פנחס יחזקאלי: מקויה ואהבת ישראל

תקציר: כת ה- מָ‏קוּ‏‏יה (Makuya) שפירושה המילולי הוא "אוֹ‏הֵל מוֹ‏עֵד", היא תנועה דתית יפנית המונה כיום כ-50,000 איש. רובם מרוכזים ביפן. אך יש אנשי מקויה גם בארה"ב, ברזיל, יוון, מכסיקו, ישראל ועוד מדינות אסייתיות. לחברי התנועה יחס אוהד כלפי העם היהודי ומדינת ישראל, מתוך פרשנותם התאורטית על ספרי הנביאים...

המקויה בכנסת 2011

[בתמונה: בני המקויה במשכן הנשיא (מתוך סרטון היו טיוב שבתחתית הדף)]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

כת ה- מָ‏קוּ‏‏יה (Makuya) שפירושה המילולי הוא "אוֹ‏הֵל מוֹ‏עֵד", היא תנועה דתית יפנית המונה כיום כ-50,000 איש. רובם מרוכזים ביפן. אך יש אנשי מקויה גם בארה"ב, ברזיל, יוון, מכסיקו, ישראל ועוד מדינות אסייתיות.

לחברי התנועה יחס אוהד כלפי העם היהודי ומדינת ישראל, מתוך פרשנותם התאורטית על ספרי הנביאים. מרכזה של תנועת המקויה בעיר טוקיו, ומספר מאמיניה נאמד בכמה עשרות אלפים. אנשי המקויה מעניקים לצאצאיהם שמות תנ"כיים וישראליים. חלקם אף דוברים עברית. בישראל ניטע יער המקויה לזכר פרופסור טשימה, מייסד הכת, ליד מצפה נטופה בגליל התחתון.

טשימה

התנועה נוסדה במאי 1948 על ידי פרופסור אברהם איקורו טשימה (Ikurō Teshima) (בתמונה משמאל), איש עסקים מקומאמוטו שבדרום יפן. טשימה, אדם משכיל וכריזמטי, ביקש להחיות את מצב הרוח השפוף של יפן בימים הקשים שלאחר מפלתה במלחמת העולם השנייה, כשהוא מצטט את דברי האלוהים בספר עמוס: "הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה וְהִשְׁלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ לֹא-רָעָב לַלֶּחֶם וְלֹא-צָמָא לַמַּיִם כִּי אִם-לִשְׁמֹעַ אֵת דִּבְרֵי יְהוָה"

[הצילום הועלה לויקיפדיה ע"י Makuya. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.5].

החיים הדתיים של המקויה דומים במידת מה לאלו של ראשוני תנועת החסידות. חברי התנועה רואים בהקמת מדינת ישראל ואיחוד ירושלים, התגשמות של נבואות התנ"ך. ישראל היא תחנת הניסיונות של ה', וירושלים היא בירת ממלכתו הנצחית. ההיסטוריה האלוהית של הגאולה סובבת סביב העיר ציון.

אנשי התנועה נוהגים לעלות לרגל לישראל ולשלוח נציגים בחגים ובאירועים ישראליים. הם מבקרים בכותל המערבי; ושולחים את צעירי התנועה ללמוד בארץ באוניברסיטאות ובמכללות.

למקויה אין כנסיות, וחבריה מתכנסים מדי יום ראשון, לתפילה באולמות ציבוריים. מרכזה של תנועת המקויה בעיר טוקיו, ומספר מאמיניה נאמד בכמה עשרות אלפים:

.

בארץ יש להם שני מרכזים, האחד בירושלים והשני בקיבוץ חפציבה, אשר מזכיר להם את נבואת ישעיהו (צ"א 18-20):

אֶפְתַּח עַל-שְׁפָיִים נְהָרוֹת וּבְתוֹךְ בְּקָעוֹת מַעְיָנוֹת אָשִׂים מִדְבָּר לַאֲגַם-מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמוֹצָאֵי מָיִם.  יט אֶתֵּן בַּמִּדְבָּר אֶרֶז שִׁטָּה וַהֲדַס וְעֵץ שָׁמֶן אָשִׂים בָּעֲרָבָה בְּרוֹשׁ תִּדְהָר וּתְאַשּׁוּר יַחְדָּו. כ לְמַעַן יִרְאוּ וְיֵדְעוּ וְיָשִׂימוּ וְיַשְׂכִּילוּ יַחְדָּו כִּי יַד-יְהוָה עָשְׂתָה זֹּאת וּקְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל בְּרָאָהּ.

מקורות והעשרה