פנחס יחזקאלי: על הבגידה

תקציר: בגידה (Treason) היא אסטרטגיה בקבלת החלטות שבה צד אחד מפר בבוטות - למטרותיו - את האמון שרחש לו הצד השני. בגידות לסוגיהן קיימות בכל מערכת מורכבת אנושית: בין אדם לאדם (חברים; בני זוג וכדומה); בין אדם לקבוצה; ובין קבוצות שונות. כיוון שמדובר במעילה באמון שמעורב בה רגש רב, התגובה לבגידה היא, פעמים רבות, חסרת פרופורציות וקשה בחומרתה:

[תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Giles Watson לאתר flickr]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בגידת ארצות הברית בכורדים והפקרתם מול צבאו של ארדואן היא הזדמנות לעסוק במושג המרתק הזה, על הקשריו השונים.

בגידה (Treason) היא אסטרטגיה בקבלת החלטות שבה צד אחד מפר בבוטות - למטרותיו - את האמון שרחש לו הצד השני. בגידות לסוגיהן קיימות בכל מערכת מורכבת אנושית:

  • בין אדם לאדם (חברים; בני זוג וכדומה);
  • בין אדם לקבוצה;
  • בין קבוצות שונות.
כיוון שמדובר במעילה באמון שמעורב בה רגש רב, התגובה לבגידה היא, פעמים רבות, חסרת פרופורציות וקשה בחומרתה:   הבגידה המפורסמת בהיסטוריה היא כמובן זו של יהודה איש קריות - אחד משנים עשר האפוסטולים ("שליחים") - שבגד בישוע הנוצרי והסגירו לשלטונות הרומיים תמורת 30 מטבעות כסף. הבגידה הנפוצה ביותר היא, מן הסתם, זו המתקיימת בין בני זוג.

במובנה הרחב וההיסטורי היא הפרת חובת האמונים של אדם לעמו, למולדתו ולמדינתו וסיועו לאויב במאבקו כנגד מדינת האם של הבוגד, בימי מלחמה או בעת עימות קשה בימי שלום (כדוגמת המלחמה הקרה), או בעת סכסוך מזוין ופעולות איבה שאינם בגדר מלחמה מלאה.

לפעמים האדם שאתה מוכן...

[הכרזה שותפה ברשתות החברתיות. בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

סוגים אפשריים של בגידה:

  • גילוי סודות צבאיים, סודות מדינה וסודות מדעיים;
  • השתתפות בתעמולת האויב נגד מדינת האם;
  • עריקה לשורות האויב ולחימה במסגרת כוחותיו ובשיתוף פעולה עם צבא כובש.

יחד עם זאת, בדמוקרטיות ליברליות - המקדשות את חופש הבעת הדעה והמלחמה עליה - מיטשטשת ההפרדה בין בגידה לבין מאבק לגיטימי על דעה. לדוגמה, ארגון שוברים שתיקה נופל, לכאורה, בתוך ההגדרה של בגידה (השתתפות בתעמולת האויב נגד מדינת האם), ולמרות זאת, אנשיו לא נעצרים בגין בגידה, ואין קונצנזוס לגבי תיוג אנשיו כבוגדים!

בגידה 2

מניעים אפשריים של בגידה:

  • הזדהות אידאולוגית עם השקפת עולמו של האויב;
  • בצע כסף;
  • רגשות נקם על עוול אמיתי או מדומה;
  • תסביכי נפש.

ענישה על בגידה

כל שיטת משפט רואה בבגידה את העבירה החמורה ביותר שבדיני העונשין שלה.

בחוק העונשין הישראלי, אנו מבחינים ב- 7 סעיפים אשר מדברים על "בגידה". ביניהם:

"99{א} מי שעשה, בכוונה לסייע לאוייב במלחמתו נגד ישראל, מעשה שיש בו כדי לסיעו לכך, דינו- מיתה או מאסר עולם".

"99{ב} לענין סעיף זה. "סיוע" - לרבות מסירת ידיעה בכוונה שתגיע לידי האויב או ביודעין שהיא עשויה להגיע לידי האויב, ואין נפקא מינה שבעת מסירתה לא התנהלה מלחמה".

בגידה

העשרה