שיטור פרטי

חברת חאש

[בתמונה: חברת ח.א.ש. המספקת שירותי שיטור פרטיים]

בעשורים האחרונים חלה פריחה חסרת תקדים בתחום השיטור הפרטי, בעיקר במגזר האבטחה, אך גם במגזר החקירות. ניתן למנות שלוש סיבות עיקריות לכך:

  • הנסיגה שהתחוללה בעשורים האחרונים ביכולת המשטרה להתמודד עם מגוון תפקידיה. היא הוחמרה בשל המטלות הביטחוניות הגוברות (מלחמות עיראק הראשונה והשנייה; הסכסוך העקוב מדם עם הפלסטינים, כולל הטרור בערים; המבצעים "חומת מגן" בגדה המערבית ו"עופרת יצוקה" בעזה; ומלחמת לבנון השנייה).
  • ההזדמנויות שיצרה ההרעה במצב הביטחון האישי בתחום האבטחה (אבטחת מוסדות, בתיֿקפה, מוסדות חינוך ועוד).
  • התחזקות הרשויות המקומיות שמרבות להעסיק חברות אבטחה פרטיות לתחומים מגוונים.

רשויות מקומיות מעסיקות חברות שיטור פרטיות לצורך הספקת השירותים הבאים: 

  • שירותי אבטחה.
  • שמירה וסיור במוסדות חינוך.
  • אבטחה היקפית.
  • אבטחה ושמירה במוסדות ציבור.
  • אבטחת יישובים.
  • שירותי מוקד וליווי טיולים.
  • חקירות ומודיעין: כך, לדוגמה, בחודש יוני 1998 התפרסמה פרשייה של הפעלת חוקר פרטי מטעם עיריית ראשוןֿלציון, כדי ללמוד על סוגיית השימוש בסם בגימנסיה הריאלית בעיר (סבן, 1998; קים ואח', 1999). בעקבות עבודתו נעצרו עשרים ואחד תלמידים. בכיר בעירייה התבטא בעקבות הפרשה ואמר כי "העירייה לא השתמשה במשטרה, כי זו מבצעת דברים בקצב שלה ואין לה כוחות להתפנות למשימה מסוימת, לאורך זמן".

המאבטחים עוברים תהליך של הכשרה ומיון כנדרש עלֿפי החוק. עם זאת, היו מקרים לא מעטים של שימוש לרעה בתפקיד עלֿידי מאבטחים, ובכלל זה מעצרים ללא סמכות, שימוש באלימות, במיוחד כלפי ערבים, ונהיגה פרועה. גם ראש החברה לביטחון ולסדר ציבורי בראשון לציון טען כי "סיירת ראשונים", שפעלה בעיר לפני הקמת החברה והפעילה מאבטחים, הייתה "לוחמנית" כהגדרתו.

קיים גם מצב שבו רשויות מעסיקות אנשי שיטור פרטי כעובדי קבלן בניידות של משטרת עירונית בעבודה המשותפת עם המשטרה. באופן כזה נכנס בעצם השיטור הפרטי "בדלת האחורית" לשיטור בערים בישראל.

דן רונן

דוגמה לחברה ארצית גדולה המספקת שירותי שיטור היא חברת ח.א.ש. החברה נוהלה על ידי ניצב לשעבר במשטרת ישראל, דן רונן (בתמונה משמאל, מתוך אתר משטרת ישראל), המשמש כיום כנשיא החברה. ההוכחה לכך שפעילות חברה זו מאתגרת את המשטרה, ניתן למצוא בדבריו של ניצב אהרון אקסול, שיצא בכנס חברות האבטחה האחרון נגד התופעה החדשה של"חברת אבטחה פרטית שהקימה למעשה משטרה פרטית ברחובות ישראל". ניצב אקסול התכוון ליחידות הסיירים של חא"ש: כמה עשרות מאבטחים לבושי מדים שחורים ומגפיים, רכובים על אופנועים אימתניים, חגורים באמצעי קשר, אקדחים, אלות תקיפה ואזיקים כמובן, מדלגים בין סניפי בנקים לסניפי דואר ממש כמו שוטרים, בניסיון למנוע את תופעת "שודדי הפתקים". חא"ש מספקת כיום שירותי חקירות ומשטרה פרטית מהסוג הזה לחברות הגדולות במשק, בינהן, בנק הפועלים על כל סניפיו, והחברה לישראל של עידן עופר מים המלח ועד בתי הזיקוק בחיפה. אפילו עמוס לוזון גייס את חא"ש לשמור על אתרי הבנייה הגדולים שלו במלאבס והסביבה, וכמאמצים של הבייבי המשפחתי – קבוצת הכדורגל מכבי פתח תקווה (זוהר, 2015).

מקורות והעשרה