על 'העצמת עובדים', לחצו כאן].

זאת, כדי לגרום למגוון כישורים נרחב יותר ולאוטונומיה גדולה יותר בתפקיד (ראו התרשים למטה).

[בכרזה: בין הרחבת תפקיד להעשרת תפקיד. המקור: ייצור ידע]

[בכרזה: בין הרחבת תפקיד להעשרת תפקיד. המקור: ייצור ידע]

בדרך כלל, אין בהרחבת תפקיד תועלת לעובד, אלא אם זה משרת אותו במאבק בעוצמה בארגון [להרחבה על מאבק העוצמה בארגונים, לחצו כאן].

יתרה מכך: הוא אינו תורם לחיזוק המחויבות הארגונית של העובד שיכול להרגיש מנוצל. ולכן, ואף עלול לגרום לחוסר שביעות רצון [להרחבה על 'מחויבות ארגונית', לחצו כאן].

[לאוסף המאמרים על שביעות רצון ומחויבות ארגונית, לחצו כאן]

[בתמונה: הרחבת התפקיד אינה מעשירה אותו, אלא רק מעמיסה על העובד ומקשה על תפקודו, כמו נחש שבולע דבר מה הגדול ממדותיו. התמונה המקורית היא תמונה חופשית שהועלתה על ידי Šarūnas Burdulis לאתר flickr][בתמונה: הרחבת התפקיד אינה מעשירה אותו, אלא רק מעמיסה על העובד ומקשה על תפקודו, כמו נחש שבולע דבר מה הגדול ממדותיו. התמונה המקורית היא תמונה חופשית שהועלתה על ידי Šarūnas Burdulis לאתר flickr]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה