סימולטניות: כשמשהו מתרחש באותה עת ביותר ממקום אחד

[סימולטניות או בו זמניות (Simultaneous) היא שם תואר לדבר המתקיים או המתרחש באותה עת ביותר ממקום אחד. בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

סימולטניות או בו זמניות (Simultaneous) היא שם תואר לדבר המתקיים או המתרחש באותה עת ביותר ממקום אחד (המילון למונחי צה"ל, 1998, ע' 62).

הפעלה סימולטנית של מרכיבי המערכת המורכבת, עשויה להניב סינרגטיות מערכתית ברמה הגבוהה ביותר (נוה, 2003, ע' 182).

בתחום הצבאי, לשימוש בעיקרון הסימולטניות תרומה עצומה ל- אומנות המערכה. הסימולטניות משבשת את הפעילות האינטראקטיבית החיונית בין מרכיבי המערכת המורכבת ואת יכולת התמרון שלו; ויוצרת אפשרות להבסת כל אחד מהם בנפרד.

[סימולטניות או בו זמניות (Simultaneous) היא שם תואר לדבר המתקיים או המתרחש באותה עת ביותר ממקום אחד. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Didgeman לאתר Pixabay]

יתר על כן, המאמץ שנדרש על מנת לתאם את זמני פעולתם של המרכיבים המערכתיים השונים - הפרוסים על פני מרחבים עצומים - הביא להתפתחותה של תודעה משותפת בדבר השגת יעדי המערכה (נוה, 2003, עמ' 38, 182):

  • תקיפה סימולטנית ע"י חיילים, אש וציוד לחימה לכל עומק מערך ה- הגנה של המגן, נועדה לכפות לחימה עצמאית על כל אחד ממרכיבי המערכת המגנה, ובכך ליטול מן הרמה המערכתית של אותה מערכת מורכבת את יכולת ה- תמרון, ולמנוע את היווצרותה של ה- סינרגטיות, הטמונה בהפעלתם המתואמת של העתודות המערכתיות - אסטרטגיות והדרגים הקדמיים.
  • הפעלה סימולטנית של דרגי המערכת התוקפת, נועדה למנוע מן המגן את אפשרות ביצוע פעולת נסיגה והשהייה, תוך וויתור על שטח תמורת רווח של זמן ושל שחיקת התוקף.
  • על ידי העסקת המגן סימולטנית, בחזית ובעומק, ניתן למתוח את משאבי הלחימה של האויב עד לנקודת השבירה.
  • הפעולה הסימולטנית נועדה לשבש את מעגל הפיקוד ההדדי של המערכת המגנה.
סימולטני

[בתמונה: משחק שחמט סימולטני. שחקן אחד משחק נגד שחקנים שונים בעת ובעונה אחת. תמונה חופשית שהועלתה על ידי Adam Raoof לאתר flickr]

מקורות

  • אג"ם-תוה"ד (1998), המילון למונחי צה"ל, תל אביב: צה"ל, מטכ"ל.
  • נוה שמעון (2003), אמנות המערכה, התהוותה של מצוינות צבאית, תל אביב: מערכות.

Comments are closed.