מהפכה בעניינים צבאיים – RMA

תקציר: מהפכה בעניינים צבאיים (RMA – Revolution in Military Affairs) או מהפכה בחשיבה הצבאית (RMA – Revolution in Military Awareness) או מהפכה טכנולוגית צבאית (MTR – Military Technical Revolution) הינם מושגים השגורים בפי החוקרים לתיאור חדשנות צבאית קיצונית, שבה מבנים ארגוניים חדשים, יחד עם שיטות הפעלה חדשות, שבדרך כלל, אם לא תמיד, מתבססים על ידי טכנולוגיות חדשות, משנים את אופי ניהול המלחמה...

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Pexels לאתר Pixabay]

המאמר עודכן ב- 15 באוקטובר 2019

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מהפכה בעניינים צבאיים (RMA – Revolution in Military Affairs) או מהפכה בחשיבה הצבאית (RMA – Revolution in Military Awareness) או מהפכה טכנולוגית צבאית (MTR – Military Technical Revolution) הינם מושגים השגורים בפי החוקרים לתיאור חדשנות צבאית קיצונית, שבה מבנים ארגוניים חדשים, יחד עם שיטות הפעלה חדשות, שבדרך כלל, אם לא תמיד, מתבססים על ידי טכנולוגיות חדשות, משנים את אופי ניהול המלחמה.

המונח מהפכה אינו אומר שמדובר בשינוי מהיר, אולם הוא מרמז על כך, ששינוי זה יהיה עמוק, משמעותי וכרוך בשיטות לחימה יעילות ואפקטיביות מהקודמות. משום כך, ל- מהפכות בעניינים צבאיים חשיבות רבה ביותר, משום שהן הופכות את צורות הלחימה הקיימות למיושנות (אדמסקי, 2012, ע' 13).

[בתמונה משמאל: כריכת ספרו של ד"ר דימיטרי (דימה) אדמסקי: "תרבות אסטרטגית וחדשנות צבאית", שראה אור ב- 2010 בהוצאת מערכות. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

מהפכה בעניינים צבאיים תלויה בשני גורמים עיקריים, ובשילוב שביניהם:

  • ביכולת להשיג נגישות לטכנולוגיות נדרשות;
  • באפשרות לעצב מחדש תפיסות וארגונים. יכולת זו תלויה בתרבות האסטרטגית של אותה מדינה.

אדמסקי מדגיש כי רוב המהפכות הצבאיות צצו מתוך התקדמות טכנולוגית, ועם זאת, מהפכות בעניינים צבאיים פרצו בשל סיבות רבות יותר מאשר מפנים טכנולוגיים; אשר כשלעצמם, אינם מבטיחים חדשנות מוצלחת.

הטכנולוגיה רק מתווה את המסגרת למה שניתן, ויוצרת את הפוטנציאל למהפכה הצבאית. אולם, מה שמחולל את החדשנות בפועל הוא התרבות האסטרטגית של מדינות: המידה שבה הארגונים הצבאיים מכירים ומנצלים את ההזדמנויות הטבועות באמצעי הלחימה החדשים, ומנצלים אותן. זאת, באמצעות הקמת מבנים ארגוניים, וגיבוש של תפיסות חדשות של הפעלת כוח.

[להרחבת המושג: 'תרבות אסטרטגית', לחצו כאן]

במילים אחרות, את השינויים המפליגים בלחימה יצרה הדרך שבה הגיבו בני אדם לטכנולוגיה (אדמסקי, 2012, ע' 13). הדרך לנצל במלואן את ההזדמנויות שמקנה הטכנולוגיה, הן לשנות את תפיסת ההפעלה, את מבנה הכוח, ואת הדוקטרינה האסטרטגית בכללותה (שם, ע' 17).

אדמסקי מביא דוגמאות לניצול שונה של חדשנות טכנולוגית לצורך יצירת מהפכה צבאית:

  • ישראל, אף שהייתה הראשונה שהפעילה בשדה הקרב מגוון רחב של טכנולוגיות הקשורות למהפכה בעניינים צבאיים, הייתה האחרונה לפתח מסגרת מושגית המכירה במשמעויות המהפכניות של התפתחות זו.
  • ברית המועצות, שפיגרה מבחינה טכנולוגית אחרי ארצות הברית, הצליחה לגבור איכותית על האמריקנים והישראלים בקונספטואליזציה של מציאות צבאית-טכנולוגית מתהווה (שם, עמ' 18-17).
מהפכה בעניינים צבאיים

[התמונה: מתוך סרטון היו טיוב שבתחתית הדף: Revolution in Military Affairs" -- Why computer professionals should be concerned]

מהפכת המידע השפיעה גם היא על המהפכה בעניינים צבאיים. מאז ראשית שנות התשעים של המאה הקודמת, נטען בצבא ארצות הברית, כי המהפכה בעניינים צבאיים מבוססת המידע  (IT-RMA) היא המהפכה האדירה ביותר בלחימה, מאז הופעת הנשק הגרעיני (אדמסקי, 2012, ע' 15).

מקורות והעשרה

.

   

Comments are closed.